Monday, December 14, 2009

Tinta Pena...


"Dah lima kali cucuk kad hari ni, tuan! Tapi duit tak masuk-masuk juga", jelas kadet apabila aku menghampiri ATM Bank Simpanan Nasional (BSN).

Pegawai kadet junior ini agak peramah dan dia menyatakan kekesalannya kerana elaun latihan Kem Tahunan PALAPES masih belum masuk seperti dijanjikan Koperal gaji.

"Staf kata hari Jumaat, masuk. Ni dah hari Sabtu, nak makanpun tak ada duit!", tambahnya lagi.

"Betul ke tak ada duit? Kalau tidak, pinjam duit saya dulu", pelawaku kepadanya sebagai Ketua Peringkat Junior.

"Taklah tuan, saja aje... Duit masih ada", balasnya pula.

Hari Ahad, aku 'check' lagi di ATM BSN, lepas Subuh, lepas Zohor dan lepas Isyak, masih tiada...

Pagi tadi, selepas solat Subuh di Masjid Sultan Ismail UTM, aku pergi 'check' sekali lagi. Alhamdulillah, elaun sudah masuk...

Aku merasa gembira dan rasanya kadet-kadetpun pasti tersangat gembira. Susah payah, penat lelah mereka berlatih di hutan berbayar juga akhirnya...

Jam 7.25 pagi, Ma membawa Kak Ngah untuk menghadapi peperiksaan SPMnya (subjek kedua 'last') ke SMIH. Subjek 'last' ialah pada hari Rabu ini.

Ikut sama ialah Sakinah, Rasyid, dan 'Ammar untuk membeli buku-buku sekolah mereka untuk tahun depan di SRIH. Syakir dan Asmaa juga pergi ke sekolah menemani abang-abang dan kakak-kakak mereka.

Mereka pulang ke rumah hampir tengahari...

No comments:

Post a Comment