Tuesday, December 22, 2009

Sehari Dua Tanpa Isteri...


Isteri mendapat panggilan telefon mengatakan neneknya sakit tenat. Akupun menelefon syarikat 'travel agent' supaya dia dapat balik segera.

"Ada satu tiket MAS dari Senai 6.40pm dan 'connecting flight' ke KB, jam 10.30pm dan dijangka tiba 11.30pm", jawab pegawai syarikat penerbangan tersebut. "Tapi tiket ini encik kena beli kat airport kerana dah dekat masa berlepas", tambahnya lagi.

"Tapi saya nak dua 'seat' kerana ada 'baby' berumur 1 tahun 2 bulan", balasku. "Besok punya pukul berapa ada yang paling awal?", tanyaku lagi.

"Esok dari Senai pukul 8 lebih dan dari KLIA 10 lebih. Masalahnya yang dari KL ke KB hanya tinggal 1 'seat' saja lagi", jawabnya. "Air Asia dan Firefly ada?", tanyaku. "Ada, tapi semuanya sampai lebih lewat, 3 lebih dan 5 lebih petang", balasnya.

"Tak apa, encik boleh beri nama isteri dan nama anak dan tarikh lahirnya, saya akan cuba 'booked' MAS yang pagi esok. Walaupun, tinggal satu, mungkin anak encik tak perlu 'seat'", pelawa pegawai tersebut.

"Ok, isteri saya Asmawati bt Shaari dan anak Wan Asmaa Solehah bt Wan Ibrisam Fikry, tarikh lahir 24 Oktober 2008", jawabku.

"Ops, dah penuh pula encik, kedua-duanya, yang malam ni dan yang esok pagi", sambungnya. "Ok pukul berapa 'you' tutup, saya akan bincang dengan isteri?", balasku. "5 suku", jawab pegawai tersebut. Jam sudah menunjukkan pukul 5.10 petang.

Aku menelefon Hj Ahmadon, yang sebelum ini memesan untuk mengambil dua orang anaknya dari Kem I Love Islam kerana katanya dia tak sempat sampai jam 5 petang.

"Kat mana dah sekarang?", tanyaku. "Ni, kat Sri Putri, nak beli tiket bas Muhammad balik KL", balas Hj Ahmadon. "Cantiklah tu Don, belikan ana 2 tiket ke KB malam ni. Zaujah ana, Syakir dan Asmaa terpaksa balik Kelantan. Neneknya sakit tenat", balasku.

Malam tadi, aku menghantar isteri dan dua anak menaiki bas Syarikat KKKL ke Kota Bharu dari Perhentian Sri Putri. Bas bertolak lebih kurang jam 9 malam.

Dalam perjalanan balik, terdengar esakan Sakinah di sebelahku, Syakir dan 'Ammar nampak ok aje. Terpaksalah aku gula-gulakannya dengan 'twiglet' dan 'strawberry dutch lady'.

Anak-anak bertanya, "Berapa lama ummi balik Kelantan, bah?". "Biarlah berapa lamapun, 2 hari ke, 2 minggu ke, 2 bulan ke atau 2 tahun ke", saja aku mengusik mereka. "Abah, ummi kata 2 hari aje", jawab Rasyid.

Sampai di rumah, aku terpaksa memasang 'accessories' kepada pakaian no 2, 'bush jacket' kerana esok pagi Panglima Latihan hendak melawat PALAPES.

Selalunya, isteriku yang lebih arif, 'name tag' sebelah mana, butang dan pangkat tersimpan kat mana dan sebagainya. Seluar yang baru sekali pakai semasa pemakaian pangkat Mejar tempohari pula buat hal, terkoyak di punggung.

"Lepas makan, gosok gigi, solat Isya' dan tidur kerana esok nak bangun pagi pergi Kem I Love Islam", arahku kepada anak-anak. Rasyid tidur dengan 'Ammar manakala aku tidur dengan Sakinah.

Abang dan Achik masih di SMIH dengan Kem Tahfiz mereka. Kak Ngah ke KL menghadiri Perkhemahan Internasional MUSLEH (PRINT) di Ulu Yam.

Jam 9 pagi tadi, 22 Disember 2009, Brig Jen Dato' Hj Md Azman bin Hj Rosli, Pemangku Panglima Latihan Tentera Darat telah membuat pemeriksaan tadbir tahunan di PALAPES UTM.

No comments:

Post a Comment