Thursday, December 31, 2009

Selamat Datang 2010 Dan Selamat Tinggal 2009


Kalau kita perasan, tak ramai yang menyambut Tahun Baru Hijrah tetapi Tahun Baru Masihi begitu global sambutannya. Kita orang Islam sepatutnya meriah menyambut 1431, kalau kita nak sambut la... Sambut dengan menginsafi diri yang umur bertambah setahun lagi... Sambut dengan muhasabah diri berapa banyak kebajikan dan pertolongan yang telah dilakukan pada tahun lepas dan berapa banyak dosa-dosa... Sambut dengan doa semoga hari-hari mendatang bakal meningkatkan amalan dan menghindari maksiat...

Ala mana best kalau nak sambut tahun baru macam tu... Mana ada happening? Baik tak payah sambut... Tak ada count down, tak boleh peluk-peluk awek untuk declare azam baru... Tak ada 'grass' untuk high... Mesti kena Coors ke, atau six packs apa-apa ke. Baru la syok!

Radio IKIM pagi ni, membicarakan hal sambutan tahun baru. Apa agak-agaknya respons yang diperolehi? Sudah pasti 100% menentang acara sambutan yang bakal mencetus seribu satu macam maksiat. Takkan rockers, mat rempit dengar radio IKIM kot...

Antara respons pemanggil radio ialah kalau pihak polis boleh bersedia dengan water canon dan FRU untuk mengawal perhimpunan haram kenapa mereka tidak boleh bertindak sama dalam menyuraikan perhimpunan pesta maksiat ini?

Pada saya, kadang-kadang kita terlupa bahawa kita hidup dalam satu sistem yang mana 'Yang haram itu halal apabila kita sudah membuat penjenamaan baru atau sudah memberi lesen kepadanya' dan sebaliknya pula 'Yang halal adalah haram jika tiada lesen atau permit dikeluarkan kepadanya'. Bukan seperti yang dihuraikan hadis, "Yang halal itu nyata dan yang haram itu nyata tetapi yang syubhat atau yang ditengah-tengah...."

Saya teringat masa zaman kanak-kanak dulu, ada satu judi yang dianjurkan oleh Kerajaan Persekutuan, yang dikenali sebagai Loteri Kebajikan Masyarakat. Harga satu tiket, kalau tidak silap saya ialah 50 sen atau RM1. Tujuannya baik iaitu untuk mendapatkan dana bagi membantu masyarakat yang susah tetapi caranya tidak betul.

Contoh bagi yang halal adalah haram pula ialah seperti apa yang berlaku kepada mantan Mufti negeri Perlis, Dr Ustaz Asri. Kalau kita perhalusi, takkanlah seorang yang bertaraf mufti tidak berhak untuk berceramah dimana-mana yang sewajarnya. Ini bukan ceramah politik yang perlukan permit!

Masyarakat keliru dan tiada pedoman jelas... Takkan Program Sambutan Tahun Baru bersama artis yang diluluskan dan dibenarkan oleh pihak kerajaan dan dihadiri oleh menteri-menteri dikatakan tidak elok, mendatangkan gejala sosial. Ahhh...Ini semua kata-kata atau pandangan pembangkang, yang sentiasa menyalahi pihak kerajaan. Apa yang kerajaan buat semuanya salah dan tidak pernah betul!

Pada ketika yang lain pula, ada menteri yang berucap, "Kita harus sedar tahap gejala sosial kita semakin parah, kadar ragut meningkat, kadar buang anak bertambah, kadar penagih dadah bertambah. Maka kita perlu menjadi masyarakat madani, yang sempurna imannya, yang baik budi pekertinya."

Wah.. wah.. Mana mungkin air dicampur dengan minyak? Waduh waduh, pening kepala si. Bisa pening bangat ini!

Sambutan dengan konsert sementara menunggu menjelang pukul 12.01 pagi, 1 Januari 2010 sudah menjadi kebiasaan. Dan yang teramai dalam upacara sebegini, tidak lain dan tidak bukan ialah masyarakat melayu yang mengaku Islam....

No comments:

Post a Comment