Thursday, December 31, 2009

Selamat Datang 2010 Dan Selamat Tinggal 2009


Kalau kita perasan, tak ramai yang menyambut Tahun Baru Hijrah tetapi Tahun Baru Masihi begitu global sambutannya. Kita orang Islam sepatutnya meriah menyambut 1431, kalau kita nak sambut la... Sambut dengan menginsafi diri yang umur bertambah setahun lagi... Sambut dengan muhasabah diri berapa banyak kebajikan dan pertolongan yang telah dilakukan pada tahun lepas dan berapa banyak dosa-dosa... Sambut dengan doa semoga hari-hari mendatang bakal meningkatkan amalan dan menghindari maksiat...

Ala mana best kalau nak sambut tahun baru macam tu... Mana ada happening? Baik tak payah sambut... Tak ada count down, tak boleh peluk-peluk awek untuk declare azam baru... Tak ada 'grass' untuk high... Mesti kena Coors ke, atau six packs apa-apa ke. Baru la syok!

Radio IKIM pagi ni, membicarakan hal sambutan tahun baru. Apa agak-agaknya respons yang diperolehi? Sudah pasti 100% menentang acara sambutan yang bakal mencetus seribu satu macam maksiat. Takkan rockers, mat rempit dengar radio IKIM kot...

Antara respons pemanggil radio ialah kalau pihak polis boleh bersedia dengan water canon dan FRU untuk mengawal perhimpunan haram kenapa mereka tidak boleh bertindak sama dalam menyuraikan perhimpunan pesta maksiat ini?

Pada saya, kadang-kadang kita terlupa bahawa kita hidup dalam satu sistem yang mana 'Yang haram itu halal apabila kita sudah membuat penjenamaan baru atau sudah memberi lesen kepadanya' dan sebaliknya pula 'Yang halal adalah haram jika tiada lesen atau permit dikeluarkan kepadanya'. Bukan seperti yang dihuraikan hadis, "Yang halal itu nyata dan yang haram itu nyata tetapi yang syubhat atau yang ditengah-tengah...."

Saya teringat masa zaman kanak-kanak dulu, ada satu judi yang dianjurkan oleh Kerajaan Persekutuan, yang dikenali sebagai Loteri Kebajikan Masyarakat. Harga satu tiket, kalau tidak silap saya ialah 50 sen atau RM1. Tujuannya baik iaitu untuk mendapatkan dana bagi membantu masyarakat yang susah tetapi caranya tidak betul.

Contoh bagi yang halal adalah haram pula ialah seperti apa yang berlaku kepada mantan Mufti negeri Perlis, Dr Ustaz Asri. Kalau kita perhalusi, takkanlah seorang yang bertaraf mufti tidak berhak untuk berceramah dimana-mana yang sewajarnya. Ini bukan ceramah politik yang perlukan permit!

Masyarakat keliru dan tiada pedoman jelas... Takkan Program Sambutan Tahun Baru bersama artis yang diluluskan dan dibenarkan oleh pihak kerajaan dan dihadiri oleh menteri-menteri dikatakan tidak elok, mendatangkan gejala sosial. Ahhh...Ini semua kata-kata atau pandangan pembangkang, yang sentiasa menyalahi pihak kerajaan. Apa yang kerajaan buat semuanya salah dan tidak pernah betul!

Pada ketika yang lain pula, ada menteri yang berucap, "Kita harus sedar tahap gejala sosial kita semakin parah, kadar ragut meningkat, kadar buang anak bertambah, kadar penagih dadah bertambah. Maka kita perlu menjadi masyarakat madani, yang sempurna imannya, yang baik budi pekertinya."

Wah.. wah.. Mana mungkin air dicampur dengan minyak? Waduh waduh, pening kepala si. Bisa pening bangat ini!

Sambutan dengan konsert sementara menunggu menjelang pukul 12.01 pagi, 1 Januari 2010 sudah menjadi kebiasaan. Dan yang teramai dalam upacara sebegini, tidak lain dan tidak bukan ialah masyarakat melayu yang mengaku Islam....

Wednesday, December 30, 2009

Antara Kebenaran Dan Kebatilan...


Dari Shuhaib (RA) katanya Rasulullah (SAW) bercerita: "Pada zaman dahulu ada seorang raja mempunyai seorang tukang sihir. Ketika usia tukang sihir itu bertambah lanjut, dia berkata kepada raja, "Aku sudah tua. Kerana itu kirimlah kepada ku seorang pemuda supaya ku ajari dia ilmu sihir."

Maka dikirimlah kepadanya oleh raja seorang pemuda untuk belajar ilmu sihir. Di jalan yang dilalui si pemuda setiap hari hendak pergi belajar sihir ada seorang pendeta. Si pemuda selalu singah ke tempat pendeta tersebut dan menyemak ajaran-ajarannya. Ternyata ajaran pendeta tersebut sangat dikagumi si pemuda.

Apabila dia terlambat sampai ke tempat tukang sihir, dia dipukul oleh tukang sihir. Hal itu diadukannya kepada pendeta. Kata pendeta, "Jika engkau takut dimarahi tukang sihir katakan kepadanya bahawa engkau terlambat kerana halangan keluarga. Dan jika engkau takut dimarahi keluargamu, katakan bahawa engkau terlambat pulang kerana tukang sihir."

Sementara keadaan berjalan demikian rupa, pada suatu hari muncul seekor binatang besar menghambat orang ramai lalu lintas di jalan raya. Kata si pemuda, "Hari ini aku harus tahu, mana yang lebih ampuh ilmu tukang sihir dengan ilmu pendeta."

Maka diambilnya batu lalu dia berdoa, "Wahai Allah! Jika ilmu pendeta yang lebih Engkau sukai dari ilmu tukang sihir, maka bunuhlah binatang ini supaya orang ramai dapat lalu."

Lalu dilemparnya ke arah binatang itu dan mati seketika itu juga, sehingga orang ramai dapat lalu. Si pemuda datang kepada pendeta menceritakan peristiwa yang baru dialaminya.

Kata pendeta, "Hai anak ku! Mulai hari ini ternyata engkau lebih unggul daripada ku. Engkau telah mencapai sasaran yang ku duga. Tetapi engkau akan mendapat ujian. Jika engkau diuji, janganlah engkau mengatakan bahawa aku gurumu.

Si pemuda sudah pandai mengubati orang bisu, mengubati penyakit kusta, dan mengubati berbagai penyakit orang banyak. Hal itu terdengar oleh seorang Menteri Raja yang buta matanya. Maka didatanginya si pemuda dengan membawa berbagai hadiah yang banyak.

Katanya, "Jika engkau dapat menyembuhkan dari kebutaan, maka hadiah-hadiah ini ku berikan kepada mu." Jawab pemuda, "Aku tidak dapat menyembuhkan seseorang. Yang menyembuhkan sesungguhnya hanya Allah. Anda mahu beriman kepada Allah, aku akan berdoa semoga Dia berkenan menyembuhkan anda."

Maka berimanlah dia kepada Allah, lalu Allah Ta'ala menyembuhkannya. Kemudian Menteri Raja datang ke majlis raja sebagaimana biasa. Sang Raja bertanya kepadanya, "Siapa yang mengembalikan penglihatanmu?" Jawab Menteri, "Tuhan ku!"

Titah Raja, "Engkau punya Tuhan selain aku?" Jawab Menteri, "Tuhan ku dan Tuhan anda ialah Allah!" Maka disiksanya Menteri tersebut, sehingga dia terpaksa menunjukkan pemuda yang mengubatinya. Maka digiringlah si pemuda ke hadapan raja.

Titah Raja, "Hai anak ku! Sungguh hebat ilmu sihirmu. Engkau dapat menyembuhkan orang buta, menyembuhkan penderita kusta, dan engkau telah berjasa begini dan begitu." Jawab pemuda "Aku tidak dapat menyembuhkan sesiapa pun. Sesungguhnya yang menyembuhkan hanya Allah Ta'ala semata-mata."

Maka disiksanyalah si pemuda sehingga dia terpaksa menunjukkan pendeta. Maka digiring pula pendeta ke hadapan raja. Titah Raja, "Keluarlah (murtadlah) dari agamamu." Pendeta menolak perintah raja tersebut. Raja memerintahkan supaya mengambil gergaji dan diletakkan di tengah-tengah kepala pendeta. Lalu dibelah kepalanya sehingga kedua belahannya jatuh.

Kemudian dihadapkan pula Menteri Raja. Maka diperintahkan kepadanya, "Keluarlah (murtadlah) kamu dari agamamu!" Menteri Raja menolak. Maka diletakkan gergaji di tengah-tengah kepalanya, lalu dibelah sehingga kepalanya jatuh.

Kemudian dihadapkan si pemuda. Maka diperintahkan pula kepadanya, "Keluarlah kamu dari agamamu!" Tetapi si pemuda menolak lalu dia diserahkan kepada para pengawal raja.

Titah Raja, "Bawa dia ke puncak-puncak gunung. Sampai di sana, jika dia mahu keluar dari agamanya, jangan diapa-apakan. Tetapi jika dia menolak, lemparkan ke jurang yang dalam."

Maka berangkatlah mereka membawa si pemuda ke puncak gunung. Sementara itu si pemuda berdoa, "Wahai Allah, selamatkanlah aku dari kejahatan mereka dengan cara apa saja yang Engkau kehendaki." Maka bergoncanglah (gempa) gunung, sehingga para pengawal raja jatuh semuanya ke jurang.

Dan si pemuda pulang kembali ke istana raja dengan berjalan kaki. Raja bertanya, "Mana para pengawal, apa yang terjadi dengan mereka?" Jawab pemuda, "Allah menyelamatkanku dari kejahatan mereka."

Maka diserahkannya si pemuda kepada para pengawal yang lain dengan titahnya, "Bawa dia dengan perahu ke tengah-tengah lautan. Jika dia mahu keluar dari agamanya, biarkan dia. Tetapi jika dia menolak, lemparkan dia ke laut."

Maka berangkatlah mereka membawa si pemuda. Si Pemuda mendoa, "Wahai Allah! Selamatkanlah aku dari kejahatan mereka dengan cara bagaimanapun Engkau kehendaki." Maka terbaliklah perahu mereka sehingga para pengawal tenggelam semuanya.

Si pemuda pulang kembali ke istana raja dengan berjalan kaki. Tanya Raja, "Ke mana para pengawal, apa yang terjadi?" Jawab pemuda, "Allah melindungi ku dari kejahatan mereka."

Kata pemuda kepada raja, "Anda tidak akan dapat membunuh ku sebelum anda lakukan perintah ku." Tanya Raja, "Apa itu?"

Jawab pemuda, "Kumpulkan seluruh rakyat di suatu lapangan. Lalu salib aku di situ pada sebatang pohon. Kemudian ambil anak panah dari tempat panah ku dan letakkan di busur dengan membaca: Bismillahi rabbil ghulam (Dengan nama Allah, Tuhan Pemuda ini). Sesudah itu panahlah aku. Bila anda lakukan seperti itu maka anda akan berhasil membunuh ku."

Maka dikumpulkannya seluruh rakyat di suatu lapangan. Lalu disalibnya si pemuda pada sebatang pohon. Kemudian diambilnya panah lalu dipasangnya pada busur dengan membaca: Bismillahi rabbil ghulam. Maka dipanahnya si pemuda, kena pelipisnya.

Si pemuda meletakkan tangannya di tempat yang kena panah lalu dia tewas. Maka berkata orang banyak, "Kami beriman dengan Tuhan si pemuda! Kami beriman dengan Tuhan si pemuda! Kami beriman dengan Tuhan si pemuda!" Pernyataan rakyat tersebut dikhabarkan orang kepada raja.

Kata mereka, "Tahukah anda, bahawa apa yang anda takutkan selama ini sungguh telah terjadi. Rakyat telah menyatakan beriman kepada Allah."

Maka diperintahkan oleh raja supaya membuat parit di pintu-pintu jalan utama, lalu dibuat orang parit yang di dalamnya dinyalakan api.

Titah raja, "Siapa tidak keluar dari agamanya, lemparkan dan bakar mereka dalam parit." Maka dilaksanakanlah perintah raja tersebut.

Pada giliran seorang wanita yang sedang menggendong bayi, wanita itu mundur maju akan masuk ke dalam parit. Maka berkata bayinya, "Wahai ibu! Tabahkanlah hati ibu kerana ibu berada dalam kebenaran." Hadis Sahih Muslim Jilid 4. Hadis Nombor 2519.

Sunday, December 27, 2009

Membantu Ahli Keluarga Terdekat Lebih Aula....


"Adik beradik laki kita, abe lah hok boleh harap.. Hok lain susah nak tolong 'aunt'... Kak Cik tu patut benar dia ditolong kerana jaga 'aunt', perlu banyak kesabaran... Terima kasih banyak-banyak diatas sumbangan abe selalu buat Kak Cik dan 'aunt'... Semoga hidup abe sekeluarga diberkati dunia akhirat..." Itulah sms yang aku terima dari adik perempuanku petang tadi...

Bagiku, kepuasan yang ku perolehi apabila membantu sesiapa jua, baik keluarga terdekat mahupun orang lain. Kepuasan yang tidak boleh dibayar dengan wang ringgit...

Semasa menjaga asrama kolej UTM dulupun, begitu jua. Kalau tidak masakan aku dapat bertahan selama 11 tahun. Meringankan beban, membantu mengeluarkan dari kemelut masalah, 'sharing problem' adalah menjadi 'second nature to me'.

Dua tiga minggu lepas, aku cuba membantu seorang pelajar yang datang mendapatkan nasihat dariku. Walhal, Penasihat Akademik pelajar tersebut ialah Dekan. Sepatutnya dekanlah berperanan membantu menasihatinya...

Kita hidup di dunia ini mesti ada niat untuk mengembirakan makhluk lain disamping mengembirakan diri kita. Barulah hidup kita tenang, tiada rasa dengki, iri hati kepada orang lain.

Aku dari segi harta tiada apa. Cuma sebidang tanah padi di kampung, pusaka arwah ibu yang tidak sampaipun suku ekar. Rumah teres 2 tingkat yang masih belum habis bayar sehingga pencen, sebuah van berusia 9 tahun dan sebuah Kancil berumur 7 tahun di Skudai. Dan tiada dalam perancanganku untuk mengumpul harta sebelum mati.

Duit gaji yang ku perolehi digunakan sepenuhnya untuk memberi pelajaran kepada 9 orang anak-anakku, membantu adik-beradik yang susah, membantu NGO mengembangkan dakwah dan sedikit simpanan di hari tua.

Kalau ikut hati, ada juga perasaan hendak beli rumah lain kerana 'government loan' masih belum digunakan. Tengoklah, bila tergerak hati nanti...

Ya Allah, Engkau satukan hati-hati kami, adik-beradik kerana Islam. Bantu-membantu sesama kami keranaMu dan mencari redhaMu semata-mata. Engkau hidupkan dan matikanlah kami dijalanMu dengan lafaz Laaila haillallah Muhammadur Rasulullah!

"Dan Dia (Allah) yang mempersatukan hati mereka (orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada di bumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya, Dia Maha Perkasa, Maha Bijaksana." (Al-Anfal; 63)

Saturday, December 26, 2009

World's Friendliest Countries - Forbes.com


Rank Country
1 Bahrain
2 Canada
3 Australia
4 Thailand
5 Malaysia
6 South Africa
7 Hong Kong
8 Singapore
9 Spain
10 United States

Methodology

The Expat Explorer survey was commissioned by HSBC Bank International and conducted by the research company FreshMinds. More than 3,100 expatriates were surveyed between February and April 2009.The respondents were asked to rate 23 factors related to their quality of life, including food, entertainment, transportation, health care, finances, education and their ability to make friends. Each criterion is equally weighted to arrive at a score. The overall ranking is based on the average score for a country across the criteria. Eight measures were also selected to comprise the integration score: organizing school for my children; organizing my finances; organizing my health care; finding somewhere to live; making friends; making local friends; setting up utilities; and joining local community groups. The integration score was used to determine the friendliest countries.

Negara kita mendapat tempat ke-5 dalam 'ranking' ini. Kita sepatutnya begitulah melayan tetamu, penuh hospitaliti, penuh santun, dan kemesraan. Itulah yang diajarkan oleh Islam supaya kita menghormati tetamu.

Sekiranya kita dapat mengeksploitasi keadaan ini, ia akan memberi impak yang baik kepada Islam. Mereka akan tertarik dengan agama yang kita anuti. Sebaliknya pula, jika kita kasar melayan tetamu, menipu mereka, mengambil kesempatan ke atas mereka, maka imej agama kita dan negara pasti tercalar.

Kadang-kadang kita fikir, hanya kita seorang yang berkelakuan kurang baik terhadap mereka tetapi sebenarnya, jika 9 yang baik dan 1 yang tidak baik, yang 1 itu lebih mempengaruhi... Sebab itu kita ada pepatah, "Kerana seekor kerbau membawa lumpur, semuanya terpalit", "Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga".

"Wahai manusia! Sesungguhnya, Kami telah menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling kenal mengenali. Sesungguhnya, yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa. Sesungguhnya, Allah Maha Mengetahui, Maha Teliti." (Qaf; 13)

Betul Juga Kata Kunta Kinte....


Dalam akhbar Berita Harian sehari dua lepas, Kunta Kinte mengulas tentang kehilangan 2 enjin jet F-5E dari simpanan tentera udara. Tajuk artikelnya ialah "Aset, rahsia tentera perlu dipertahan daripada penderhaka khianat". Bagus artikelnya....

Betullah kalau enjin yang sebegitu besar boleh lolos ke luar negara, apatah lagi rahsia kerajaan, rahsia peperangan, dan sebagainya. Kunta Kinte menyarankan supaya mereka yang terlibat sepatutnya mengaku bersalah.

Pihak yang terlibat bukan sedikit. Bukan senang barang hendak dikeluarkan dari Kem Tentera. Banyak borang yang perlu diisi dan banyak tandatangan kelulusan pegawai yang perlu diperolehi. Lebih-lebih lagi barangan yang begitu bernilai!

Kunta Kinte juga menyarankan supaya mereka yang terlibat melepaskan tugasnya, baik dia askar, baik dia polis, baik dia peguam, baik dia ahli politik. Kata orang sebagai menunjukkan kebertanggungjawaban!

Tetapi Kunta Kinte ada juga menyebut bahawa orang kita kebiasaannya akan berpegang kepada jawatannya sampai mati walaupun banyak penyelewengan yang dilakukan olehnya atau orang bawahannya. Tidak seperti negara maju, jika anak buahnya melakukan kesalahan besar dan menyebabkan kerosakan kepada harta negara maka dia sebagai ketua bertindak untuk meletakkan jawatan.

Saya merasa sedih kerana harta negara dicuri dari setiap penjuru. Pernah staf makmal menanyakan kepada saya, "En. Wan agak berapa harga sebuah kerusi pelajar yang berkembar di bilik kuliah ini?". Kerusi pelajar tersebut dikatakan sama dengan kerusi F-1 di Sepang. Saya menjawab, "Paling tinggi RM50 sebuah. Kalau kembar 4, harganya RM200". Staf saya ketawa, dan sambil menggeleng kepala dia menjawab, "RM2,000 satu. Kalau kembar 4, maknanya RM8,000". Cuba bayangkan berapa puluh biji kerusi ada dalam bilik kuliah dan berapa kos kerusi sahaja?

Saya berkata kepadanya, andai kata duit itu adalah dari poketnya sendiri, adalah mustahil, pentadbir fakulti akan membelinya. Bukan 2 kali fikir malah sejuta kali fikirpun, dia tidak akan membelinya....

Padanlah kita lihat pelbagai harga barangan, pen, komputer yang tidak masuk akal telah dijumpai oleh pihak audit yang melakukan pemeriksaan di sesetengah pejabat kerajaan.

Harta negara bukan lagi hendak kita tambah dan jagainya supaya tidak hilang tetapi masing-masing memikirkan projek baru supaya ada bahagian untuk diselewengkan ke dalam tembolok masing-masing.....

Katakanlah (Muhammad), "Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan seluruh alam... (Al-An'am; 162).

Thursday, December 24, 2009

Tiada Yang Lebih Membanggakan Kedua Ibubapa...


Menunggu keputusan peperiksaan besar sentiasa menjadi debaran kepada ibubapa. Tiada yang lebih membanggakan kedua ibubapa selain melihat anaknya mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan. Di negara kita, UPSR, PMR, SPM dan STPMlah yang menjadi kayu pengukurnya.

Pagi tadi, jam 11 pagi, ibubapa dan pelajar-pelajar Tingkatan 3 Sekolah Menengah Islam Hidayah menunggu keputusan PMR yang akan diumumkan di dewan besar SMIH, Dewan Qadisiyyah. Masing-masing nampak gelisah, baik pelajar mahupun ibubapa.

Lebih kurang 11.15 pagi, Penolong Kanan Ustazah Hajjah Norimah dan Pengetua Ustazah Hajjah Kamaliahpun membentangkan keputusan dan membuat penganalisaan. Selalunya pihak Jabatan Pendidikan menyediakan keputusan dalam bentuk disket tetapi pagi tadi ianya tidak disediakan. Jadi pihak sekolah terpaksa membuat perkiraan sendiri. Itu yang menyebabkan keputusan agak lewat diumumkan.

Bilangan yang mendapat 9A ialah seramai 18 orang; 8A - 21 orang; 7A - 11 orang; 6A juga 11 orang dan 5A ialah seramai 9 orang pelajar.

Mereka yang mendapat 9A agak berkurangan berbanding dengan tahun-tahun sebelumnya. Keseluruhannya, purata setiap matapelajaran adalah 1 'point' lebih kecuali matapelajaran Bahasa Arab Komunikasi yang agak tinggi kerana agak ramai yang gagal.

Alhamdulillah, abang (Wan Abdul Rahman) adalah salah seorang yang mendapat 9A. Petang besok, abang dan achik (Wan Ahmad Luqman) akan pulang ke rumah setelah menghadiri Kem Tahfiz selama 2 minggu. Sudah pasti mereka begitu merindui masakan ibunya.

Esok juga adalah hari lahir Wan Abdullah Syakir yang ke 5.

Kepada yang berjaya dengan cemerlang, saya mengucapkan tahniah dan siapa yang kurang berjaya, teruskan usaha kerana SPM adalah jauh lebih penting dari PMR....

Jangan lupa pada hari Selasa (29 Disember) nanti, temuduga saringan untuk ke Tingkatan 4 akan dibuat di sekolah pada jam 9 pagi. Selamat Maju Jaya....

Tuesday, December 22, 2009

Sehari Dua Tanpa Isteri...


Isteri mendapat panggilan telefon mengatakan neneknya sakit tenat. Akupun menelefon syarikat 'travel agent' supaya dia dapat balik segera.

"Ada satu tiket MAS dari Senai 6.40pm dan 'connecting flight' ke KB, jam 10.30pm dan dijangka tiba 11.30pm", jawab pegawai syarikat penerbangan tersebut. "Tapi tiket ini encik kena beli kat airport kerana dah dekat masa berlepas", tambahnya lagi.

"Tapi saya nak dua 'seat' kerana ada 'baby' berumur 1 tahun 2 bulan", balasku. "Besok punya pukul berapa ada yang paling awal?", tanyaku lagi.

"Esok dari Senai pukul 8 lebih dan dari KLIA 10 lebih. Masalahnya yang dari KL ke KB hanya tinggal 1 'seat' saja lagi", jawabnya. "Air Asia dan Firefly ada?", tanyaku. "Ada, tapi semuanya sampai lebih lewat, 3 lebih dan 5 lebih petang", balasnya.

"Tak apa, encik boleh beri nama isteri dan nama anak dan tarikh lahirnya, saya akan cuba 'booked' MAS yang pagi esok. Walaupun, tinggal satu, mungkin anak encik tak perlu 'seat'", pelawa pegawai tersebut.

"Ok, isteri saya Asmawati bt Shaari dan anak Wan Asmaa Solehah bt Wan Ibrisam Fikry, tarikh lahir 24 Oktober 2008", jawabku.

"Ops, dah penuh pula encik, kedua-duanya, yang malam ni dan yang esok pagi", sambungnya. "Ok pukul berapa 'you' tutup, saya akan bincang dengan isteri?", balasku. "5 suku", jawab pegawai tersebut. Jam sudah menunjukkan pukul 5.10 petang.

Aku menelefon Hj Ahmadon, yang sebelum ini memesan untuk mengambil dua orang anaknya dari Kem I Love Islam kerana katanya dia tak sempat sampai jam 5 petang.

"Kat mana dah sekarang?", tanyaku. "Ni, kat Sri Putri, nak beli tiket bas Muhammad balik KL", balas Hj Ahmadon. "Cantiklah tu Don, belikan ana 2 tiket ke KB malam ni. Zaujah ana, Syakir dan Asmaa terpaksa balik Kelantan. Neneknya sakit tenat", balasku.

Malam tadi, aku menghantar isteri dan dua anak menaiki bas Syarikat KKKL ke Kota Bharu dari Perhentian Sri Putri. Bas bertolak lebih kurang jam 9 malam.

Dalam perjalanan balik, terdengar esakan Sakinah di sebelahku, Syakir dan 'Ammar nampak ok aje. Terpaksalah aku gula-gulakannya dengan 'twiglet' dan 'strawberry dutch lady'.

Anak-anak bertanya, "Berapa lama ummi balik Kelantan, bah?". "Biarlah berapa lamapun, 2 hari ke, 2 minggu ke, 2 bulan ke atau 2 tahun ke", saja aku mengusik mereka. "Abah, ummi kata 2 hari aje", jawab Rasyid.

Sampai di rumah, aku terpaksa memasang 'accessories' kepada pakaian no 2, 'bush jacket' kerana esok pagi Panglima Latihan hendak melawat PALAPES.

Selalunya, isteriku yang lebih arif, 'name tag' sebelah mana, butang dan pangkat tersimpan kat mana dan sebagainya. Seluar yang baru sekali pakai semasa pemakaian pangkat Mejar tempohari pula buat hal, terkoyak di punggung.

"Lepas makan, gosok gigi, solat Isya' dan tidur kerana esok nak bangun pagi pergi Kem I Love Islam", arahku kepada anak-anak. Rasyid tidur dengan 'Ammar manakala aku tidur dengan Sakinah.

Abang dan Achik masih di SMIH dengan Kem Tahfiz mereka. Kak Ngah ke KL menghadiri Perkhemahan Internasional MUSLEH (PRINT) di Ulu Yam.

Jam 9 pagi tadi, 22 Disember 2009, Brig Jen Dato' Hj Md Azman bin Hj Rosli, Pemangku Panglima Latihan Tentera Darat telah membuat pemeriksaan tadbir tahunan di PALAPES UTM.

Monday, December 21, 2009

The Road Not Taken

'Poem' yang aku baca semasa mengambil kelas 'American Literature' lebih kurang 24 tahun yang lampau, di University of Southwestern Louisiana. Tak tahu kenapa tetapi puisi yang ditulis oleh Robert Frost ini masih terlekat di memoriku. Puisi ini sebenarnya dicetak sekitar tahun 1915.

Di semua universiti di Amerika Syarikat, rata-rata pelajar diwajibkan mengambil matapelajaran Kesusasteraan Amerika 1 dan Kesusasteraan Amerika 2. Tidak kira sama ada mereka adalah pelajar tempatan ataupun luar negara. Puisi Robert Frost adalah seperti berikut;


The Road Not Taken

Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveller, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I--
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference

...Robert Frost

And I would like to dedicate this poem to my eldest daughter in Egypt. May Allah bless you!

Sunday, December 20, 2009

Cuti Sekolah Musim Mengadakan Walimah....


Beberapa hujung minggu ini, begitu banyak sekali jemputan kenduri walimah. Ada sampai 3 atau 4 tempat sehari....

Alhamdulillah, nampak gayanya trend anak muda mendirikan rumah tangga begitu memberangsangkan. Elok juga kerana dapat menjauhi dari perkara-perkara mungkar.

Sesetengah anak muda yang sudah berkerjaya, ada yang melewatkan perkahwinan kerana ingin puas hidup membujang dahulu. Apa maksudnya, sayapun kurang tahu.... Harap-harapnya bukanlah dia bermaksud ingin merosakkan anak-anak dara orang seramai yang mungkin sebelum berkahwin dengan yang satu.

"Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik dan perempuan yang berzina itu pula (lazimnya) tidak ingin berkahwin dengannya melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman." (Surah An-Nur; 3)

Hari ini, anak sulong kawan saya PM Dr Ismail, yang juga merupakan penyelia pengajian PhD saya mendirikan rumah tangga. Anaknya adalah seorang peguam dan berkahwin dengan seorang peguam juga dan merupakan anak kepada Naib Canselor UTHM. Kawan saya seorang lagi PM Dr Ab Latiff juga mengahwinkan anaknya hari ini.

Semalam berlangsung perkahwinan anak sahabat saya Sakinah bt Norkhair dengan Hafizul Amin bin Ajmain. Dalam suasana hujan renyai-renyai, begitu ramai sekali yang datang sehinggalah berakhir majlis jam 5 petang.

Semoga mereka semua bahagia hingga ke anak cucu....

Saturday, December 19, 2009

Perlu Nampak Berlaku Adil...


Setengah orang kata apalah sangat semangat kenegerian? Tidak ada apa-apa kebaikan dari segi agama... bahkan boleh menimbulkan perasaan keakuan yang tinggi jika tidak dikawal dengan baik.

Saya sangat bersetuju dengan kata-kata tersebut. Cuma kadang-kadang, sesetengah orang mereka merasa lebih selesa boleh bercakap dalam dialek yang sama. Boleh buat 'joke' yang mungkin difahami hanya dari rumpun bahasa dan budaya yang sama. Boleh makan dari jenis makanan yang sama dan sebagainya. Tiada salahnya ini selagi kita tidak mengasingkan kelompok kita dengan kelompok mereka secara total.

Masyarakat Kelantan memang kebiasaannya akan mudah mesra apabila berjumpa sesama mereka di luar negeri Kelantan. Teringat saya semasa di Azusa, California, sekitar tahun 1982 dimana JPA menghantar kami seramai 25 orang untuk mempelajari Bahasa Inggeris dan seterusnya meneruskan pelajaran dalam bidang masing-masing. Suatu hari, saya mendapat panggilan telefon dari seorang dari kami. "Dahlah, hanya kita berdua saja dari Kelantan, Non demampun Wan tak datang tengok", Zainon meraih simpati.

Kata-katanya itu membuat aku serba salah. Semasa aku di Teknik Terengganu, memang jarang sekali aku bercakap dengan pelajar perempuan kecuali mereka yang datang bertanya masalah pelajaran. Aku dan isteri yang sekelas di Teknik Terengganu selama 2 tahunpun, rasanya tak pernah sekali aku bercakap dengannya sepanjang pengajian di sana!

Masyarakat Kelantan bagi saya, mereka mempunyai kelebihan dari semua aspek. Dari aspek keagamaan, mereka terkedepan. Ramai lahirnya ulama-ulama tersohor dari Kelantan sehingga mendapat jolokan 'Serambi Mekah'. Mereka yang berjaya dalam pekerjaan dan menjawat jawatan tinggi dalam kerajaan juga ramai. Tidak kurang juga mereka yang berjaya dalam bidang perniagaan.

Sebaliknya pula, mereka yang jahat dan samsengpun juga ramai dari Kelantan. Dengan kata lain, Kelantan mempunyai kelebihan (kekurangan) dari 'both ends'. Satu 'extreme' baik dan satu lagi 'extreme' jahat.

Insiden semasa perlawanan bolasepak antara Kelantan dan Negeri Sembilan tempohari adalah perbuatan jahat segelintir rakyat Kelantan yang sewajarnya diambil tindakan.

Tetapi royalti minyak yang terpahat di Akta Petroleum 1974 wajar diberikan kepada mereka dan tak perlu kita ubah jenama wang itu sebagai wang ehsan dan sebagainya. Orang kata manusia berpegang kepada janji dan itulah yang kita ajar kepada anak-anak kita sejak mereka ke Tadika lagi.

Kita ajar anak-anak kita juga, jangan ambil hak orang. Pulangkan barangan kepada ampunya diri dan bukannya kepada orang lain.

Kalau inipun kita masih tidak boleh ikut, apatah lagi perjanjian yang lebih besar. Kita akan dilihat sebagai orang yang hanya pandai bercakap... perlu jujur, amanah, bertanggungjawab, tetapi apabila kita melaksanakan lain pula jadinya. Jangan kita mengajar kepada generasi bawahan kita, 'It's ok to bend the rule as long as it benefits us'.

Friday, December 18, 2009

Bulan Muharram


Dari Abu Hurairah (RA), katanya Rasulullah (SAW) bersabda: "Seutama-utama puasa sesudah puasa Ramadhan ialah puasa bulan Muharram, dan seutama-utama solat sesudah solat fardhu ialah solat malam." Hadis Sahih Muslim Jilid 2. Hadis Nombor 1133.

Dari 'Abdullah bin 'Abbas (RA), dia menceritakan bahawa ketika Rasulullah (SAW) berpuasa pada hari 'Asyura (10 Muharram) dan memerintahkan kaum Muslimin supaya berpuasa, para sahabat berkata, "Hari ini adalah hari raya orang-orang Yahudi dan Nasrani." Lalu Rasulullah (SAW) bersabda: "Apabila masih menyaksikan tahun yang akan datang, insya Allah kita berpuasa pada tanggal sembilan Muharram." Kata 'Abdullah selanjutnya, "Ternyata tahun depan itu, beliau sudah wafat." Hadis Sahih Muslim Jilid 2. Hadis Nombor 1103.

Hari ini bermula tahun baru Hijrah 1431. Bulan Muharram adalah sangat digalakkan kita berpuasa seperti maksud hadis di atas. Kita cuba memperbanyakkan berpuasa. Jika tidak mampu, kita cuba berpuasa sekurang-kurangnya pada setiap hari Isnin dan Khamis. Dan sekiranya masih tidak mampu, kita cuba berpuasa 3 hari sebulan.

Inilah sunnah yang perlu kita praktikkan... Banyak perkara sunnah, tunjuk ajar Rasulullah (SAW) yang menjadi idola kita tetapi kadang-kadang kita tidak mampu melaksanakannya, baik kerana suasana kerja mahupun tabiat atau perangai kita yang suka mendengar cerita sahaja tetapi apabila tiba kepada peringkat perlaksanaan, kita menjadi malas dan kurang bersemangat.

Begitu juga dengan solat malam (tahajjud)...

Kita tahu betapa besarnya pahala dan kita tahu Rasulullah sehingga bengkak kakinya berdiri untuk mengerjakan solat malam. Sehingga Aisyah (RA) sendiri bertanya kepada beliau kenapa beliau begitu tekun dan bersusah payah melaksanakannya sedangkan beliau adalah maksum dan sudah dijamin syurga. Beliau menjawab, "Apakah salah aku menjadi seorang hamba yang bersyukur dan taat kepadaNya?".

Kita yang bergelumang dengan dosa dan tiada jaminan pengakhiran kita sebagai ahli syurga begitu alpa dan segan untuk mempraktikkannya....

Ayuh, bermula di tahun baru hijrah ini kita tanamkan azam untuk cuba melakukan segala perkara sunnah disamping perkara wajib yang semestinya kita tunaikan. Mudah-mudahan kita beroleh syafaat dari baginda apabila kita sudah tiada nanti!

Wednesday, December 16, 2009

Pesanan Seorang Sheikh Kepada Anak Buahnya


".. setiap kita perlu membina seerah hidup kita. Kita membaca seerah Nabi (saw), para sahabah dan salafus soleh. Tetapi apakah yang generasi seterusnya baca mengenai kita? Apakah seerah hidup setiap individu kita? Apakah 'legacy'/warisan kita yang kita tinggalkan untuk mereka?..." Begitulah pesanan seorang syeikh kepada anak-anak buahnya pada suatu hari...

Saya juga selalu menulis kata-kata Pericles yang berbunyi, "What you leave behind is not what is engraved in stone monuments, but what is woven into the lives of others".

"Apa yang kita tinggalkan bukanlah apa yang yang terpahat di batu bata bangunan tetapi apa yang menjadi petunjuk, amal bakti, penerusan ilmu yang menjadi darah daging, amalan dan ikutan penduduk masa kini dan akan datang".

Kalau kita tidak mampu menjadi seperti Syeikh Assyahid Hassan Al-Banna, yang mana dakwah dan fikrahnya melata ke seluruh sudut dunia, maka kalaulah usaha kita tadi menjadi ikutan atau panduan di peringkat negara Malaysiapun sudah mencukupi.

Kalau masih tidak mampu, mungkin di peringkat wilayah atau 'regional'. Dan kalau masih tidak mampu, mungkin kita melakar seerah di peringkat kawasan taman perumahan kita, dan yang terakhir, setidak-tidaknya kita melakar seerah di peringkat keluarga.

Setidak-tidaknya, anak isteri kita merasakan bahawa ayahnya atau suaminya pernah berusaha memartabatkan dan mempraktikkan Islam dan cuba menyebarkannya di kalangan keluarga dan di sekitar taman perumahannya....

Usaha ke arah melakar seerah seumpama para sahabat dan para salafus soleh bukanlah kerja yang senang dan perkara main-main. Apatah lagi sekiranya, kita juga bermentaliti seperti orang kebanyakan - dapat kerja, kahwin, kumpul duit, pencen dan beramal ibadah, seterusnya menunggu saat kematian. Perasaan sayangkan dunia begitu menyerap di jiwa dan takutkan kematian begitu ketara (Hubbud dunya wa kara hiyatul maut).

Masyarakat umum hanya memikirkan untuk mencari harta dan meninggalkan harta kepada anak cucu mereka. Ada seorang saudara saya, yang telah mengagihkan tanah dan harta kepada setiap anaknya.

Dan sekarang ini, dia menabung untuk seorang cucu dari setiap keluarga anaknya. Maksudnya, jika dia mempunyai 8 orang anak dan mereka semua berkahwin, setiap keluarga anaknya itu akan dipilih hanya seorang oleh datuknya untuk memasukkan duit setiap bulan sehingga datuknya meninggal dunia....

Kita perlu mempelajari ilmu sebanyak yang mungkin dan menyebarkannya, seterusnya beriman dengan seteguh-teguhnya dan beramal melebihi orang lain maka barulah lakaran seerah kita menjadi idola orang lain atau generasi yang akan datang.

Kita perlu mengajak manusia mengenali Islam atau kepada yang telah Islam, kita menyarankan mereka untuk menghayati dan mengamalkannya.

Islam bukan setakat solat, puasa, zakat, tunai haji aje tetapi ianya menyeluruh, mencakupi kesemua 'walk of life'.

Dan sebaliknya pula, na'uzubillahu minzaalik!, kalau sejarah kita dilakarkan dalam suasana yang negatif, dan dikenali umum sebagai peruntuh atau pengkhianat agama, seperti Kamal Atatuk di Turki. Betapa ruginya diri kita dan betapa malunya anak cucu kita nanti....

Monday, December 14, 2009

Tinta Pena...


"Dah lima kali cucuk kad hari ni, tuan! Tapi duit tak masuk-masuk juga", jelas kadet apabila aku menghampiri ATM Bank Simpanan Nasional (BSN).

Pegawai kadet junior ini agak peramah dan dia menyatakan kekesalannya kerana elaun latihan Kem Tahunan PALAPES masih belum masuk seperti dijanjikan Koperal gaji.

"Staf kata hari Jumaat, masuk. Ni dah hari Sabtu, nak makanpun tak ada duit!", tambahnya lagi.

"Betul ke tak ada duit? Kalau tidak, pinjam duit saya dulu", pelawaku kepadanya sebagai Ketua Peringkat Junior.

"Taklah tuan, saja aje... Duit masih ada", balasnya pula.

Hari Ahad, aku 'check' lagi di ATM BSN, lepas Subuh, lepas Zohor dan lepas Isyak, masih tiada...

Pagi tadi, selepas solat Subuh di Masjid Sultan Ismail UTM, aku pergi 'check' sekali lagi. Alhamdulillah, elaun sudah masuk...

Aku merasa gembira dan rasanya kadet-kadetpun pasti tersangat gembira. Susah payah, penat lelah mereka berlatih di hutan berbayar juga akhirnya...

Jam 7.25 pagi, Ma membawa Kak Ngah untuk menghadapi peperiksaan SPMnya (subjek kedua 'last') ke SMIH. Subjek 'last' ialah pada hari Rabu ini.

Ikut sama ialah Sakinah, Rasyid, dan 'Ammar untuk membeli buku-buku sekolah mereka untuk tahun depan di SRIH. Syakir dan Asmaa juga pergi ke sekolah menemani abang-abang dan kakak-kakak mereka.

Mereka pulang ke rumah hampir tengahari...

Sunday, December 13, 2009

Kem Tahfiz SMIH Bermula...


Pagi tadi sebelum pukul 8, aku bersama Syakir menghantar Abang dan Acik ke Kem Tahfiz SMIH. Apabila sampai di sekolah, kelihatan sudah ramai beratur untuk mendaftar.

Di atas meja pendaftaran, kelihatan berkotak-kotak Al-Quran yang didermakan oleh dermawan untuk diagihkan secara percuma kepada peserta. Penderma wang tunai juga agak ramai. Ustazah Shahidah memaklumkan, yuran penyertaan akan dikurangkan mengikut jumlah derma yang diperolehi.

Buat masa ini, yuran yang perlu dibayar ialah RM120 seorang bagi program yang berjalan sehingga 25 Disember. Ini termasuk makan dan minum.

Alhamdulillah, masyarakat begitu bermurah hati untuk menghulurkan derma bagi menghasilkan para hafiz dan hafizah di sekolah kita.

Ya Allah, bukalah pintu hati mereka para peserta Kem Tahfiz untuk mengingati ayat-ayatMu. Permudahkan hafazan mereka dan perkuatkan ingatan mereka, ya Allah. Sesungguhnya merekalah pewaris perjuangan kami. KepadaMulah daku sembah dan kepadaMu jualah daku meminta pertolongan. Ya Allah, perkenanlah permohonan daku....

Friday, December 11, 2009

Cuba Hidup Secara Sederhana....


"Dan ketahuilah bahawa hartamu dan anak-anakmu itu hanyalah sebagai cubaan dan sesungguhnya di sisi Allah ada pahala yang besar" (Al-Anfal; 28).

Di rumahku ada dua sofa panjang; satu pemberian PM Dzurllkanian Daud dan satu lagi pemberian PM Dr Tholuddin Md. Lazim, yang tuan punya asalnya ialah PM Dr Mohamed Wijayanuddin Ali yang dibawa balik dari UK. Satu lagi sofa yang boleh 'convert' jadi katil adalah pemberian Hj Ahmadon Bakri.

Disamping sofa, Hj Ahmadon juga memberi sebuah kerusi 'executive' untuk dibuat belajar. Hj Shaharuddin Mohd. Said pula menyumbang katil dan tilam, menambah koleksi perabot rumahku. Dr. Jamaluddin Md. Sheriff juga tidak ketinggalan menyumbang rak-rak buku dan meja komputer.

Alhamdulillah hari ini aku menambah lagi perabot di rumahku dengan 7 biji sofa kotak berwarna biru, 6 biji kerusi berpusing, satu meja teh (tea table) dan satu rak almari besi untuk meletakkan buku.

Dimana aku membelinya? Aku membeli barangan tersebut dari pihak Bendahari UTM yang melupuskan perabot tersebut dari Pusat Sumber Jabatan Pentadbiran Tanah.

7 biji sofa ku beli dengan harga RM15 setiap satu. 6 biji kerusi dengan harga RM10 setiap satu. Satu meja teh berharga RM15 dan satu rak almari besi berharga RM20. Kesemuanya berjumlah RM200. Murahkan? Dan aku upah lori untuk menghantar barangan tersebut ke rumah sebanyak RM15.

Sekarang ini, pengunjung ke rumahku sudah mempunyai kerusi yang mencukupi untuk diduduki berbanding sebelumnya. Dulu ada yang dapat duduk di kerusi dan ada yang duduk di lantai.

Ya Allah, aku bersyukur kepadaMu kerana memberi peluang untuk aku membeli barangan lupus tersebut. Hendak ku beli sofa set yang cantik dan mahal harganya, terasa rugi pulak kerana keseronokan dan keselesaan itu akan dirasakan sementara sahaja. Lebih baik aku belanjakan wang yang ada untuk pembelajaran anak-anak atau mendermakannya kepada NGO.

Pada awal minggu ini, isteriku telah mendaftarkan Syakir di Tadika Iman. Habis RM811.50.... Minggu depan pembelian buku anak-anak sekolah pula, 3 di Sek. Ren. Islam Hidayah dan 2 di Sek. Men. Islam Hidayah.

Hari Selasa minggu ini juga sudah hantar 'Ammar, Rasyid dan Sakinah ke Kem I love Islam. Pendaftaran RM60 untuk setiap orang bagi program 3 hari. Hujung bulan nanti sambungan Kem I Love Islam, RM80 setiap orang pula.

Minggu depan, Abdul Rahman dan Ahmad Luqman akan menghadiri Kem Tahfiz pula. Beberapa ratus ringgit lagi... Hujung bulan nanti pendaftaran sekolah pula. Untuk 3 orang sekolah rendah dan 2 orang sekolah menengah, terpaksa keluar beberapa ribu ringgit pula...

Walau bagaimanapun, aku teringat kata-kata sahabatku. Duit ni macam janggut aje, habis licin dicukur, tumbuh lagi. Kemudian dicukur lagi, tumbuh lagi dan begitulah seterusnya....

Monday, December 7, 2009

Imam Disarankan Melambatkan Rakaat Pertama


Imam disunatkan untuk melambatkan rakaat pertama apabila dirasanya ada orang yang baru masuk, dengan maksud menunggunya agar dapat mengikuti jamaah bersama.

Demikian pula disunatkan menantikan seseorang yang dirasa akan mengikuti jamaah diwaktu ia sedang rukuk atau sedang tahiyyat yang akhir. Ini berdasarkan hadis Abu Qatadah bahawa Rasulullah (SAW) juga memanjangkan rakaat pertamanya.

Diriwayatkan dari Abu Said: "Bahawa pada suatu ketika telah dibacakan iqamah untuk solat, lalu ada seseorang yang pergi ke Baqi' untuk membuang air besar dan berwudhu', kemudian kembali. Didapatinya Rasulullah (SAW) masih melakukan rakaat pertama, kerana memang beliau sengaja melambatkannya." (Riwayat Ahmad, Muslim, Ibnu Majah dan Nasa'i).

Sunday, December 6, 2009

Jauh Perjalanan Luas Pandangan Lapang Pemikiran


Hari Jumaat (4 Disember), jam 1430, aku bersama PM Dr Ismail Omar dan 49 staf Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) bertolak ke Pulau Batam, Indonesia. Kami menaiki feri dari Stulang Laut. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 1 jam 45 minit.

Tambang feri pergi balik dari Stulang Laut ke Batam berharga RM110 plus RM10 cukai. Jadi jumlahnya RM120. Untuk mendapat diskaun bagi kumpulan, kita perlu membuat surat kepada Pengurus Feri The Zon dan kita akan dikenakan RM109 termasuk cukai seorang. Jimatkan... Seorang diberi diskaun RM11. Kalau 51 orang, dah dapat diskaun RM561!

Apabila tiba di Pengkalan Feri Batam, kami beratur untuk melepasi pemeriksaan Imigresen Indonesia. Dalam rombongan kami, ada yang mempunyai passport antarabangsa (18 orang) dan ada yang mempunyai passport berkumpulan (33 orang). Mereka yang mempunyai passport antarabangsa tiada menghadapi apa-apa masalah. Mereka yang mempunyai passport berkumpulan ditahan dan tidak dibenarkan memasuki Batam.

Subhanallah!!!

"Siapa ketua rombongan ini?", tanya salah seorang pegawai di kaunter. Helmi, pegawai penilaian MPKB menuding jari ke arahku. "Kemari, jumpa boss kami di dalam kantor", arah pegawai tersebut dengan suara tegas.

Aku memang dilatih sebagai seorang anggota tentera tiada rasa ketakutan yang ketara, mengikuti pegawai tersebut ke pejabat. Di dalamnya terdapat seorang yang berbaju biasa dan di kelilingi beberapa orang yang beruniform sedia menungguku.

Sambil menepuk-nepuk passport berkumpulan yang berada di tangannya, dia mula meninggikan suara sambil berkata, "Kenapa rakyat kami yang ingin ke Malaysia menggunakan passport berkumpulan tidak dibenarkan masuk?" "Beritahu pemerintah bapak jangan menyekat rakyat kami, jika rakyat Malaysia tidak mahu disekat", tambahnya lagi.

Aku tahu jika aku berkeras dengannya, 33 staf MPKB terpaksa pulang ke Johor pada hari ini juga. Lantas, psikologiku berperanan. "Baik pak, saya akan menyampaikan maksud bapak!", balasku. "Bapak kerja apa?", tanyanya lagi. "Dosen pak", jawabku.

"Bapak orang yang berpelajaran, sampaikan apa yang saya katakan tadi kepada pemerintah Malaysia", sambungnya lagi. "Apa tujuan bapak sekumpulan ke mari?", tanyanya lagi.

"Kami ingin berurusan dengan Wali Kota Batam", jawabku sambil menyeluk kocek dan mengeluarkan 'business card' salah seorang pegawai di pejabat Wali Kota Batam. "Kalau bapak tidak percaya, bapak boleh menelefon bapak Ardy itu", balasku lagi.

Aku mendapatkan kad tersebut semasa membuat 'recce' ke Batam 3 hari yang lalu. Allah memang ingin membantuku. Seandainya kad tersebut tiada, aku tiada bukti kukuh untuk beralasan dengannya dan sudah pasti aku akan terus diganyangnya.

"Baiklah kali ini saya benarkan!", tegasnya. "Tetapi jangan lupa untuk menyampaikan pesanan saya", sambungnya lagi. "Baik bapak", balasku. Walaupun aku tahu, aku tidak mampu untuk berbuat begitu dan ianya bukan tugasku...

Setelah kami keluar dari jeti, semua staf MPKB bertanya bagaimana aku menyelesaikan masalah tadi. Ada yang bertanya sama ada aku menghulurkan rasuah. Aku hanya menjawab, "'Enjoy' sajalah, kita ke sinipun untuk makan angin". Aku tidak mahu membuat mereka risau dan merasa tidak selamat...

Kami menaiki bas pelancong yang telah aku dan Dr Ismail uruskan sebelumnya. Kami dibawa melawat ke Jambatan BARELANG, yang menghubungkan 7 buah pulau. Jambatan ini, mengikut pemandu pelancong kami adalah cetusan idea Pak Habibie, yang kini menetap di Jerman.

Apa yang menarik, jambatan BARELANG diberi nama mengikut singkatan nama pulau-pulau yang disambungkan, iaitu Pulau Batam (BA), Pulau Rempang (RE) dan Pulau Galang (LANG).

Pada malamnya, kami dijamu oleh Wali Kota Batam di sebuah restoren terbesar di Pulau Batam. Restoren ini menghidangkan masakan 'seafood' dan boleh memuatkan 3,500 pengunjung pada satu-satu masa.

Wali Kota adalah nama yang diguna pakai untuk 'mayor' atau 'Datuk Bandar' di Indonesia. Bersama-sama kami ialah Yang Dipertua atau 'Wali Kota' MPKB iaitu Tuan Haji Ahmad bin Mahmood bersama isterinya.

4 orang staf dari pejabat Wali Kota Batam telah menyambungkan pelajarannya di UTM. Salah seorang yang aku temui ialah saudara Isa yang pernah menginap di Kolej 14/15 (Kolej Tun Ghaffar Baba). Saudara Isa telah tamat pengajian di peringkat Sarjana dalam bidang 'Information Technology' (IT).

Rombongan dari pejabat Wali Kota Batam juga pernah berkunjung ke Kelantan dan berjumpa dengan YAB Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz b. Nik Mat, Menteri Besar Kelantan.

Keesokannya, kami dibawa melawat ke tempat pertunjukan 'Kuda Lumping' atau dalam Bahasa Melayu, Kuda Kepang. Aku agak keberatan untuk menyaksikan pertunjukan ini, apatah lagi mufti Johor telah mengharamkan permainan kuda kepang di negeri Johor. Dalam persembahan tersebut, ada yang makan bara api dan ada yang makan kaca. Aku pasti ada jin yang beraksi...

Seterusnya, kami ke kedai keropok, kilang pakaian berjenama POLO, dan kilang kek lapis yang menjadi kegilaan masyarakat Singapura.

Kemudian kami ke Restoren Nasi Padang Pak Datuk untuk makan tengahari dan mengerjakan solat jamak qasar di Masjid Besar Batam. Selesai solat, kami ke Mega Mall untuk membeli belah.

Barang-barang di Pulau Batam secara keseluruhannya boleh dikatakan mahal. Ini adalah kerana ramainya pengunjung dari Singapura yang datang membeli belah di sini. Kek Lapis, berukuran 20sm X 20sm dan seberat 1kg dijual dengan harga 200,000 rupiah, bersamaan RM74 (RM1 = 2,700rph).

Pada sebelah malamnya, kami ke restoren yang menyediakan masakan Jawa. Berbanding dengan masakan padang, tekakku lebih payah menelannya dan masakan padang bersama Jus Avocado adalah sungguh menyelerakan...

Pagi tadi, sekitar jam 9.30 pagi waktu Batam (10.30 pagi waktu Malaysia) kami bertolak balik ke Johor Bahru. Sayugia diingatkan, walaupun kita telah membeli tiket 'round trip', kita perlu lagi membayar cukai di terminal feri Batam sebanyak 105,000 rupiah setiap orang sebelum berangkat pulang.

Tiada apa yang aku belikan kecuali 2 pasang telekung (kain sembahyang); satu untuk Ma dan satu untuk Kak Ngah. Dan sebotol 'perfume' untukku....

Nasihatku kepada sesiapa yang ingin ke Indonesia, usah gunakan passport berkumpulan dan seelok-eloknya berbelanjalah di negara kita, lebih-lebih lagi di masa ekonomi kita yang agak gawat ini!

Monday, November 30, 2009

Beberapa 'Tips' Apabila Berlaku Kemalangan Kenderaan


Dewasa ini kebanyakan kita mempunyai kenderaan sendiri. Kalau dulu sebuah rumah hanya ada sebuah kereta dan mungkin sebuah motorsikal sebagai tambahan. Tetapi sekarang, dua atau tiga kereta bagi sesebuah keluarga sudah menjadi lumrah dan merupakan keperluan.

Arwah ibu dan ayah saya tidak pernah memiliki apa-apa kenderaan. Hanya berjalan kaki dan menaiki kenderaan awam untuk ke mana-mana.

Apabila kenderaan banyak di jalanraya mahu tidak mahu, pasti berlaku kemalangan. Jalanraya di Malaysia mengikut sesetengah pendapat adalah medan peperangan. Tidak pernah sehari tanpa ada jiwa terkorban!

Kadang-kadang kita yang bersalah tetapi acapkali orang lain yang bersalah apabila kita sentiasa memulakan perjalanan dengan doa, "Subha nallazi sakharalana haza wama kunna lahu mukrinin, Wainna ila rabbina lamunqalibun". Cuba renung balik, apabila berlaku kemalangan adakah kita membaca doa sebelum kita memulakan perjalanan? Pastinya tidak!

Setelah berlaku kemalangan, tidak kira samaada kita salah atau orang lain salah, kita seboleh-bolehnya perlu mengambil gambar kejadian tersebut. 'Handphone' berkamera boleh digunakan. Bagaimana kedudukan jalan, kereta kita dan kereta dia, dan sebagainya. Ini adalah bukti yang kukuh...

Sayugia diingatkan apabila laporan dibuat kepada pihak polis, polis akan menjalankan penyiasatan dan pihak yang bersalah akan dikenakan denda sebanyak RM300.

Oleh itu, jika kemalangan itu kecil dan tidak melibatkan kos pembaikan yang besar, seelok-eloknya kita cuba berunding dengan pihak yang satu lagi sama ada boleh dibayar gantirugi saja tanpa membuat laporan polis. Kalau setakat tiga empat ratus, saya rasa masih berbaloi berbanding dengan bayaran denda kesalahan kemalangan saja sudah RM300. Itu jika kita yang salah!

Kalau dia yang salah seperti van yang dipandu isteri saya dilanggar pada minggu lepas dan setelah cuba berunding tetapi pakcik yang melanggar masih menekankan supaya masing-masing membaiki kenderaan masing-masing. Maka jalan seterusnya ialah membuat laporan polis. Ingat! tanpa laporan polis kenderaan kita tidak dapat dibaiki dengan menggunakan insuran dia ataupun kita.

Apabila kita membuat laporan polis, pihak polis tidak akan mengesahkan kita yang betul selagi mereka tidak mendapat laporan dari pihak sebelah lagi. Ingin diingatkan juga, kedua-dua pihak perlu membuat laporan dalam masa 24 jam.

Jika kenderaan kita mempunyai insuran komprehensif (1st party), masalah untuk membaikinya tidak begitu susah. Kalau kita yang salah, pihak insuran akan 'cover' kedua-dua kereta, kita dan dia. Tetapi jika insuran kita '3rd party' dan kita yang salah, insuran kita akan digunakan untuk membaiki kereta yang kita langgar tadi.

Sebaliknya pula, kalau kenderaan yang satu lagi bersalah, insuran dia akan digunakan untuk membaiki kereta kita.

Hari ini apabila saya dan isteri ke Balai Polis Taman Tun Aminah untuk mendapatkan laporan lengkap kemalangan tempohari, kita perlu membayar RM12. Apa yang ada dalam laporan lengkap 4 muka surat itu?

i) Satu muka surat ialah keputusan kesalahan yang telah dijatuhkan oleh polis kepada pesalah dan jumlah denda RM300 yang dikenakan.
ii) Rajah lokasi tempat kemalangan.
iii) Laporan polis yang dibuat oleh isteri saya.
iv) Laporan polis yang dibuat oleh orang yang melanggar isteri saya.

Apabila mendapat laporan tersebut, isteri saya melihat nombor kad pengenalan pakcik yang melanggarnya. "Pakcik ni, 2 hari lebih tua dari ayah", maklum isteriku. Ayahnya lahir pada 4/4/1944.

Nampak rasa kesian di raut wajah isteriku terhadap pakcik yang melanggarnya. Tetapi bagiku, aku masih ingat gelagat pakcik dan isterinya semasa hari tersebut. Usahkan nama dan alamat, aku minta nombor telefonpun tidak mahu diberinya...

Saturday, November 28, 2009

Adat Pinjam Meminjam...


Pinjam meminjam merupakan perkara biasa dalam kehidupan bermasyarakat. Jarang kita lihat mereka yang tidak meminjam. Tetapi saya pernah dimaklumkan bahawa ada seorang hamba Allah di sebuah fakulti UTM tidak meminjam untuk membeli rumah mahupun kenderaan kerana untuk mengelakkan daripada riba. Akhirnya, berjaya juga dia memiliki rumah dan kenderaan.

Islam menyuruh kita menulis atau mencatit peminjaman. Siap dengan saksi-saksinya... Begitu halus dan terperincinya ugama kita.... Jarang manusia yang tidak ingin menjelaskan pinjaman apabila dia berkemampuan.

Saya sendiri meminjam dari sahabat saya Prof Madya Dr Zaharuddin sebanyak RM9,800 untuk membayar pendahuluan rumah sekitar tahun 1998. Saya mencatit di sekeping kertas. Prof Madya Dr Rosbi dan seorang lagi yang saya sudah tidak ingat lagi nama dan rupanya menjadi saksi diatas peminjaman tersebut. Alhamdulillah, pinjaman itu telah saya jelaskan.

Dua tiga minggu lepas, saya dikejutkan dengan berita pinjaman RM1,000 yang dibuat oleh kakak saya kepada abang sulung saya, bagi majlis akad nikah saya pada tahun 1988 masih belum dijelaskan. Tanpa lengah, saya terus membayar RM1,500 kepada abang sulung saya. Walaupun rasanya sudah dibayar tetapi demi persaudaraan adik beradik, apa salahnya dibayar sekali lagi...

Hutang walau sekecil manapun perlu dijelaskan apabila kita mampu. Kadang-kadang kita alpa, pinjaman yang diberikan dijadikan harta sendiri.... Astaqfirullah.

Saya pernah mendengar sebuah organisasi dipinjamkan satu platform untuk membantu mangsa penganiayaan dan kezaliman Israel terhadap Palestin tetapi mereka telah menjadikan platform tersebut seperti hartanya sendiri dan tidak mahu dipulangkan kepada pemilik asalnya. Betapa tiada keberkatannya organisasi ini.... Astaqfirullahil 'Azim!

Allahumma, aku berlindung padaMu dari rasa sedih dan gelisah, dan aku berlindung padaMu dari sikap pengecut dan bakhil, dan aku berlindung padaMu dari cengkaman hutang dan penindasan orang.

Allahumma, sesungguhnya aku berlindung padaMu dari kekafiran dan kefakiran. Allahumma, aku berlindung kepadaMu dari azab kubur; tidak ada Tuhan selain Engkau.

Thursday, November 26, 2009

Beberapa Perkara Sunnah Perihal Hari Raya Haji...


Solat kedua-dua Hari Raya (Raya Puasa dan Raya Haji) disyariatkan pada tahun pertama dari hijrah Rasulullah (SAW). Hukumnya ialah sunat mu'akkad. Beberapa perkara sunnah yang elok kita lakukan ialah;

a) sunat mandi, memakai wangi-wangian dan mengenakan pakaian yang terbaik. "Bahawa Nabi (SAW) memakai baju buatan Yaman yang indah pada tiap Hari Raya." (Syafi'i dan Baghawi)

b) tidak makan dahulu sebelum ke masjid untuk menunaikan solat Hari Raya Haji dan sebaliknya pula untuk Hari Raya Puasa. Pada Hari Raya Puasa disunatkan memakan beberapa biji kurma dengan jumlah yang ganjil sebelum pergi mengerjakan solat Hari Raya. "Nabi (SAW) tidak berangkat pada waktu solat 'Idul fitri sebelum makan dahulu, dan tidak makan pula waktu 'Idul Adha sebelum pulang." (Turmudzi dan Ibnu Majah)

c) beramai-ramai menyertai solat Hari Raya, baik kanak-kanak mahupun wanita. Wanita yang haid juga digalakkan hadir tetapi menjauhi dari tempat solat. "Kami diperintahkan untuk mengeluarkan semua gadis dan wanita yang haid pada kedua Hari Raya, agar mereka dapat menyaksikan kebaikan hari itu, juga doa dari kaum Muslimin. Hanya sanya supaya wanita-wanita yang haid menjauhi tempat solat." (Bukhari dan Muslim)

d) pergi dan balik masjid dari jalan yang berbeza. "Apabila Nabi (SAW) pergi solat hari raya, maka ketika pulang beliau menempuh jalan yang berlainan dengan di waktu perginya." (Ahmad, Muslim dan Turmudzi)

Gugur Kewajipan Solat Jumaat Apabila Telah Solat Raya...


Apabila Hari Raya jatuh pada hari Jumaat, maka gugurlah kewajipan solat Jumaat bagi mereka yang telah mengerjakan solat Hari Raya.

Ini berdasarkan hadis dari Zaid bin Arqam, "Nabi (SAW) bersembahyang hari raya, kemudiannya memberi kelongggaran dalam mengerjakan solat Jumaat. Sabda beliau, "Siapa yang suka bersembahyang Jumaat, maka bersembahyanglah!"

Juga dari Abu Hurairah (RA) bahawa Nabi (SAW) bersabda, "Pada harimu ini (Jumaat), telah berkumpul dua hari raya. Maka barangsiapa yang ingin solat hari rayanya ini sudah mencukupi solat Jumaatnya. Hanya kami akan tetap melakukan solat Jumaat" (Riwayat Abu Daud).

Oleh itu, maka janganlah kita mudah menuduh mereka yang tidak pergi solat Jumaat dengan tuduhan yang bukan-bukan. Mereka mungkin berpegang kepada ruksah yang telah dinyatakan dalam hadis di atas.

Sunday, November 22, 2009

Menembak M-16 Di Lapangsasar PULADA


Sebelum 7 pagi tadi, aku sudah berada di Markas PALAPES kerana telah berjanji dengan Lt. Kol. Hj Samsudin, Ketua Jurulatih (Chief Instructor atau dipanggil C.I aje) untuk ke Pusat Latihan Tentera Darat (PULADA) bagi acara menembak.

Setiba di Markas, nasi lemak bersama sambal tumis ikan bilis dan telur rebus sudah tersedia. Apa lagi? Berselera sekali aku memakannya. Aku memang suka makanan 'ration' askar berbanding dengan sesetengah anggota tetap. Sepanjang latihan, memang tidak 'missed' aku menjamah masakan kawah askar.

Kemudian, C.I menelefonku mengatakan beliau akan ke tempat menembak mortar dengan menaiki Pajero. Hari ini, kadet peringkat Senior akan menembak mortar. Aku diarahkan C.I untuk menaiki staf car (ZD 4340) bersama Ajutan ke lapangsasar M-16. Peringkat Intermediate dan Junior akan menembak M-16.

Selesai kadet membuat pelarasan dan menembak dalam 4 kedudukan (meniarap, duduk, mencangkung dan berdiri) bagi jarak 100 meter, giliran kami Pegawai Staf pula merasa hentakan 'bud' M-16 ke bahu. Angin agak kuat hari ini dan target yang terpacak, kadang-kadang tegak dan kadang-kadang sendeng.

5 butir yang bertama bagi pelarasan, tembakanku tepat ke sasaran untuk kelima-lima butir peluru. Kemudian, aku menembak 20 butir lagi. Hanya 7 mengenai sasaran kerana angin agak kencang dan papan target bergerak-gerak. Kemudian, aku tembak 10 biji lagi. 8 butir mengenai sasaran, satu tak kena dan satu peluru rosak (stopages).

Walaupun hanya dapat menembak 35 butir peluru tetapi hati merasa puas kerana bukan selalu kita dapat menembak M-16 dengan peluru hidup. Tahun lepas, langsung tidak merasa...

Setelah makan tengahari dan solat zohor di lapangsasar, aku mula bergerak pulang. ZD 4340 menyusur keluar menghampiri pintu masuk PULADA, tiba-tiba telefon berbunyi, "Abah, van ummi kena langgar kat Jusco Taman U!"

Aku hanya mampu mengucap dan beristigfar kerana Kancil yang aku langgar lori pada 7 November tempoharipun masih di 'workshop' lagi...

Saturday, November 21, 2009

Idealisme Seorang Naqib Atau Masul Mithali


Seseorang naqib dipandang tinggi dan mulia oleh anak-anak usrahnya. Setidak-tidaknya seorang insan yang dihormati atau dalam bahasa saya, ditabik atau 'salute' oleh orang bawahannya.

Cara pergaulannya, kekeluargaannya, akhlak dan budi pekertinya, amalannya dan semua ruang lingkup kehidupannya dijadikan qudwah oleh anak buahnya. 'In fact', apabila tiba giliran anak usrahnya pula membawa usrah nanti, pendekatan atau cara naqibnya itulah yang akan ditiru...

Seseorang naqib atau masul disarankan oleh Sheikh Abdul Munaim dalam kitabnya, 'Tazkiratun Naqib' mempunyai ciri-ciri berikut;

a) Memiliki air mata seorang 'abid yang banyak bertahajjud.
b) Ketepatan dan ketajaman panca indera seorang ahli politik yang pintar.
c) Ketangkasan dan kepetahan seorang pendebat.
d) Kewarakan dan tawadhu' seorang alim.
e) Simpati dan belas ihsan seorang ayah.
f) Keberanian dan kegigihan seorang pejuang.
g) Ketelitian seorang faqih.

Konsep Usrah Dan Ciri-Ciri Usrah Yang Berjaya


Usrah di zaman Rasulullah dilakukan di rumah Arqam Abi Arqam.

Antara perkara-perkara yang dibuat dalam usrah adalah merangkumi Majlis Ilmu, Pembinaan Akhlak, Jamaah, Ukhuwwah (sosial) bagi ikatan hati, Taawun (tolong menolong), Bincang Masalah (problem solving), Penyampaian Maklumat Jamaah dan sebagainya.

Unsur-unsur atau elemen-elemen tersebut juga terdapat dalam usrah di zaman Rasulullah. Di kurun ke 20, Sheikh Sayyid Hassan Al-Banna telah mempelopori metod tersebut dan ianya tersebar ke seluruh benua.

Usrah ialah salah satu jalan tarbiyyah dan bukan 'the only way'! Dengan kata lain, tarbiyyah juga boleh dilaksanakan dalam bentuk-bentuk yang lain.

Usrah telah berjaya apabila kita memperolehi perkara-perkara berikut;
1) Timbal-balik. Dapat 'feedback' dari ahli-ahli dan tidak hanya naqib yang bercakap.
2) Rasa bertaut rapat dengan usrah. Sentiasa bersedia dan 'looking forward to' usrah.
3) Peningkatan kefahaman, amalan, akhlaq, ketrampilan, iltizam, dan pengorbanan.
4) Membesar atau bertambah ('budding effect').
5) Wujud muhasabah.
6) Ahli-ahli kritikal dan 'innovative' dalam memberi idea yang membina.
7) Wujud syura.
8) Wujud tsiqah ahli terhadap naqib atau masul.
9) Ukhuwwah amali dan bukan hanya berteori.
10) Tinggi motivasi ('highly-motivated').
11) Ghairah atau rakus terhadap ilmu.

Friday, November 20, 2009

Rukun-Rukun Usrah


Rukun usrah terbahagi kepada 3 iaitu; Taaruf, Tafahum, dan Takaful. Tujuan taaruf atau memperkenalkan diri adalah supaya setiap ahli mengenali rakan seusrahnya secara detail atau terperinci.

Dengan mengenali secara rapat akan tercerna perasaan mahabbah dan ukhuwwah diantara satu sama lain. Tautan atau ikatan hati yang rapat dapat dirasakan dalam semua aspek muamalah sesama ahli ataupun diantara naqib dengan ahli-ahlinya. Ukhuwwah ini dapat diukur bila berada di luar usrah. Macamana hak atau tanggungjawab kita terhadap sahabat dan sebagainya? Dalam usrah kita berteori tetapi di luar usrah kita berpraktikal atau mempraktikkannya.

Tafahum pula ialah tentang kefahaman Islam. Macamana fikrah kita? Macamana kita saling faham memahami diantara satu sama lain? Kita mempunyai 'sibgrah' yang seragam dan fikrah yang jelas. Sebagai contoh, apabila kita menilai sesuatu isu, ahli dari UK, Malaysia, dan USA memberi penilaian yang lebih kurang sama walaupun geografikalnya berbeza.

"Streotyping" dalam usrah adalah satu 'fault' dalam Islam yang perlu dibenteraskan. Dengan kata lain, kita tidak mahu sebelum usrah seseorang itu berani berhujjah tetapi selepas berusrah, bertukar menjadi lesu dan longlai atau semuanya "tawadhu'". Contohnya, Sifat keberanian Saidina Umar sebelum dan selepas beliau menganut Islam terus dikekalkan.

Kita juga secara konsisten akan memberi muhasabah dan diberi muhasabah oleh naqib atau sesama ahli dari semasa ke semasa bagi mempertingkatkan kualiti diri.

Takaful pula ialah kita saling tolong menolong (taawun) sesama ahli. Maksudnya, apabila kita menghadapi masalah, mereka yang pertama mengetahui masalah kita adalah ahli seusrah kita dan bukannya orang lain suku sakat. Seterusnya, kita berusaha sedaya mungkin untuk menyelesaikannya...

Thursday, November 19, 2009

Ayah & Ibu Mengiringi Anak-Anak SMIH Menghadapi SPM



Semalam 18 November 2009, anak-anak SMIH seperti anak-anak lain di seluruh negara menghadapi hari pertama peperiksaan SPM mereka.

Cuma mungkin perbezaannya ialah anak-anak SMIH diiringi guru-guru, pelajar-pelajar SMIH sendiri dan ibubapa mereka ke tangga bilik peperiksaan...

Jam 7.30 pagi semalam, sudah ramai yang berkumpul di Dataran Hidayah. Ibubapa yang anaknya menduduki peperiksaan, ibubapa yang anaknya tidak mengambil SPM, guru-guru, serta adik-adik junior turut sama berkumpul bagi memberi sokongan moral kepada anak-anak yang akan menghadapi SPM.

Mereka diberi kata-kata perangsang terakhir oleh Pengetua, Ustazah Hjh Kamaliah Nordin. Kemudiannya, Abdullah Zubayr Aizaini, Ketua Pelajar memimpin bacaan doa untuk mereka semua.

Semua 117 orang calon nampak begitu ceria kecuali seorang banat yang sakit perut, mungkin tersalah makan. Huda, anak Prof Dr Arshad nampak mengalir air mata, mungkin terharu dengan sokongan moral yang diberikan oleh pakcik-pakcik dan makcik-makcik.

Anak-anak Tingkatan 3 yang akan membuat lawatan ke Negeri Sembilan dan Melaka turut berkumpul beramai-ramai untuk memberi sokongan kepada abang-abang dan kakak-kakak mereka.

Terdapat juga beberapa 'banner' yang mengiringi mereka dengan doa... Semoga mereka semua berjaya dengan cemerlang!

Itulah Hidayah. Sekolah Anakku... Sekolah Ayah dan Sekolah Ibumu jua!

Tuesday, November 17, 2009

Usrahku Semasa Menjadi Pengetua Kolej Bersambung Kembali...


Alhamdulillah usrah yang pernah ku asaskan di Kolej 16 & 17 dulu, kini bersambung kembali. Jam 9pm tadi, aku bersama Firdaus dan Muhaimin memulakan kembali usrah yang pernah kami lalui lebih 2 tahun dulu.

Masa di kolej dulu, aku anjurkan usrah bagi Felo, Pembantu Felo dan Jawatankuasa Kolej Mahasiswa (JKM). Dari segi tempat, aku 'rotate' di rumahku dan rumah felo-felo. Ustaz Ahmad Kilani Mohamad pernah ku undang untuk menyampaikan bahan dalam usrah kami. Khabarnya, selepas aku berhenti dari menjadi pengetua, program berlangsung buat seketika dan kemudiannya mati.

Tadi kami mulakan dengan bacaan Surah Al-Baqarah 5 ayat seorang dan kemudian Muhaimin membaca maksud ayat 1 hingga 15. Seterusnya, aku menceritakan sedikit tentang kepentingan kita berusrah.

Aku tekankan sekali lagi bahawa usrah sudah tidak menjadi perkara asing lagi kerana ahli Senat UTM pernah berusrah dulu. Di Radio IKIM setiap petang Rabu, usrah dibuat secara 'life' dan pendengar boleh kemukakan soalan kepada ahli usrah.

Aku juga membentangkan 3 rukun Usrah; Taaruf, Tafahum dan Takaful yang perlu kita hayati bersama-sama.

Dan usrah kami diakhiri dengan sedikit juadah mee hoon goreng, keropok, anggur dan air teh O yang disediakan oleh isteriku. Disebabkan minggu depan, Muhaimin ingin pulang beraya di kampung, usrah kami akan diteruskan pada minggu yang berikutnya.

Sungguhpun bilangan ahli sekarang tidak seramai dulu namun aku merasa seronok kerana dapat menghidupkan kembali majlis ilmu bagi kita saling ingat memperingati diantara satu sama lain. Mudah-mudahan ia berpanjangan, insyaAllah....

Sunday, November 15, 2009

Penyelia Dari UK Datang....


Hari Ahad minggu lepas, aku dan rakanku ke Changi Airport, Singapura. Kami berlepas dari UTM jam 4.45 petang dan tiba di Changi sekitar jam 6.30 petang.

Ini adalah kali kedua aku ke Singapura. Kali pertama ialah pada tahun lepas semasa mengerjakan umrah melalui pakej Tabung Haji. Tetapi kedua-dua perjalanan tersebut hanya ke Lapangan Terbang. Tidak lebih dari itu... Jika orang menyuruh aku untuk memberi sedikit deskripsi tentang Singapura, memang gagal!

Kedatangan aku ke Changi pada kali ini adalah untuk menyambut penyelia kami, William James McClauskey atau nama timangannya, Billy. Billy dijangka tiba jam 6.35 petang melalui 'flight' SQ 322 dari London. Billy akan berada di UTM dari Isnin hingga Rabu. Kemudian beliau akan ke Singapura pada hari Khamis dan Jumaat, dan terus pulang ke Northern Ireland.

Apa yang menarik menurut beliau, penduduk Northern Ireland boleh menggunakan 2 passport, satu passport British dan satu lagi passport Northern Ireland. Aku menanyakan berapa kos untuk satu passport? Beliau menjawab 80 Pounds. Apabila di'convert' duit kita, agaknya lebih kurang RM500.

Semasa kami ke University of Ulster selama 2 bulan pada tahun lepas, Billy banyak juga membantu.

Billy adalah seorang professor dalam bidang cukai pintu. Beliau banyak menulis di jurnal-jurnal peringkat antarabangsa.

Beban tugas beliau di University of Ulster, adalah mengajar selama 12 jam seminggu, wajib membuat penyelidikan dan wajib menerbitkan artikel di jurnal antarabangsa. Apabila aku menceritakan UTM ke arah mengurangkan beban mengajar dari 6 jam kepada hanya 3 jam/seminggu bagi memberi peluang kepada pensyarah untuk membuat penyelidikan, beliau menggeleng kepala. Maksudnya betapa kurangnya beban tugas pensyarah di sini....

Semasa aku di biliknya pada tahun lepas, aku merasakan betapa mewahnya aku. Bilik aku adalah lebih besar dari bilik Billy, walaupun beliau adalah seorang professor dan aku hanya pensyarah kanan. Bilik Billy hanya sekangkang kera tetapi beliau menghasilkan banyak penulisan.

Satu lagi perangai Mat Salleh ialah mereka suka menggunakan tangga berbanding 'elevator' yang disediakan. Bilik Billy adalah di aras paling bawah dan apabila beliau hendak ke tingkat 5 atau turun ke bawah, beliau hanya menggunakan tangga sahaja.

Pernah sekali kami ingin ke tingkat 5 bersama Billy dan kami menuju ke tempat 'lift' tetapi beliau mengajak kami untuk menelusuri tangga. Katanya, "It's good for us to use steps rather than elevator." Mengikut telahanku, 'lift' yang ada di sana jarang sekali digunakan walaupun kemudahan itu ada...

Cuba renung dan bayangkan pula di Malaysia, agak-agaknya ada tak orang yang sanggup menapak naik turun bangunan 5 tingkat....

Friday, November 13, 2009

Abah, Atiq dapat 5 A.....


"Abah, Atiq dapat 5 A", maklum Rasyid padaku. "Dapat 1 aje C, dan yang lain semua B", sambung umminya, cuba menyokong keputusan peperiksaan akhir tahun Rasyid. Keputusan ini sudah pasti lebih baik dari tahun sebelumnya.

Sebelum ini, umminya mengajar di sekolah dan tidak sempat untuk mengajar anak-anak di rumah. Sekarang, sebelum peperiksaan pada esoknya, umminya akan pastikan semua buku yang berkaitan dibaca.

"Abah ingat dapat nombor 5. Kalau tidak, boleh abah pergi beli basikal sekarang", jawabku. Sudah lama aku berjanji kepada Rasyid sekiranya mendapat nombor 1 hingga 5, akan ku belikannya basikal. Dan diapun sudah lama meminta untuk aku belikannya basikal.

"Sakinah dapat berapa A?", tanyaku lagi. "Nah, dapat semua A", balas Sakinah. "Jadi, Hari Ihtifal nanti, Sakinah seorang aje yang akan naik pentas ya?", sambungku lagi.

"Atiqpun naik pentas kerana puasa penuh, hafazan dan tilawah semasa Ramadan dulu", balas Rasyid. "Oklah, nanti abah berikan sesuatu untuk raikan kejayaan masing-masing", jelasku.

Hari Ihtifal Sekolah Rendah Islam Hidayah akan berlangsung pada 21 November ini. Dengar-dengar khabar, Abang 'Ammarnya terlibat dengan persembahan semasa Ihtifal nanti.

Yang di sekolah menengah pula, hanya Acik menghadapi peperiksaan akhir. Abang sudah menghadapi PMRnya tempohari dan Angah akan memulakan peperiksaan SPMnya pada minggu depan (18 November).

Didoakan semoga Angah dapat membuat jawapan yang terbaik dan sihat sepanjang peperiksaan nanti. Didoakan juga Abang mendapat keputusan yang cemerlang di dalam PMRnya... Amin!

Susahnya Hendak "Forward"kan Pandangan Ke Atas...


Semalam saya menulis surat di bawah, atas dasar bimbang akan nasib bangsa untuk di'forward'kan kepada perbincangan dalam internet di peringkat universiti. Tetapi seperti diduga, tidak dilepaskan oleh pihak moderator!

Kadang-kadang, susah untuk kita menyatakan pandangan apatah lagi pandangan kita tidak selari dengan perancangan 'orang atasan'. Kita diasuh dari kecil supaya menerima saja, jangan banyak soal! Kalau banyak sangat soalan, gelap masa depan...

Tulis atau nyatakan apa yang orang atas 'suka' dengar saja. Pandangan berbeza hanya hadamkan sendiri dan tidak perlu heboh-heboh. Pada saya, kalau macam inilah gayanya, lambat lagilah kita hendak menjadi negara maju....

*********************************************************************************
Assalamu’alaikum Wrth. Wkth.,

Saya tak pasti e-mail ini akan keluar ke medan bacaan tuan/puan Prof, PM, Dr, dan En., atau ia hanya sampai setakat 'screening' pihak moderator sahaja.

Saban hari, saya berfikir dan berfikir. Tetapi di mana hendak saya luahkan? Akhirnya, saya berkata kepada diri saya, elok saja saya luahkan di sini.

Mungkin ada dikalangan cerdik pandai yang mungkin terfikir seperti saya dan mempunyai jawapan dan seterusnya boleh mententeramkan jiwa saya.

Kenapa semua fakulti perlu dikecilkan bilangan kursus? Di FKSG, kemungkinan Jabatan Pentadbiran Tanah akan dijumudkan di peringkat ‘undergraduate’ dan disatukan dengan Jabatan Pengurusan Harta Tanah. Begitu juga, Jabatan Geoinformatik, Jabatan Remote Sensing akan disatukan dengan Jabatan Geomatik.

Saya dengar, FKE (kursus yang paling popular dikalangan permohonan kemasukan ke UTM) pun akan dikecilkan kepada 3 kursus. Betul ke? Fakulti-fakulti yang lainpun sama juga ke?

Cuma, yang menjadi persoalan kepada saya ialah berapa ramai ‘intake undergraduate’ yang akan kita ambik? Kalau dulu 4, 5 ribu satu sesi, dan yang akan datang mungkin hanya 2 ribu saja?

Macamana dengan peningkatan bilangan mereka yang mengambil SPM saban tahun? Dan kita dengar keputusan SPM bertambah baik ‘year after year’. Maknanya bilangan mereka yang mendapat 9A ke atas bercambah dari tahun ke tahun.

Boleh ke UiTM, semua universiti baru (UTHM, UniMAP, UMK, etc), Politeknik, Institut Perguruan menyediakan ruang untuk mereka, apabila semua universiti lama i.e USM, UM, UPM, UKM, UTM, mengurangkan pengambilan?

Saya takut kita terlalu mengejar benda yang tak pasti berguna kepada rakyat. ‘Ranking’, apa ada pada ranking sekiranya sebahagian besar rakyat kita tidak boleh masuk universiti kita. 'Research University' (RU), seorang pensyarah hanya mengajar satu subjek dan masa yang lain buat 'research'…. Betul ke? Kata orang Melayu ‘Melentur Buluh Biarlah Dari Rebungnya'. Kalau dah 45, 50 tahun baru nak ubah, saya tak pasti pulak buluh takkan patah.

Cukuplah kita dikorbankan semasa Pengajaran Sains & Matematik Dalam Bahasa Inggeris. Bukan sedikit menjadi mangsa… Sekarang apabila kita sudah merosakkan peluang anak bangsa kita di peringkat sekolah rendah dan menengah, kita teruskan pula di peringkat universiti.

Anak Melayu tak mampu nak masuk kolej swasta. Apa sudah jadi dengan perancangan untuk mengimbangkan bilangan jurutera, doktor, ‘lawyer’, bumiputera dan bukan bumiputera? Siapa yang buat kajian bilangan mereka di Kolej swasta, siapa majoriti? Setakat saya dok baca di akhbar, nama-nama mereka yang lulus rata-ratanya bukan bumiputera dan 2, 3 kerat saja bumiputera…

Akhir sekali, saya memohon ampun & maaf sekiranya bicara saya tidak menepati ruang di sini dan mengganggu sesiapa.

WAN IBRISAM FIKRY BIN WAN ISMAIL

Tuesday, November 10, 2009

Aku Langgar Lori 3 Ton...


Sabtu lepas, aku merancang untuk menghadiri Mesyuarat Agung Bank Rakyat di Thistle Hotel, Johor Bahru. Tujuannya yang pertama ialah untuk mendapatkan duit saku kehadiran RM50, dan kedua, untuk bertanding sebagai perwakilan bagi mewakili Zon Selatan ke Mesyuarat Agung di Kuala Lumpur.

Mesyuarat akan bermula jam 10 pagi. Jam 9 pagi, aku bertolak dengan menaiki Kancil. Bila tiba di Jusco Taman Universiti, aku teringat surat untuk menghadiri mesyuarat tertinggal. Aku berpatah balik ke rumah. Setelah mendapat surat dari isteri, akupun meneruskan perjalanan.

Tidak sampai 30 meter dari rumah, bang! Aku melanggar lori di persimpangan jalan. Aku tergamam dan terpaku buat seketika... Setelah merasa agak tenteram, aku mengubah Kancilku ke tepi. Aku mengaku salah kerana melanggar lori 3 ton tersebut. Sebenarnya aku ingin membelok ke kiri dan sekiranya lori itu tidak 'makan jalan', aku pasti aku tidak akan melanggarnya!

Aku menelefon syarikat insuran Takaful Ikhlas dan menanyakan langkah seterusnya yang perlu aku lakukan. Sejam kemudian, datang Ah Teck dari 'workshop' yang menjadi panel Takaful datang untuk mengambil gambar dan sebagainya. Selepas itu, aku pergi ke pejabatku di UTM untuk mengambil geran kenderaan, 'cover note' insuran dan 'hire purchase agreement' sebelum kembali ke tempat kemalangan.

Kemudian aku perlu membuat laporan kemalangan di Balai Polis (BP) Gelang Patah dan pihak polis perlu mengambil gambar keadaan Kancilku. Aku memandu Kancil yang remuk di penjuru depan sebelah kanan manakala Ah Teck memandu Datsun Nissannya ke Gelang Patah.

Agak pelik juga sistem pengaduan yang terpaksa dibuat. Kalau hendak dikira BP Skudai ada, BP Taman Universitipun ada, tetapi dibawah sistem pentadbiran polis, kemalangan di Taman Pulai Utama jika bersabitkan jenayah perlu dilaporkan di BP Kangkar Pulai dan jika kemalangan kenderaan di BP Gelang Patah. Walhal, sekarang internet ada di mana-mana...

Semasa membuat laporan aku menegaskan kepada Sgt Mat Yuni, sekiranya lori itu tidak makan jalan, aku tidak terlanggar lori tersebut. Sgt Mat Yuni memperingatkan kepadaku supaya lain kali, ambil gambar apabila berlaku kemalangan supaya kita mempunyai bukti kukuh. Sekarang ni, lagi senang kerana 'handphone' kita ada kamera!

Selesai membuat laporan polis, Ah Teck menyuruh aku meninggalkan saja Kancilku di situ kerana 'radiator'nya bocor dan Kancilku akan di'tow' kemudian. Aku dibawanya ke 'workshop' untuk menyelesaikan kerja-kerja 'paperwork'.

Dalam perjalanan ke 'workshop' di Tebrau, aku sempat berborak-borak dengan Ah Teck. "Ah Teck ada berapa orang anak?", soalku. "Lima", jawab Ah Teck. "Saya ada 9 anak", sambungku. "Wah, macam kakak saya Habibah. Kakak saya masuk Islam dan kahwin dengan Ketua Imam di Muar dan ada 9 anak. Tapi sekarang, suaminya sudah meninggal. Kakak saya dan anak-anaknya selalu datang rumah saya.", jelas Ah Teck.

"Oh gitu... Ah Teck, saya suka jika Ah Teck juga masuk Islam. Tuhan kata, agama yang diterima hanya Islam. Kristian, Buddha, Hindu, semua Tuhan tidak terima.", balasku lagi. "Saya tahu, tapi saya sudah tua..", jawab Ah Teck.

"Tidak Ah Teck, dulu bapa Abu Bakar, sahabat Nabi Muhammad, lagi tua tapi dia masuk Islam jugak", jelasku. "Saya tidak seronok, nanti bila kita mati, saya masuk syurga tapi Ah Teck masuk neraka.", sambungku lagi.

"Kalau Ah Teck tengok, orang Cina lebih dahulu masuk Islam dari orang Melayu... Sahabat Nabi Muhammad pergi berdakwah di negeri China dan ramai orang Cina di China masuk Islam", aku meneruskan lagi berdakwah kepada Ah Teck. Bukan senang untuk mendapat peluang sebegini...

"Kalau Ah Teck tengok orang Melayu tetapi kadang-kadang perangai mereka lebih teruk dari orang bukan Islam. Ada yang main perempuan, ada yang berjudi, ada yang minum arak, ada yang menipu, ada yang berbohong tetapi Islam melarang itu semua.", ujarku. "Saya tahu.", sampuk Ah Teck.

"Macam kereta sayalah Ah Teck, dia 'accident' bukan kerana kereta tak bagus tapi pemandunya yang tidak bagus. Begitu jua Islam, bukan Islam tidak baik tetapi penganutnya yang tidak menurut ajaran Islam sebenar.", sambungku lagi.

Jarak perjalanan yang menghampiri 1 jam membuatkan ku merasa berpuas hati untuk cuba mengajak Ah Teck kepada Islam. Semua hujjah dan nas yang sepatutnya ku berikan kepada orang yang baru berjinak-jinak dengan Islam terus ku ketengahkan. Ah Teck walaupun sudah berusia, merupakan anak bongsu, nampak sungguh tenang dan mungkin memikirkan apa yang telah aku perkatakan...

Setibanya di'workshop' aku menandatangani segala borang-borang yang diperlukan dan Ah Teck telah mendapatkan kereta Satria sebagai ganti untuk kegunaanku sepanjang keretaku di 'workshop'.

Sebelum Ah Teck ke Mersing kerana menguruskan sebuah kereta yang terjatuh ke dalam gaung, aku menghulurkan kad kepadanya.

"Telefon saya jika ada apa-apa berkaitan kereta saya atau berkaitan Islam yang telah kita bincangkan tadi. Walau bagaimanapun, saya akan berdoa semoga Tuhan akan memberi petunjuk kepada Ah Teck untuk masuk Islam.", aku mengakhiri perbualan dengan Ah Teck.

Mari kita bersama-sama berdoa semoga Allah SWT memberi taufiq dan hidayah kepada Ah Teck untuk menerima Islam sebagaimana kakaknya... Amin!

Monday, November 9, 2009

Mengenali Seorang Dari 10 Yang Dijamin Syurga - 2


Namanya ialah Umar Ibnu Khattab (R.A). Juga dikenali sebagai Abu Hafsah. Umar dilahirkan di Mekah, 13 tahun setelah kelahiran Rasulullah (SAW). Umar memeluk Islam pada tahun ke 6 Rasulullah menjadi Nabi, ketika beliau berumur 33 tahun.

Pada suatu hari, Umar berjalan di lorong kota Mekah dengan menghunuskan pedang. Di perjalanan, ia bertemu dengan Na'im bin Abdullah bin Usaid. Na'im bertanya, "Wahai Umar, hendak ke mana kamu?" Ia menjawab, "Membunuh Muhammad kerana ia telah membodoh-bodohkan para pemimpin suku Quraisy, dan mencaci sembahan kita."

Na'im berkata, "Demi Tuhan, kamu sedang berada di jalan yang salah dan tengah melakukan kerja bodoh." Umar berkata, "Saya kira kamu juga telah masuk Islam. Jika saya yakin bahawa kamu masuk Islam, saya adalah orang yang pertama akan membunuhmu."

Na'im berkata, "Saya beritahukan kepadamu bahawa agama ini telah masuk ke dalam keluargamu." Ia berkata, "Apa katamu?"

Na'im menjawab, "Saudara perempuanmu, iparmu, dan sepupumu telah masuk Islam." Dalam keadaan penuh kemarahan, Umar kembali ke rumah adiknya.

Di rumah adiknya, Umar telah mendapati ada sebuah kitab. Umar membaca kitab tersebut, Surah Al-Hadid dari ayat pertama sehinggalah ke ayat 8.

"Berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya dan belanjakanlah (pada jalan Allah) sebahagian dari harta benda (pemberian Allah) yang dijadikanNya kamu menguasainya sebagai wakil. Maka orang-orang yang beriman di antara kamu serta mereka membelanjakan (sebahagian dari harta itu pada jalan Allah); mereka tetap beroleh pahala yang besar."(7)

"Dan mengapa kamu tidak beriman kepada Allah? Sedangkan Rasulullah mengajak kamu untuk beriman kepada Tuhan kamu dan Allah telah mengambil janji setia dari kamu (untuk beriman); jika kamu orang-orang mukmin."(8)

Lantas Umarpun mengucapkan dua kalimah syahadah...

Rasulullah (SAW) pernah berdoa supaya salah seorang Umar memeluk Islam iaitu samaada Umar bin Hisyam (Abu Jahal) atau Umar bin Khattab.

Keberanian Umar terserlah sewaktu di zaman jahiliyyah mahupun setelah memeluk agama Islam. Semasa hendak berhijrah ke Madinah, beliau pergi ke Kaabah dan melakukan tawaf sebanyak 7 kali. Kemudiannya beliau menunaikan solat di maqam Ibrahim. Selepas itu, beliau membuat pengisytiharan, "Barangsiapa yang ingin ditangisi oleh ibunya dan menyedihkan anak-anaknya, dan menjadikan isterinya janda, silakan menunggu saya di luar kota ini."

Umar (R.A) telah mengasaskan solat Tarawih secara berjamaah di bulan Ramadan.

Pada 26 Zulhijjah Tahun 23 Hijri, ketika beliau sedang mengimami solat Subuh di Masjid Nabawi, seorang budak beragama Majusi yang bernama Fairuz telah menusuk Umar (R.A) dengan 2 tombak pendek yang tajam. Umar meninggal dunia pada 1 Muharram dan dimakamkan disebelah makam Rasulullah (SAW).

Wednesday, November 4, 2009

Setiap Bulan Saya Terima RMXXXX Dari Pelaburan Public Mutual


Saya menghadiri satu majlis kesyukuran seorang kawan kerana permohonannya untuk menjadi pensyarah telah berjaya. Alhamdulillah, sungguh seronok pensyarah tersebut. Sebelum ini, dia sudahpun bergelar Pensyarah Sementara tetapi tidak dapat di'confirm'kan kerana 'Cummulative Grade Point Average' (CGPA) Ijazah Sarjana Mudanya hanya 2.9 dan tidak sampai 3.0. Kalau hendak dikira, dia sudah mengajar di Jabatan saya lebih dari 5 tahun.

TNC (A) yang sebelum ni begitu menekankan syarat CGPA itu walaupun pensyarah ini telah bertugas dengan penuh dedikasi, bertanggungjawab dan melaksanakan segala tugas yang diberi dengan jayanya. Setelah TNC (A) bertukar, alhamdulillah pensyarah tadi telah dilantik sebagai Pensyarah.

Sambil makan, seorang kawan yang duduk di meja saya begitu bangga dengan pendapatan bulanannya. Sambil menyuap mee rebus, dia berkata, "Cuba tanya Abang Dan, berapa yang saya dapat sebulan hasil dari pelaburan dalam Public Mutual."

"Baguslah, disamping gaji sebagai staf UTM dapat pula pendapatan sampingan. Berapa tahun lagi nak pencen?", tanyaku pula. "Ada 6 tahun lagi, kalau sampai umur 56", balasnya. "InsyaAllah, pencen nanti tak ada masalah, duit dah banyak dalam pelaburan." tambahnya lagi.

"Alhamdulillah Zi, duit banyak untuk menuju ke hari persaraan tapi... Kalau kita pergi dulu sebelum pencen, kesiankan?". "Kalau anak yang tak beriman, kejap aje duit tu habis", sambungku. Razi terus senyap dan terkesima.

"Maksud saya, duit itu juga perlu dibelanjakan untuk jariah dan sebagainya. Sekurang-kurangnya, ada saham akhirat kita", dengan perlahan ku sambung lagi. Aku bukan hendak menang dalam berhujjah tetapi ingin menyampaikan mesej supaya dapat diterima oleh Razi.

Jangan kita menjadi sepertimana golongan yang dinyatakan dalam al-Quran, memohon dan meminta kepada Allah untuk dikembalikan ke dunia untuk berbuat amal dengan sebaik-baik amal. Semasa hayatnya dulu, peluang itu disia-siakan... Permintaan itu pastinya permintaan yang sia-sia.

"(Demikianlah keadaan orang-orang kafir itu), hingga apabila datang kematian kepada seseorang dari mereka, dia berkata, "Ya Tuhanku, kembalikanlah aku (ke dunia), agar aku dapat berbuat kebajikan yang telah aku tinggalkan." Sekali-kali tidak! Sungguh itu adalah dalih yang diucapkannya saja. Dan di hadapan mereka ada barzakh sampai pada hari mereka dibangkitkan." (Al-Mu'minum; 99-100)