Sunday, November 1, 2009

Dasar Sesebuah Negara Adalah Dinamik


Polisi atau dasar sesebuah negara adalah dinamik. Berubah mengikut peredaran masa dan kadang-kadang apabila tampuk pemerintahan bertukar polisipun bertukar. Saja aje nak sembang pasal Dasar Pendidikan Negara hari ni...

Sekarang universiti yang lama-lama dok kejar 'Research University' (RU). Ini belum bincang lagi pasal universiti dok kejar nombor atau 'ranking' dalam dunia.

Apabila menjadi RU, mendapat banyak peruntukan. Fakulti akan sibuk membuat penyelidikan. Tidak cukup pelajar dalam negara untuk mengambil 'grant' yang disediakan, kita taja pelajar 'oversea'.

Universiti RU kena kurangkan pengambilan pelajar 'undergraduate'. Sebabnya kita sibuk dengan penyelidikan dan tak sempat nak mengajar! Jadi pelajar 'postgraduate' meningkat. Mereka yang datang untuk mengambil 'grant' yang disediakan adalah rata-ratanya dari negara Indonesia dan negara-negara Timur Tengah.

Pelajar 'undergraduate' dalam negara yang semakin bertambah (melihat bilangan mereka yang menduduki SPM) terpaksa melanjutkan pelajaran mereka ke universiti-universiti baru (bekas Kolej Universiti seperti UMK, UDIM, dll.), Institut Perguruan, Politeknik, Kolej Komuniti dan Kolej Swasta.

Untuk ke universiti-universiti lama, mereka terpaksa berhempas pulas berlawan untuk mendapatkan tempat yang semakin mengecil. Untuk itu, kita perkenalkan sistem A+, B+, C+ dan sebagainya dalam sistem peperiksaan SPM. Barulah kita tahu siapa yang betul-betul bergeliga!

Mana-mana kursus di fakulti yang kurang mendapat sambutan perlu dijumudkan. Tenaga pengajar yang baru diambil dengan kelulusan PhD, terus ditawarkan gred DS51. Walaupun baru bertugas dan tidak pernah mengajar, mendapat pangkat Pensyarah Kanan (DS51). Biarlah tenaga pengajar lama yang sudah 20, 30 tahun pengalaman mengajar masih di takuk DS45. Siapa suruh tidak buat PhD?

Hasil penyelidikan lama masih banyak berada di rak almari. Tidak dikomersialkan! Tidak mengapa, kita teruskan saja penyelidikan kita. Jutaan ringgit kita belanjakan untuk fakulti dapatkan alat baru, komputer baru, perabut baru, kenderaan baru dan segalanya baru. Alat-alat dan perabut lama walaupun masih cantik kita simpan saja di stor atau tepi tangga sementara menunggu untuk dilupuskan.

Berbeza di negara barat, Universiti dan Industri saling bantu membantu menghidupkan penyelidikan. Industri bekalkan 'grant' dan universiti hasilkan produk untuk industri pasarkannya.

Di USA, Silicon Valley adalah terkenal dengan hasil komputer dan barangan lain yang dibuat penyelidikan di Stanford University. Manakala Boston Route 128 pula dibantu oleh 65 universiti dan kolej, termasuk MIT dan Harvard University.

Di England, Cambridge Science Park dibantu oleh Cambridge University. Sophia Antipolis dibantu oleh Pusat Penyelidikan Awam dan universiti-universiti di Perancis. Hsinchu Science-based Industrial Park di Taiwan. Tsukuba Science City dan Kansai Science City di Jepun.

Kita di Malaysia, pada hemat saya adalah agak jauh bagi pihak industri untuk membantu universiti dengan memberi 'grant' dan memasarkan hasil produk RU... Ada bukan tidak ada tetapi masih ditahap yang sederhana.

Apapun dasar atau polisi kita, janganlah anak-anak kita yang masih ramai tidak berpeluang untuk melanjutkan pelajaran di universiti ternama dalam negara.

No comments:

Post a Comment