Monday, December 5, 2011

Membuat Kertas Kerja

Kertas Kerja adalah satu perkara penting yang perlu disediakan dalam apa jua program yang ingin dilaksanakan. Kertas Kerja juga menjadi rujukan utama apabila sesebuah projek itu melibatkan bajet. Banyak atau sedikit bajet yang diluluskan adalah bergantung kepada perincian aktiviti yang ingin dilaksanakan. Kebiasaannya kita akan memohon bajet yang bersesuaian dengan peruntukan yang ada; tidak lebih dan tidak kurang!

Bagi membantu mereka yang ingin membuat kertas kerja, di sini saya perturunkan satu contoh kertas kerja yang telah saya buat dan juga telah diluluskan peruntukannya seperti yang diminta.

Pada muka surat pertama, kita perlu membuat 'cover page' seperti di bawah yang merangkumi tajuk, tempat, tarikh, dan nama sipenyedia kertas kerja.

Sudah pasti kertas kerja perlu mempunyai pendahuluan, matlamat, objektif, aktiviti, implikasi kewangan, dan penutup. Lain-lain perkara yang ingin dimasukkan adalah bergantung kepada relevensi atau perkaitan dengan apa yang ingin dijalankan.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Kem LAD II
Semester I
Sesi 2011/2012




Tarikh

14 Januari hingga 4 Februari 2012




Tempat

Di Sekitar Johor Bahru, Bandar Penawar, Kuala Lumpur, Putrajaya & Cameron Highlands




Disediakan Oleh

Mej Haji Wan Ibrisam Fikry Haji Wan Ismail
Penyelaras KEM LAD


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Kertas Kerja Cadangan

1.0 Pendahuluan
Khemah latihan atau lebih dikenali sebagai Kem LAD mula dikendalikan bermula sesi akademik 2002/2003. Tujuan kem ini adalah untuk memberi latihan sebenar dan memantapkan diri pelajar sebelum mereka menjalani latihan industri.

Perbincangan dalam kumpulan adalah digalakkan dan pembelajaran kendiri diperlukan dalam usaha mereka mengutip data dan mempraktikkan penyelesaian masalah secara terus berkaitan kedayahidupan pembangunan, EIA, SIA, pemasaran harta tanah, pemeliharaan alam sekitar, dan sebagainya.

Disamping itu juga, pelajar-pelajar akan dilatih dan diasuh untuk mempunyai ketinggian intelek, kepelbagaian kemahiran, bermaklumat intensif, kreatif seiring dengan kemantapan etika, moral dan penghayatan nilai-nilai murni dalam pengurusan dan pembangunan tanah.

2.0 Matlamat
Kem LAD II merupakan kesinambungan atau penerusan dari Kem LAD I yang menekankan pengajaran dan pembelajaran tentang perkara-perkara yang berkaitan dengan pembangunan dan pengurusan tanah. Sama seperti Kem LAD I, Kem LAD II akan menumpukan kepada penyelesaian masalah (problem-based learning) tetapi melihat kepada aspek pengurusan dan pembangunan tanah yang lain.

3.0 Objektif
1) Memberi pendedahan kepada pelajar tentang pembangunan tanah kediaman, industri, dan pertanian.
2) Menjelaskan kepada pelajar tentang pengurusan harta wakaf.
3) Mendedahkan kepada pelajar tentang masalah tanah runtuh apabila melakukan pembangunan di kawasan tanah tinggi.
4) Menerangkan kepada pelajar aspeks pembangunan tanah di kawasan sensitif seperti di lereng-lereng bukit dan kawasan tadahan air.
5) Mendedahkan pelajar tentang cara-cara pengutipan data melalui ‘questionnaire surveys’ dan ‘interview’.

4.0 Tarikh dan Tempat
Fasa I: Fasa ini bermula dari 14 Januari hingga 20 Januari 2012. Dalam fasa ini, pelajar-pelajar akan didedahkan tentang pengurusan dan pembangunan tanah oleh agensi-agensi kerajaan dan swasta di sekitar Johor Bahru dan Bandar Penawar. Agensi-agensi tersebut adalah Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Majlis Agama Islam Johor (MAIJ), Johor Corporation, Tabung Haji (TH), Iskandar Regional Development Authority (IRDA), Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB), Lembaga Nenas Johor, Majlis Perbandaran Pasir Gudang (MPPG), dan Lembaga Kemajuan Johor Tenggara (KEJORA).

Fasa II: Fasa ini bermula dari 21 Januari hingga 29 Januari 2012. Dalam fasa ini, pelajar-pelajar akan didedahkan tentang pemungutan data melalui konsep ‘questionnaire survey’ berkaitan tanah rezab melayu di 3 lokasi yang berasingan di sekitar Kuala Lumpur. Sebelum itu, mereka juga akan ke pejabat Ketua Pengarah Tanah & Galian, Putrajaya Holdings, dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) untuk mendapatkan maklumat tentang pengurusan dan pembangunan tanah oleh pihak tersebut. Pelajar-pelajar seterusnya akan ke Pejabat Tanah Cameron Highlands dan Majlis Perbandaran Cameron Highlands bagi mengkaji masalah tanah runtuh dan mempelajari pengurusan pembangunan di kawasan tanah tinggi.

Fasa III: Fasa ini bermula dari 30 Januari hingga 4 Februari 2012. Dalam fasa ini, pelajar-pelajar akan membuat dokumentasi segala maklumat yang diperolehi dan sesi pembentangan secara berkumpulan akan dilaksanakan di sekitar FGHT.

5.0 Ahli Jawatankuasa Kerja
Ahli jawatankuasa kerja bagi Kem LAD II terdiri dari 3 orang pensyarah dan 2 orang staf sokongan. Mereka adalah seperti tertera di bawah;
Penyelaras Kem LAD II: Mej Haji Wan Ibrisam Fikry Haji Wan Ismail
Ketua Jabatan: Dr Mohd Nadzri Jaafar
Ahli: Prof Madya Dr Ismail Omar
En. Umul Baharin Abd Kadir
En. Mohd. Hezul Hezri Hassan

6.0 Peralatan & Kenderaan
Peralatan yang diperlukan adalah sebuah LCD, 2 buah pajero, sebuah van, dan sebuah bas.

7.0 Anggaran Belanjawan
1) Penginapan Pensyarah (9 hari X 3 pensyarah X RM200) = RM5,400
2) Penginapan Staf Sokongan (9 hari X 2 staf X RM100) = RM1,800
3) Elaun Makan Pensyarah (10 hari X 3 pensyarah X RM60) = RM1,800
4) Elaun Makan Staf Sokongan (10 hari X 2 staf X RM40) = RM800
5) Bayaran Tol = RM500
Jumlah RM10,300

8.0 Penutup
Adalah diharapkan agar kertas kerja ini mendapat pertimbangan yang sewajarnya dari pihak fakulti dan diberi kelulusan.
Sekian. Terima kasih.

9 comments:

  1. Terima kasih tok wae. Ringkas n padat serta mudah difahami..

    ReplyDelete
  2. Terima kasih tok wae. Ringkas n padat serta mudah difahami..

    ReplyDelete
  3. trimas tok weeeeeee!!!!!!! dpt juga buat kertas kerja tp mereka kata salah sikit la

    ReplyDelete
  4. kERTAS KERJA PERLU LETAK MINIT MESYUARAT X???

    ReplyDelete
  5. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete
  6. Terima kasih Tok Wae....mudah difahami.

    ReplyDelete
  7. Halo,
    Saya seorang pemberi pinjaman Pinjaman Asing yang saya memutuskan untuk memberikan pinjaman jangka pendek, sederhana dan panjang kepada orang-orang jujur ??yang walaupun pendapatan bulanan mereka berjuang untuk memenuhi keperluan asas mereka. Sama ada anda seorang broker yang ingin membantu pelanggan mencari pembiayaan peribadi atau pelabur yang ingin memaksimumkan pulangan anda, saya lelaki awak!

    Kami mempunyai sejumlah besar "Modal Persendirian" dan secara agresif mencari pinjaman ekuiti hartanah. Hubungi saya jika anda mahu keputusan!

    KAMI DAPATKAN FUND BERIKUT:

    • Pinjaman Untuk Semua
    • Pinjaman Tunai Keluar Semua Jenis Hartanah
    • Bangunan Multi-keluarga / Pangsapuri
    • Pinjaman Untuk Pelabur
    • Pinjaman Jambatan / Pembiayaan Mezzanine
    • Pinjaman untuk Pembeli Asing
    • Pinjaman Komersial
    • Tanah / Pembinaan
    • Produk Komersial / Multifamily Baru, dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    • Jumlah Pinjaman: $2,000USD - Di atas

    Gonzalez Andres Financial Company
    E-mel: gonzalezandresloan@gmail.com
    Laman web: gonzalezandresblog.wordpress.com
    Mr. Gonzalez J. Andres

    ReplyDelete
  8. Salam sejahtera,nk mtk tlg n cth kertas kerja utk tujuan ingin membuka akaun utk sesuatu klab?

    ReplyDelete
  9. Halo pemirsa di seluruh dunia, Ada kabar baik untuk Anda semua hari ini dapatkan kartu ATM Kosong Anda yang berfungsi di semua mesin ATM di seluruh dunia. Kami memiliki program khusus kartu ATM yang dapat digunakan untuk meretas mesin ATM, kartu ATM dapat digunakan untuk menarik di ATM atau geser, di toko dan POS. Kami memberikan kartu ini kepada semua klien yang tertarik di seluruh dunia, Kami memberikan Kartu ATM Kosong. Apakah Anda ingin menjalani kehidupan yang baik yang dianggap ilegal, cara termudah untuk menjadi jutawan. itu juga memiliki teknik yang membuat CCTV tidak mungkin mendeteksi Anda dan Anda hanya dapat menarik sejumlah $ 5.000 Dolar dalam sehari di Mesin ATM juga tersedia saat pengiriman tunai. Kami memberikan hingga $ 10.000,00 hingga $ 1.000.000,00 Dolar Dengan layanan peretasan jaringan kami. Kami dapat Memulihkan semua uang Anda yang hilang ke Bitcoin dan mata uang Crypto lainnya, penipuan hipotek / realestate, dan ICO palsu dalam waktu 48 jam atau kurang. (Thomas Freddie Hackers) bekerja sama sebagai tim untuk melacak & memulihkan dana kembali dari PENCIPTA internet yang paling sulit. CATATAN!! Kami telah menerima laporan memilukan yang tak terhitung jumlahnya dari penipu terkenal dan kami berhasil memulihkannya kembali melalui kontak thomasunlimitedhackers@gmail.com

    Hubungi kami di ((Pemulihan Biner. Kelas Universitas. Menyeka Catatan Kriminal, Peretasan FB & IG, Telegram, Muatan & Peretasan Telepon)) membatasi kami dengan pekerjaan Anda & izinkan kami memberi Anda hasil positif dengan keterampilan peretasan kami. Kami bersertifikat dan privasi Anda 100% aman bersama kami. Jangan khawatir lagi tentang masalah keuangan Anda, Jika Anda membutuhkan layanan peretasan cyber lainnya, kami siap membantu Anda kapan saja, kapan saja, jadi hubungi kami melalui Alamat Email kami: thomasunlimitedhackers@gmail.com

    Salam
    THOMAS FREDDIE HACKER TANPA BATAS
    Kirim email ke thomasunlimitedhackers@gmail.com
    Telepon / SMS: +1 (985)465-8370
    Motto: Kami menawarkan layanan tercepat dan terpercaya

    ReplyDelete