Friday, January 22, 2010

Bulat Hati Percaya Dengan Rezeki Allah...


Saya telah menghadiri Majlis Ilmu yang disampaikan oleh Ustaz Rifqi Mydin pada 2 minggu lepas. Tajuk ceramahnya ialah berkaitan tema maal hijrah 1431, ‘Memantap Ukhuwwah, Memperkasa Ummah’.

Beliau juga menceritakan peristiwa hijrah itu sendiri, yang mana baginda Rasulullah berhijrah bertemankan Abu Bakar RA. Penghijrahan Rasulullah dibuat dengan penuh perancangan. Asma bertindak menghantar makanan ke Gua Tsur, Abdullah menyampaikan berita yang diperolehi dari Kota Mekah. Manakala Ali RA pula menggantikan baginda di tempat tidur. Ada dengan pemandu jalan upahan dan sebagainya...

Setelah segala persediaan dibuat barulah kita bertawakkal kepada Allah SWT, dan mendoakan sebaik mungkin supaya perancangan tercapai.

Di Kelantan ada satu 'term' yang disebut 'toka'. "Kito tokalah, kalu nasib baik lulus! Kalu nasib tak baik dok lulus!", begitulah kata-kata yang selalu disebut. 'Toka' itu maksud asalnya ialah tawakkal tetapi penggunaannya tidak menepati ajaran Islam.

Islam menyuruh kita bersedia dulu, membuat 'preparation' dan sebagainya kemudian baru bertawakkal. 'Toka' tanpa persediaan hanya menempah maut. Tiada persediaan fizikal dan mental kemudian ingin pergi berjihad, boleh ke? Dalam satu hadis Rasulullah SAW, beliau menyuruh sahabat mengikat dulu unta di tiang kemudian barulah bertawakkal kepada Allah SWT. InsyaAllah, unta itu tidak hilang.

Sebenarnya apa yang saya ingin sentuh tentang ceramah Ustaz Rifqi ialah bagaimana beliau merasakan rezeki itu sebetul-betulnya datang dari Allah SWT apabila beliau bercuti belajar tanpa gaji. Beliau menyambung pengajian di peringkat Sarjana di UUM.

Macam kita sekarang, setiap 25 haribulan maka duit gaji akan masuk. Bulan depan lagi awal kerana Tahun Baru Cina! Pergantungan kita kepada Allah tidak begitu kuat berbanding jika kita berkerja sendiri.

Ustaz menceritakan bagaimana kebergantungan kepada Allah begitu tinggi di saat itu. Kadang-kadang rezeki datang tanpa diduga. Suatu hari Ustaz sepatutnya berceramah tetapi beliau mendapat 'called at a very last minute' menyatakan ada ustaz lain yang ditempah oleh ajk masjid dan ceramah Ustaz Rifqi terpaksa di 'cancel'! Jadi tiada pendapatanlah pada malam itu. Tetapi keesokan malamnya, ajk yang telah menempah Ustaz Rifqi datang ke rumah dan memberi bayaran ceramah walaupun beliau tidak berceramah pada malam sebelumnya.

Ada pula yang menelefon ustaz untuk datang ke rumah. Setelah datang mereka memberikan wang ringgit kepada Ustaz.

Tetapi ada juga masa dan ketika yang beliau risau takut tiada duit untuk makan pakai dan sebagainya... Maklumlah cuti tak bergaji selama setahun bukannya sebulan... Mudah-mudahan coretan ini dapat menguatkan iman kita tentang rezeki sememangnya datang dari Allah melalui hasil usaha yang kita lakukan. Jika banyak usaha kita maka insyaAllah banyaklah rezeki kita.

No comments:

Post a Comment