Thursday, June 23, 2011

Jiran Cina

Aku baru pulang dari pejabat dan jam menunjukkan pukul 6.30 petang. Bila aku baru aje hendak buka pintu pagar, jiran sebelah terus menyapa. Jiran aku nampak beriya-riya benar hendak berborak pada hari tu. Aku tak jadi masuk rumah tetapi sebaliknya aku masuk ke ‘porch’ jiran. Pintu pagar ‘automatic’nya terbuka luas.

“Wa tak de lumah minggu lepas kerana balik kampong 3 hali, mak wa meninggal!”, sambung jiranku. Patut la keretanya tiada minggu lepas. “Ooh, berapa umurnya?”, tanyaku. “Anam tiga, anam tiga, ya enam puluh tiga”, balasnya. Tiba-tiba, isterinya keluar… “Mana… Sembilan puluh tiga”, jelas si isteri.

Aku lebih faham pertuturan bahasa Melayu isterinya berbanding dengan suami. Si suami bekerja di Singapura.

“So, berapa hari cuti?”, sambungku lagi. “Company bagi 3 hali lo”, jawabnya.

“You masih ada mak”, tanyaku kepada si isteri pula. “Tak ada… Itu yang selalu datang dengan motosikal tu… bapak saya!”, jawabnya. “Oh… Muda lagi…”, balasku pula. “Tak da lah, sudah enam puluh lebih…”, sambungnya lagi.

Aku kembali kepada soalan asal pasal kematian emak jiran tadi. “Siapa jaga mak you sebelum ni?”, tanyaku. “Abang lo”, balas si suami.

“Wa ingat budaya Melayu, anak perempuan jaga orang tua dan budaya Cina, anak lelaki jaga orang tua”, sambungku lagi.

“Orang Arabpun sama ma…, anak lelaki jaga orang tua mereka”, balas si isteri.

Akupun tak pasti pasal perkara ini. Dari mana dia mendapat maklumat ini, akupun tidak tahu... Tetapi kalau ikut logik, memang tanggungjawab terletak di atas bahu anak lelaki. Harta pusakapun anak lelaki mendapat bahagian lebih kerana perlu menanggung keluarga dan sebagainya.

Cuma mungkin budaya Melayu, orang tua lebih rapat dan mesra dengan anak perempuan di kala tua, lebih-lebih lagi jika anak perempuan bongsu! Pada sesetengah keluarga, anak perempuan bongsu mendapat kasih sayang lebih dari orang tua sehinggakan kadang-kadang rumah yang dihuni oleh orang tua akan diberikan kepada anak bongsu perempuan.

Sebaliknya pula harapan orang tua, si anak perempuan bongsu tidak akan berkasar dengan mereka berbanding dengan isteri-isteri abang. Abang mungkin sayang dan dapat menerima ibubapa tinggal bersama tetapi isteri abang belum tentu.

Oleh itu, pada pandanganku, orang tua lebih rela bersama anak perempuan dan menantu lelaki berbanding dengan anak lelaki dan menantu perempuan.

“Aunty kat depan tu akan operate mata…”, sambung si isteri lagi. “Kat mana dan bila?”, tanyaku. “Dekat Hospital Aminah JB (Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru)”, jelas si isteri. “Tapi saya tak pasti, sudah operate ke belum”, sambungnya lagi.

“Kalau tahu wad berapa, maklum kepada saya. Saya mahu ziarah dia.”, jelasku.

“Wa tak bole zialah. Wa pantang!”. Si suami yang diam sejak tadi mula menyampuk. Adat orang Cina yang tidak boleh menziarahi orang sakit apabila mereka mengalami kematian.

“Oh, ya ke?”, tanyaku dan tidak mengharapkan sangat jawapan.

Aunty di depan rumah, baru minggu lepas memetik buah delima yang ditanamnya dan diberikan kepada kami. Buah delima adalah sangat baik untuk mengnyahkan toxid keluar dari badan. “Ambiklah, nanti olang culi”, Aunty menghulurkan sebiji delima sebesar penumbuk. Padaku, buah itu belum betul-betul masak tetapi kami menerima saja pemberian yang ikhlas itu.

Aku melihat jam di telefon bimbit, sudah menunjukkan 6.55 petang. “Oklah, saya mahu balik dulu, nanti mahu pergi sembahyang…”, jelasku kepada jiran. "Ok, ok...", balas mereka.

Hubungan dengan jiran walaupun bukan tetangga Islam perlu dijaga dan seeloknya dibuat baik. Manalah tahu, berkat kebaikan yang ditunjukkan kepada mereka, mereka berkenan terhadap ajaran Islam… Kalau tak mereka, mungkin anak cucu mereka, atau cucu cicit mereka…

5 comments:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete
  2. Halo,
    Saya seorang pemberi pinjaman Pinjaman Asing yang saya memutuskan untuk memberikan pinjaman jangka pendek, sederhana dan panjang kepada orang-orang jujur ??yang walaupun pendapatan bulanan mereka berjuang untuk memenuhi keperluan asas mereka. Sama ada anda seorang broker yang ingin membantu pelanggan mencari pembiayaan peribadi atau pelabur yang ingin memaksimumkan pulangan anda, saya lelaki awak!

    Kami mempunyai sejumlah besar "Modal Persendirian" dan secara agresif mencari pinjaman ekuiti hartanah. Hubungi saya jika anda mahu keputusan!

    KAMI DAPATKAN FUND BERIKUT:

    • Pinjaman Untuk Semua
    • Pinjaman Tunai Keluar Semua Jenis Hartanah
    • Bangunan Multi-keluarga / Pangsapuri
    • Pinjaman Untuk Pelabur
    • Pinjaman Jambatan / Pembiayaan Mezzanine
    • Pinjaman untuk Pembeli Asing
    • Pinjaman Komersial
    • Tanah / Pembinaan
    • Produk Komersial / Multifamily Baru, dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    • Jumlah Pinjaman: $2,000USD - Di atas

    Gonzalez Andres Financial Company
    E-mel: gonzalezandresloan@gmail.com
    Laman web: gonzalezandresblog.wordpress.com
    Mr. Gonzalez J. Andres

    ReplyDelete