Monday, November 9, 2009

Mengenali Seorang Dari 10 Yang Dijamin Syurga - 2


Namanya ialah Umar Ibnu Khattab (R.A). Juga dikenali sebagai Abu Hafsah. Umar dilahirkan di Mekah, 13 tahun setelah kelahiran Rasulullah (SAW). Umar memeluk Islam pada tahun ke 6 Rasulullah menjadi Nabi, ketika beliau berumur 33 tahun.

Pada suatu hari, Umar berjalan di lorong kota Mekah dengan menghunuskan pedang. Di perjalanan, ia bertemu dengan Na'im bin Abdullah bin Usaid. Na'im bertanya, "Wahai Umar, hendak ke mana kamu?" Ia menjawab, "Membunuh Muhammad kerana ia telah membodoh-bodohkan para pemimpin suku Quraisy, dan mencaci sembahan kita."

Na'im berkata, "Demi Tuhan, kamu sedang berada di jalan yang salah dan tengah melakukan kerja bodoh." Umar berkata, "Saya kira kamu juga telah masuk Islam. Jika saya yakin bahawa kamu masuk Islam, saya adalah orang yang pertama akan membunuhmu."

Na'im berkata, "Saya beritahukan kepadamu bahawa agama ini telah masuk ke dalam keluargamu." Ia berkata, "Apa katamu?"

Na'im menjawab, "Saudara perempuanmu, iparmu, dan sepupumu telah masuk Islam." Dalam keadaan penuh kemarahan, Umar kembali ke rumah adiknya.

Di rumah adiknya, Umar telah mendapati ada sebuah kitab. Umar membaca kitab tersebut, Surah Al-Hadid dari ayat pertama sehinggalah ke ayat 8.

"Berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya dan belanjakanlah (pada jalan Allah) sebahagian dari harta benda (pemberian Allah) yang dijadikanNya kamu menguasainya sebagai wakil. Maka orang-orang yang beriman di antara kamu serta mereka membelanjakan (sebahagian dari harta itu pada jalan Allah); mereka tetap beroleh pahala yang besar."(7)

"Dan mengapa kamu tidak beriman kepada Allah? Sedangkan Rasulullah mengajak kamu untuk beriman kepada Tuhan kamu dan Allah telah mengambil janji setia dari kamu (untuk beriman); jika kamu orang-orang mukmin."(8)

Lantas Umarpun mengucapkan dua kalimah syahadah...

Rasulullah (SAW) pernah berdoa supaya salah seorang Umar memeluk Islam iaitu samaada Umar bin Hisyam (Abu Jahal) atau Umar bin Khattab.

Keberanian Umar terserlah sewaktu di zaman jahiliyyah mahupun setelah memeluk agama Islam. Semasa hendak berhijrah ke Madinah, beliau pergi ke Kaabah dan melakukan tawaf sebanyak 7 kali. Kemudiannya beliau menunaikan solat di maqam Ibrahim. Selepas itu, beliau membuat pengisytiharan, "Barangsiapa yang ingin ditangisi oleh ibunya dan menyedihkan anak-anaknya, dan menjadikan isterinya janda, silakan menunggu saya di luar kota ini."

Umar (R.A) telah mengasaskan solat Tarawih secara berjamaah di bulan Ramadan.

Pada 26 Zulhijjah Tahun 23 Hijri, ketika beliau sedang mengimami solat Subuh di Masjid Nabawi, seorang budak beragama Majusi yang bernama Fairuz telah menusuk Umar (R.A) dengan 2 tombak pendek yang tajam. Umar meninggal dunia pada 1 Muharram dan dimakamkan disebelah makam Rasulullah (SAW).

No comments:

Post a Comment