Thursday, November 26, 2009

Beberapa Perkara Sunnah Perihal Hari Raya Haji...


Solat kedua-dua Hari Raya (Raya Puasa dan Raya Haji) disyariatkan pada tahun pertama dari hijrah Rasulullah (SAW). Hukumnya ialah sunat mu'akkad. Beberapa perkara sunnah yang elok kita lakukan ialah;

a) sunat mandi, memakai wangi-wangian dan mengenakan pakaian yang terbaik. "Bahawa Nabi (SAW) memakai baju buatan Yaman yang indah pada tiap Hari Raya." (Syafi'i dan Baghawi)

b) tidak makan dahulu sebelum ke masjid untuk menunaikan solat Hari Raya Haji dan sebaliknya pula untuk Hari Raya Puasa. Pada Hari Raya Puasa disunatkan memakan beberapa biji kurma dengan jumlah yang ganjil sebelum pergi mengerjakan solat Hari Raya. "Nabi (SAW) tidak berangkat pada waktu solat 'Idul fitri sebelum makan dahulu, dan tidak makan pula waktu 'Idul Adha sebelum pulang." (Turmudzi dan Ibnu Majah)

c) beramai-ramai menyertai solat Hari Raya, baik kanak-kanak mahupun wanita. Wanita yang haid juga digalakkan hadir tetapi menjauhi dari tempat solat. "Kami diperintahkan untuk mengeluarkan semua gadis dan wanita yang haid pada kedua Hari Raya, agar mereka dapat menyaksikan kebaikan hari itu, juga doa dari kaum Muslimin. Hanya sanya supaya wanita-wanita yang haid menjauhi tempat solat." (Bukhari dan Muslim)

d) pergi dan balik masjid dari jalan yang berbeza. "Apabila Nabi (SAW) pergi solat hari raya, maka ketika pulang beliau menempuh jalan yang berlainan dengan di waktu perginya." (Ahmad, Muslim dan Turmudzi)

No comments:

Post a Comment