Wednesday, April 20, 2011

Isteri Sebagai Pakaian Suami Dan Suami Sebagai Pakaian Isteri

Dihalalkan bagimu pada malam hari puasa bercampur dengan isterimu. Mereka adalah pakaian bagimu, dan kamu adalah pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahawa kamu tidak dapat menahan dirimu sendiri, tetapi Dia menerima taubatmu dan memaafkan kamu. Maka sekarang campurilah mereka dan carilah apa yang telah ditetapkan Allah bagimu. (Al-Baqarah; 187)

Isteri kita diumpamakan Allah sebagai pakaian kita. Sunnatullah pakaian ini bakal memanaskan badan kita dikala kita kesejukan. Dia melindungi kita dari panas terik mentari. Tak kurang penting juga dia melindungi kita dari gigitan serangga. Dia mengelak badan kita dari tercemar dengan habuk dan debu.

Pakaian ini juga bakal menampakkan ketrampilan kita. Pakaian ini juga menambahkan tahap kekonfidenan kita.

Tetapi pakaian yang tebal di musim panas cukup merimaskan. Kadang-kadang terasa seolah-olah dari berpakaian, baik tak usah ada pakaian langsung. Ia menambahkan bebanan dan ketidakselesaan kita. Hendak ke mana-mana perlu dibawa tetapi tidak boleh dipakai. Kita merasa seperti ber’lengging’ lebih selesa, aman, dan nyaman sekali.

Mu’az Ibn Jabal (RAA) relates that the Holy Prophet (SAW) said: Whenever a woman causes annoyance and torture to her husband in this world, his mate from among the houris of Paradise, says to her: May Allah ruin thee, do not cause your husband annoyance, for, he is only thy guest, and will soon leave thee to join us in paradise. (Tirmizi)

Ummu Salamah (RAA) relates that the Holy Prophet (SAW) said: if a woman dies while her husband was pleased with her, she will enter Paradise. (Tirmizi)

Abu Hurairah (RAA) relates that the Holy Prophet (SAW) said: “Had it been permissible that a person may prostrate himself before another, I would have ordered that a wife should prostrate herself before her husband”. (Tirmizi)

Sebaliknya pakaian yang nipis di musim dingin membuatkan kita merasa tidak mencukupi. Pakaian yang sedia ada menutupi tubuh badan tidak dirasakan berfungsi sesempurnanya.

Alangkah bertuahnya apabila seseorang yang mempunyai pakaian yang sentiasa menyelesakan. Tidak kira musim; panas, sejuk, berangin, hujan, tetapi pakaian itu sentiasa berfungsi dengan sewajarnya.

Oleh kerana itu, Islam menyuruh kita memilih pasangan berdasarkan 4 kriteria iaitu kerana kecantikannya, keturunan keluarganya, hartanya, dan agamanya. Tetapi sebaik-baik pertimbangan ialah kerana keutuhan dan keteguhan agamanya.

Ibn Umar (RAA) relates that the Holy Prophet (SAW) said: “Everyone of you is a protector and guardian of his immediate charge and is responsible for the action of those persons who are committed to his charge. A ruler is also a steward (and is accountable for those who are put under his charge), a man is a steward in respect of his family members of his house, a woman is a steward in respect of her husband’s house and his children. In short everyone of you is a steward and is accountable for those who are placed under his care. (Bukhari & Muslim)

No comments:

Post a Comment