Saturday, December 19, 2009

Perlu Nampak Berlaku Adil...


Setengah orang kata apalah sangat semangat kenegerian? Tidak ada apa-apa kebaikan dari segi agama... bahkan boleh menimbulkan perasaan keakuan yang tinggi jika tidak dikawal dengan baik.

Saya sangat bersetuju dengan kata-kata tersebut. Cuma kadang-kadang, sesetengah orang mereka merasa lebih selesa boleh bercakap dalam dialek yang sama. Boleh buat 'joke' yang mungkin difahami hanya dari rumpun bahasa dan budaya yang sama. Boleh makan dari jenis makanan yang sama dan sebagainya. Tiada salahnya ini selagi kita tidak mengasingkan kelompok kita dengan kelompok mereka secara total.

Masyarakat Kelantan memang kebiasaannya akan mudah mesra apabila berjumpa sesama mereka di luar negeri Kelantan. Teringat saya semasa di Azusa, California, sekitar tahun 1982 dimana JPA menghantar kami seramai 25 orang untuk mempelajari Bahasa Inggeris dan seterusnya meneruskan pelajaran dalam bidang masing-masing. Suatu hari, saya mendapat panggilan telefon dari seorang dari kami. "Dahlah, hanya kita berdua saja dari Kelantan, Non demampun Wan tak datang tengok", Zainon meraih simpati.

Kata-katanya itu membuat aku serba salah. Semasa aku di Teknik Terengganu, memang jarang sekali aku bercakap dengan pelajar perempuan kecuali mereka yang datang bertanya masalah pelajaran. Aku dan isteri yang sekelas di Teknik Terengganu selama 2 tahunpun, rasanya tak pernah sekali aku bercakap dengannya sepanjang pengajian di sana!

Masyarakat Kelantan bagi saya, mereka mempunyai kelebihan dari semua aspek. Dari aspek keagamaan, mereka terkedepan. Ramai lahirnya ulama-ulama tersohor dari Kelantan sehingga mendapat jolokan 'Serambi Mekah'. Mereka yang berjaya dalam pekerjaan dan menjawat jawatan tinggi dalam kerajaan juga ramai. Tidak kurang juga mereka yang berjaya dalam bidang perniagaan.

Sebaliknya pula, mereka yang jahat dan samsengpun juga ramai dari Kelantan. Dengan kata lain, Kelantan mempunyai kelebihan (kekurangan) dari 'both ends'. Satu 'extreme' baik dan satu lagi 'extreme' jahat.

Insiden semasa perlawanan bolasepak antara Kelantan dan Negeri Sembilan tempohari adalah perbuatan jahat segelintir rakyat Kelantan yang sewajarnya diambil tindakan.

Tetapi royalti minyak yang terpahat di Akta Petroleum 1974 wajar diberikan kepada mereka dan tak perlu kita ubah jenama wang itu sebagai wang ehsan dan sebagainya. Orang kata manusia berpegang kepada janji dan itulah yang kita ajar kepada anak-anak kita sejak mereka ke Tadika lagi.

Kita ajar anak-anak kita juga, jangan ambil hak orang. Pulangkan barangan kepada ampunya diri dan bukannya kepada orang lain.

Kalau inipun kita masih tidak boleh ikut, apatah lagi perjanjian yang lebih besar. Kita akan dilihat sebagai orang yang hanya pandai bercakap... perlu jujur, amanah, bertanggungjawab, tetapi apabila kita melaksanakan lain pula jadinya. Jangan kita mengajar kepada generasi bawahan kita, 'It's ok to bend the rule as long as it benefits us'.

No comments:

Post a Comment