Sunday, November 22, 2009

Menembak M-16 Di Lapangsasar PULADA


Sebelum 7 pagi tadi, aku sudah berada di Markas PALAPES kerana telah berjanji dengan Lt. Kol. Hj Samsudin, Ketua Jurulatih (Chief Instructor atau dipanggil C.I aje) untuk ke Pusat Latihan Tentera Darat (PULADA) bagi acara menembak.

Setiba di Markas, nasi lemak bersama sambal tumis ikan bilis dan telur rebus sudah tersedia. Apa lagi? Berselera sekali aku memakannya. Aku memang suka makanan 'ration' askar berbanding dengan sesetengah anggota tetap. Sepanjang latihan, memang tidak 'missed' aku menjamah masakan kawah askar.

Kemudian, C.I menelefonku mengatakan beliau akan ke tempat menembak mortar dengan menaiki Pajero. Hari ini, kadet peringkat Senior akan menembak mortar. Aku diarahkan C.I untuk menaiki staf car (ZD 4340) bersama Ajutan ke lapangsasar M-16. Peringkat Intermediate dan Junior akan menembak M-16.

Selesai kadet membuat pelarasan dan menembak dalam 4 kedudukan (meniarap, duduk, mencangkung dan berdiri) bagi jarak 100 meter, giliran kami Pegawai Staf pula merasa hentakan 'bud' M-16 ke bahu. Angin agak kuat hari ini dan target yang terpacak, kadang-kadang tegak dan kadang-kadang sendeng.

5 butir yang bertama bagi pelarasan, tembakanku tepat ke sasaran untuk kelima-lima butir peluru. Kemudian, aku menembak 20 butir lagi. Hanya 7 mengenai sasaran kerana angin agak kencang dan papan target bergerak-gerak. Kemudian, aku tembak 10 biji lagi. 8 butir mengenai sasaran, satu tak kena dan satu peluru rosak (stopages).

Walaupun hanya dapat menembak 35 butir peluru tetapi hati merasa puas kerana bukan selalu kita dapat menembak M-16 dengan peluru hidup. Tahun lepas, langsung tidak merasa...

Setelah makan tengahari dan solat zohor di lapangsasar, aku mula bergerak pulang. ZD 4340 menyusur keluar menghampiri pintu masuk PULADA, tiba-tiba telefon berbunyi, "Abah, van ummi kena langgar kat Jusco Taman U!"

Aku hanya mampu mengucap dan beristigfar kerana Kancil yang aku langgar lori pada 7 November tempoharipun masih di 'workshop' lagi...

3 comments:

  1. Takziah kepada En. Wan, bersabar dengan ujian Allah. Mungkin, bahkan ada hikmah tersembunyi dari pengetahuan kita. Wallahua'lam

    ReplyDelete
  2. Terima kasih... InsyaAllah. Disebalik kesusahan, ada kesenangan...

    ReplyDelete
  3. en.wan,

    boleh kongsi bagaimana nak menembak menggunakan M16 dengan tepat?hehe

    ReplyDelete