Monday, June 27, 2011

Apa yang Kita Boleh Belajar dari Peristiwa Video Seks yang Dipertontonkan kepada Masyarakat?

Masyarakat telah dipertontonkan tentang video seks baik menerusi TV, akhbar, mahupun internet tanpa ada arahan dari kerajaan untuk menyekatnya. Pada 24 Jun lalu, barulah pesalah yang berjaya menyogokkan filem tersebut kepada umum didakwa dan didapati bersalah.



Apa yang kita boleh pelajari dari insiden ini?

Pertama, anak-anak Malaysia seolah-olah di’galakkan’ atau diberi kelonggaran untuk menonton filem lucah kerana pihak kerajaan sendiri tidak berapa tegas menanganinya. Tontonlah dan rangsanglah nafsu seks kamu, lepas ini… kamu pergi pula buat adegan seks. Kita tambahkan lagi statistik anak luar nikah. Tak mengapa, kita bina banyak lagi rumah dan sekolah untuk anak-anak yang lahir luar nikah.

Kedua, sekiranya kita ingin menayangkan gambar perilaku seks yang membabitkan ahli politik pembangkang, kita diberi ruang seluas-luasnya tanpa gangguan dari mana-mana pihak, baik pihak keselamatan mahupun pihak kerajaan. Pilihlah hotel yang banyak bintangpun tak apa…Former Malacca Chief Minister Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik was charged with abetting former Perkasa treasurer-general Datuk Shuib Lazim and businessman Datuk Shazryl Eskay Abdullah in “openly” screening the pornographic material featuring sex acts between a man and a woman at the prestigious Carcosa Seri Negara Hotel here on March 21.

Kita boleh mencontohi ‘Datuk T’ dalam memerangkap atau mereka cerita tentang akhlak ahli politik pembangkang. Tidak kira ‘setua bangka’ mana kita, setinggi mana gelaran kita, anda boleh merayap ke sana sini mencari cerita-cerita atau gambar-gambar sensasi untuk dihebohkan kepada umum. Kalau tidak dapat, anda boleh lakonkan cerita dan sebarkan. Tiada kesalahan dikenakan kepada pelakon dan pengarah filem lucah buatan tempatan. Kes sebelum ini membenarkan anda berbuat demikian.

Sekiranya anda dibicarakan (itupun setelah beberapa bulan berlalu), anda dapat meminta denda dikurangkan kerana kes ini melibatkan kepentingan awam. Kita perlu dedahkan kejelekan dan kerakusan nafsu serakah pemimpin politik pembangkang. When meting out the sentence, magistrate Aizatul Akmal Maharani said he had taken into consideration the public interest factor which was raised several times by the three accused’s lawyers.

Dendapun tak apa, penjarapun tak apa! Engkau masih boleh menjadi Pengerusi salah satu (government linked company) GLC.

Beginikah kita ingin terapkan kepada generasi muda kita? Buatlah apa saja kepada musuh politik kamu, hukum hakam Islam diketepikan? Qudwah atau contoh tauladan dari orang tua yang bergelar Datuk, Tan Sri boleh diterimapakai oleh kita?

Sama-sama kita fikirkan…

No comments:

Post a Comment