Saturday, December 26, 2009

World's Friendliest Countries - Forbes.com


Rank Country
1 Bahrain
2 Canada
3 Australia
4 Thailand
5 Malaysia
6 South Africa
7 Hong Kong
8 Singapore
9 Spain
10 United States

Methodology

The Expat Explorer survey was commissioned by HSBC Bank International and conducted by the research company FreshMinds. More than 3,100 expatriates were surveyed between February and April 2009.The respondents were asked to rate 23 factors related to their quality of life, including food, entertainment, transportation, health care, finances, education and their ability to make friends. Each criterion is equally weighted to arrive at a score. The overall ranking is based on the average score for a country across the criteria. Eight measures were also selected to comprise the integration score: organizing school for my children; organizing my finances; organizing my health care; finding somewhere to live; making friends; making local friends; setting up utilities; and joining local community groups. The integration score was used to determine the friendliest countries.

Negara kita mendapat tempat ke-5 dalam 'ranking' ini. Kita sepatutnya begitulah melayan tetamu, penuh hospitaliti, penuh santun, dan kemesraan. Itulah yang diajarkan oleh Islam supaya kita menghormati tetamu.

Sekiranya kita dapat mengeksploitasi keadaan ini, ia akan memberi impak yang baik kepada Islam. Mereka akan tertarik dengan agama yang kita anuti. Sebaliknya pula, jika kita kasar melayan tetamu, menipu mereka, mengambil kesempatan ke atas mereka, maka imej agama kita dan negara pasti tercalar.

Kadang-kadang kita fikir, hanya kita seorang yang berkelakuan kurang baik terhadap mereka tetapi sebenarnya, jika 9 yang baik dan 1 yang tidak baik, yang 1 itu lebih mempengaruhi... Sebab itu kita ada pepatah, "Kerana seekor kerbau membawa lumpur, semuanya terpalit", "Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga".

"Wahai manusia! Sesungguhnya, Kami telah menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling kenal mengenali. Sesungguhnya, yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa. Sesungguhnya, Allah Maha Mengetahui, Maha Teliti." (Qaf; 13)

No comments:

Post a Comment