Sunday, December 20, 2009

Cuti Sekolah Musim Mengadakan Walimah....


Beberapa hujung minggu ini, begitu banyak sekali jemputan kenduri walimah. Ada sampai 3 atau 4 tempat sehari....

Alhamdulillah, nampak gayanya trend anak muda mendirikan rumah tangga begitu memberangsangkan. Elok juga kerana dapat menjauhi dari perkara-perkara mungkar.

Sesetengah anak muda yang sudah berkerjaya, ada yang melewatkan perkahwinan kerana ingin puas hidup membujang dahulu. Apa maksudnya, sayapun kurang tahu.... Harap-harapnya bukanlah dia bermaksud ingin merosakkan anak-anak dara orang seramai yang mungkin sebelum berkahwin dengan yang satu.

"Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik dan perempuan yang berzina itu pula (lazimnya) tidak ingin berkahwin dengannya melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman." (Surah An-Nur; 3)

Hari ini, anak sulong kawan saya PM Dr Ismail, yang juga merupakan penyelia pengajian PhD saya mendirikan rumah tangga. Anaknya adalah seorang peguam dan berkahwin dengan seorang peguam juga dan merupakan anak kepada Naib Canselor UTHM. Kawan saya seorang lagi PM Dr Ab Latiff juga mengahwinkan anaknya hari ini.

Semalam berlangsung perkahwinan anak sahabat saya Sakinah bt Norkhair dengan Hafizul Amin bin Ajmain. Dalam suasana hujan renyai-renyai, begitu ramai sekali yang datang sehinggalah berakhir majlis jam 5 petang.

Semoga mereka semua bahagia hingga ke anak cucu....

No comments:

Post a Comment