Thursday, January 29, 2009

Apa Perlunya Solat?


Ramai dikalangan kita terdengar betapa ramainya remaja yang tidak solat atau tidak penuh solat lima kali sehari. Sesetengahnya tidak tahu bagaimana hendak solat... Mungkin kerana ibubapapun tidak mengerjakannya. Ibubapa sibuk mencari rezeki untuk memenuhi keperluan keluarga.

Seorang kawan menceritakan beliau membuat kursus motivasi di sebuah sekolah di selatan tanah air. Disuruhnya pelajar-pelajar berdiri, dan ditanya soalan, siapa yang tak solat disuruhnya duduk. Hampir separuh duduk. Kemudian, siapa solat 3 kali sehari? Sebahagian pelajar duduk lagi kerana tidak memenuhi kriteria tersebut. Akhir sekali, siapa solat penuh lima kali sehari? Hanya seorang pelajar kekal berdiri...

Gawat sekali. Cuba bayangkan generasi ini yang akan berkahwin dan seterusnya melahirkan zuriat dan seterusnya zuriat-zuriat mereka pula akan berkahwin dan seterusnya. Akhirnya, Islam hanya tinggal pada nama saja. Rukun Islam yang keduapun masih tak 'settle'. Apatah lagi Puasa, Zakat dan Haji.

Ada juga kita dengar mereka yang tak perlu solat kerana darjatnya sudah tinggi dan hanya memadai dengan niat saja. Ini juga satu perkara yang pelik...

Kalau tak, masakan Rasulullah SAW solat sehingga bengkak kakinya. Seorang yang dijanjikan syurga oleh Allah SWT bersusah payah sehingga ditanyakan Aisyah RA kenapa begitu sekali? Jawab Baginda SAW, "Salahkah daku menjadi seorang hamba yang bersyukur....".

Apakah Allah SWT perlukan solat kita? Sudah tentu tidak, kerana Dia yang menjadikan kita. Dia tidak perlu apa-apa dari kita dan hanya kita yang memerlukanNya.

Kita bersolat dan mengerjakan amal lain adalah kerana menepati tugas kita yang telah difirmankan Allah SWT "Tidak Aku jadikan jin dan manusia itu hanya untuk beribadah kepadaKu".

Sama-samalah kita tingkatkan solat kita dan mencuba sedaya upaya untuk mengerjakan secara berjamaah, InsyaAllah...

Maksud sabda Rasulullah SAW "Solat berjamaah melebihi solat seseorang itu seorang diri di rumah dan solat di pasarnya sebanyak 25 darjah".

No comments:

Post a Comment