Tuesday, July 10, 2012

Kunci 'Remote Control' Kancil

Dewasa ini tiada lagi kereta yang tidak pakai kunci 'remote control' atau nama sebenarnya 'transmitter door control' (TDC). Banyak kemudahan dengan adanya kunci sebegini. Bila tekan butang, terus keempat-empat pintu akan 'unlock' dan bila tekan sekali lagi semua pintu akan berkunci semula.

Yang menjadi masalah ialah bila (TDC) hilang atau 'malfunction'. Bila kita buka aje pintu dengan menggunakan kunci maka 'alarm' akan berbunyi!


Bagaimana untuk mematikan bunyi bising ini? Untuk kereta Kancil, dia ada butang kecil berwarna merah di bawah 'glove compartment' atau tempat simpan dokumen di tempat penumpang hadapan di sebelah pemandu. Tekan punat merah ini beberapa kali, pasti 'alarm' akan berhenti berbunyi dan barulah kenderaan boleh di'start'. Jika 'alarm' masih berbunyi, kenderaan tidak dapat dihidupkan!

TDC yang 'original' yang kita perolehi semasa membeli kereta baru dulu, lama kelamaan akan luntur baterinya. Akhirnya, TDC ini tidak berfungsi. Kita boleh meningkatkan kembali keupayaan TDC dengan menggantikannya dengan bateri baru.


Sekiranya TDC rosak maka kita boleh membeli TDC baru di kedai alat ganti cawangan Perodua dengan harga RM65. Saya ke kedai servis Perodua kerana kawan yang memaklumkan tentang penggantian TDC ini.

Sebenarnya kita juga boleh membeli TDC di kedai-kedai biasa yang menjual alat ganti dengan harga yang jauh lebih murah. Semalam saya membeli TDC baru di kedai membuat 'duplicate' kunci di Taman Universiti dengan harga RM40 sahaja. Pada tahun 2010 dulu, saya membelinya di kedai cawangan Perodua dengan harga RM65.


Kadang-kadang kita merasakan bahawa kedai cawangan atau 'franchise' Perodua menawarkan harga yang lebih murah tetapi kita silap!

Begitu juga apabila kita ingin menukar minyak enjin dan sebagainya, eloklah kita hanya ke kedai biasa dan bukan ke 'authorized dealer' kereta kita.


Lainlah jika kereta masih didalam 'warranty'. Jika kereta masih dalam 'warranty', kita jangan sekali-kali ke kedai lain. Bukan apa, takut-takut nanti dia tak nak terima kereta kita lagi kerana katanya kereta kita sudah diusik oleh mekanik luar.

Ini yang peliknya, kenapa kedai luar boleh menjual 'accessory' jenama kereta kita dengan harga lebih murah berbanding dengan 'dealer' cawangan Perodua. Sepatutnya, sebaliknya!


Saya berharap dengan sedikit pengalaman yang dikongsi bersama ini, dapat memberi pilihan kepada tuan-tuan dan puan-puan apabila kejadian seumpama ini berlaku. 

2 comments:

  1. nk tnya nie..alarm kereta saya kejap ok kejap tak ok..pkai kereta kancil je..remote tekan ada nyala lampu led.tapi alarm tak fungsi..ader sangkut paut ngan bateri kereta ker?atau beteri remote..

    ReplyDelete
  2. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete