Tuesday, July 17, 2012

Akhlak Al-Syahid Hasan Al-Banna

Di sini ingin saya perturunkan sedikit coretan dari buku "Al-Syahid Hasan Al-Banna: Pengasas Ikhwan Muslimin", tulisan Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri dan Mohd Faisal Fadzil, keluaran DBP.

Di awal Bab 4, dinyatakan bahawa Imam Hasan al-Banna mempunyai banyak sifat dan akhlak yang mahmudah. Antaranya ialah kuat beribadah, bersifat pemurah, berfikiran luas, tawaduk dan berbudi bahasa, zuhud, tegas dan beriltizam dengan dakwah, menghormati sahabat, tetamu dan amat warak.


"....Hasan al-Banna suka bersolat dan berpuasa semenjak kecil lagi. Mereka selalu ke masjid untuk menunaikan solat Isyak. Selepas itu, beliau menghadiri majlis Tariqat Hasafiyah. Mereka beribadat di situ agak lama juga. Ketika itu, tiada seorangpun orang luar di situ. Waktu malam di situ selalunya senyap sunyi. Yang kedengaran hanyalah suara orang beribadat.

Berkali-kali Hasan al-Banna berkata, "Jika kau ingin mencapai kesempurnaan sembahlah Allah sahaja dan jauhkan daripada menyembah benda-benda lain. Jika kau mencari kebenaran, maka kau dapati setiap benda lain tidak kekal. Yang kekal hanyalah Allah."


Imam Hasan al-Banna suka kepada orang-orang yang warak dan soleh. Semenjak kecil lagi beliau suka bergaul dengan mereka.

Beliau menyatakan nikmat hidup yang sebenar boleh didapati melalui pergaulan dengan orang yang soleh. Merekalah raja, ketua dan bangsawan yang sebenar....".

No comments:

Post a Comment