Friday, January 8, 2010

Sehari R2J4 Bersama PALAPES...

Esok 'truck' askar akan mengambil peserta Road To Jawa 4 (R2J4) dari Kolej 17 dan membawa ke Markas PALAPES sekitar jam 0730. Seramai 23 peserta banin dan 25 peserta banat akan menjalani latihan selama sehari semalam di persekitaran markas. Program 'outdoor' ini agak berlainan dengan program 'indoor' yang telah mereka lalui sejak 1 Januari di bilik seminar Kolej 17.

Mengikut penerangan dari jurulatih (Encik RSM), mereka akan didedahkan tentang senjata M-16 dan Light Machine Gun (LMG). Mereka juga diberi peluang untuk menembak peluru kapur (blank). Seramai 10 orang jurulatih akan bersama mereka di sepanjang program.

Pada petangnya, mereka akan menjalani pengujian 'obstacle course' yang kebiasaannya digunakan oleh kadet-kadet PALAPES untuk membuat latihan fizikal. Kadet-kadet mengharungi halangan bersama 'bag pack' dan senjata M-16. Peserta R2J4 akan merempuh halangan dengan tiada apa-apa beban yang perlu dipikul atau digalas.

Sebelah malamnya pula, mereka akan dibawa ke kawasan hutan untuk 'Program Mencari Bintang'. Program dijangka tamat sekitar jam 0200 dan mereka akan di'ferry' pulang ke Kolej 17 dengan 'truck' 3 ton.

Peserta R2J4 diminta untuk membawa 2 pasang 'track suit' bersama kasut sukan, kain telekung, tuala dan sabun jika mereka ingin mandi, dan selipar untuk ke tandas.

Objektif program ini antaranya ialah untuk memberi pendedahan tentang penggunaan senjata, melatih peserta supaya berkemampuan melepasi 'obstacle course', berani, semangat setiakawan, berdisiplin, mematuhi arahan, menepati masa, 'self-confident' atau yakin diri, dan mempunyai tahap kesiapsiagaan mental yang tinggi.

No comments:

Post a Comment