Sunday, April 17, 2011

Interlok: Novel Kontroversial...

Interlok, karya Abdullah Hussain, salah seorang Sasterawan Negara telah menjadi polimik parti politik dan NGO suatu ketika dulu telah saya baca...

Saya tidak suka menyatakan sokongan atau bangkangan kepada isu ini tanpa sendiri membaca dan memahami novel tersebut. Seperti novel Abdullah Hussain yang lain, yang pernah saya baca iaitu Imam, Interlok juga tidak kurang hebat jalan ceritanya.

Apabila mula membacanya, susah untuk kita berhenti. Novel ini mengisahkan tiga keluarga secara berasingan. Bab pertama mengisahkan keluarga Musa, bagaimana dia telah menjadi proksi kepada Cina Panjang (Cing Huat) untuk membeli tanah-tanah melayu. Akhirnya, apabila Musa meninggal dunia, isteri (Mak Limah) dan anaknya Seman dihalau keluar dari tanah dan rumah yang didiaminya.

Bab kedua menceritakan keluarga Cing Huat. Susah payah ayahnya (Kim Lock) dan dia (Cing Huat) yang masih kecil datang ke Tanah Melayu untuk mencari kekayaan. Pengorbanan yang bukan sedikit, yang mana Cing Huat dan ayahnya telah meninggalkan ibunya, menaiki kapal untuk ke Singapura. Perpisahan ini merupakan perpisahan untuk selama-lamanya kerana mereka tidak kembali ke tanah air mereka lagi selepas itu.

Pahit getir dan susah payah mereka akhirnya berbaloi setelah mereka dapat membuka kedai runcit.

Bab ketiga mengisahkan tentang keluarga Maniam. Maniam datang berseorangan dari India dengan menaiki kapal ke Pulau Pinang. Tujuannya sama iaitu untuk mencari kekayaan buat dia dan isterinya yang ditinggalkan di India. Kesusahan Maniam mencari pekerjaan dari satu ladang getah ke satu ladang getah digambarkan sehingga dia berjaya menjadi tandil. Dan seterusnya bagaimana kawan-kawannya yang datang dari kampung halaman di India telah membuat fitnah terhadap Maniam...

Di bab yang akhir, barulah ketiga-tiga keluarga ini diberi gambaran menyeluruh. Asimilasi mereka dalam masyarakat, kehidupan saling bantu membantu tetapi masih mempunyai perasaan curiga, penentangan terhadap Malayan Union melalui persatuan kaum masing-masing, dan sebagainya.

Sekiranya kita hanya membaca 3 bab yang pertama, ia hanya menceritakan kehidupan 3 keluarga tersebut dan seolah-olah tiada kaitan langsung di antara satu sama lain.

Komen saya;

Interlok yang ditulis sekitar tahun 1970an sudah pasti berbeza dengan Imam yang ditulis pada tahun 1990an. Apabila seseorang penulis itu semakin tua maka banyak elemen ketuhanan atau kerohanian disentuh, seperti apa yang terdapat dalam Imam.

Interlok mempunyai banyak pengajaran untuk ditimba dan bukan untuk ditiru pelakuan watak-watak yang negatif. Abdullah sebagai Sasterawan Negara yang ke-8 cuba memperlihatkan budaya kehidupan masyarakat sesebuah bangsa yang sebenar. Sebagai contoh, Kim Lock yang pada mulanya begitu rajin bekerja dan akhirnya setelah menjadi kaya, dia mula menjadi tahi candu bersama perempuan simpanannya dan menyerahkan urusan perniagaan kepada anaknya, Cing Huat. Candu dan perempuan simpanan mungkin suatu perkara yang sinonim kepada masyarakat Cina.

Abdullah juga menggambarkan kegigihan kaum India bekerja di estet getah tetapi terjadi permusuhan sesama mereka sehingga terselit adegan rogol dan bunuh diri. Ini juga mungkin satu perkara yang biasa di kalangan masyarakat India sepertimana kita tonton di dalam filem Hindustan!

Bangsa Melayu pula digambarkan sebagai orang yang suka bergaya dan hidup mewah walaupun kehidupannya yang sebenar adalah papa. Melayu juga sanggup menjual tanah rezab Melayu dengan menjadi proksi kepada bangsa asing.

Perkara atau peristiwa yang cuba ditonjolkan oleh Abdullah ialah bagaimana masyarakat berbilang bangsa bantu membantu antara satu sama lain. Contohnya, Seman yang menyembunyikan Poh Eng, anak perempuan Cing Huat dari menjadi mangsa askar Jepun. Seman telah meminta tolong Maniam untuk menjaga Poh Eng dan maknya, Mak Limah. Maniam pula pernah terhutang budi kepada ayah Seman, Musa, pernah menyelamatkan nyawanya.

Di akhir cerita, ditonjolkan bagaimana Poh Eng menyelamatkan Maniam dari ditembak oleh Suppiah. Begitu juga Yew Seng, anak lelaki Cing Huat yang tersalah jalan mengikuti gerakan komunis akhirnya berpatah ke pangkal jalan. Yew Seng yang terkena tembakan juga telah menerima kaki kayu sumbangan dari masyarakat Melayu, Cina, dan India walaupun bapanya mampu untuk membelinya sendiri.

Pada saya, novel ini amat menarik dan wajar menjadi buku teks pelajar sekolah menengah. Walaupun ada sesetengah cerita melibatkan perkara negatif seperti candu, perempuan simpanan, rogol, dendam, panggilan kasta paria, meninggalkan isteri tanpa nafkah dan sebagainya tetapi ia tidak seteruk pendedahan yang anak-anak kita dapat dalam akhbar dan TV saban hari.

Kalau tidak silap saya, hanya 3 kali perkataan paria digunakan. Dan kalaulah itu hakikat kepercayaan orang India terhadap sistem kasta, apa salahnya perkataan itu digunakan? Berbanding dengan agama Islam yang menyamaratakan manusia di seluruh pelusuk dunia tanpa mengira bangsa dan warna kulit kecuali mereka yang bertaqwa, yang dikira paling tinggi dan paling dekat dengan Tuhan.

Kalau kita bandingkan apa yang terpapar dalam akhbar sensasi yang menonjolkan isu liwat, penayangan video lucah, pembuangan anak, dan sebagainya, apa yang tertera dalam novel ini jauh lebih ‘decent’.

No comments:

Post a Comment