Sunday, April 24, 2011

Terasmi Sudah Kompleks IKRAM Negeri Johor...


Pada 23 April 2011 (Sabtu), telah terlaksana Majlis Perasmian Kompleks IKRAM Negeri Johor oleh Presiden IKRAM, Al-Fadhil Ustaz Dr Mohd Parid bin Sheikh Ahmad. Bangunan dua buah rumah kedai yang terletak di Taman Universiti akan menjadi pusat aktiviti dakwah dan kemasyarakatan menelan belanja hampir RM1 juta.

Lokasinya yang agak strategik, berhampiran dengan UTM akan melonjakkan aktivisme yang rata-rata penggerak dan ahlinya tinggal di kawasan yang berhampiran. Majoriti ahli jawatankuasa IKRAM Negeri dan IKRAM Daerah Johor Bahru Tengah adalah staf UTM.

Kesanggupan kita untuk bersama menyeru dakwah, menyampaikan risalah Islam kepada bukan Islam dan yang sudah Islam memerlukan stamina yang tinggi. Dan kita berjuang bukan hanya di masa muda tetapi sepanjang hayat, selagi nyawa di kandung badan.

Rasulullah (SAW) mula menyampaikan risalah sewaktu beliau berusia 40 tahun.
Sekiranya kita baru berusia 50 tahun, dan berbanding dengan usaha dakwah Rasulullah semasa hayatnya, baru 10 tahun. Ini bermakna kita sepatutnya masih gagah dan bersemangat untuk meneruskan 13 tahun lagi yang dibelanjakan usia baginda kepada Islam, sehingga baginda berusia 63 tahun.

Ada pendapat dalam Kitab Syamail Rasulullah (SAW) bahawa Nabi Muhammad menyebar dakwah di Mekah selama 10 tahun dan 10 tahun lagi di Madinah dan baginda wafat pada usia 60 tahun.

Saya terpanggil untuk membuat ‘quotation’ dalam ‘Preface’ Riyadh-Us-Saleheen, ‘translation Arabic-English’, Dar Al Arabia Publishing Printing & Distribution, Beirut, Lebanon, muka surat xi; “Hassan al-Banna, the famous Egyptian genius and savant, was once called upon to recite a few couplets from a particular Divan, and in his reply he read out, extempore, one thousand couplets from that Divan, and said that he could quote more. Similarly he remembered by heart the names of 300,000 members of the Ikhwan-ul-Muslemoon.”

Kita hendak ingat nama kawan-kawan yang tak sampai sepuluh ribupun terkial-kial…

Di akhir majlis perasmian, para tetamu yang terdiri dari dif-dif jemputan dan ahli IKRAM bersama keluarga masing-masing dijamu dengan nasi pilau kambing dan beryani ayam.

2 comments:

  1. Salam

    Mengenai yg dikatakan Hassan Al Banna itu seorang genius, saya teringat membaca sepintas lalu sebuah buku motivasi umum berbahasa inggeris beberapa tahun lepas (terlupa pula nama buku tetapi masih ingat kedai buku itu di Centre Point Kota Kinabalu) dan dlm buku itu disebut bahawa Al Banna ...is the genius of this century...tetapi tidak ada pula huraian lanjut apa maksudnya (jadi barangkali satu cirinya inilah ie dapat mengingat nama setiap orang ahli IM yg mencecah 300000 itu- ini memang satu yg extraordinary for any human being).Tetapi apa pun pada saya yg paling penting sekali ialah melalui perjuangan Al Banna inilah saya dan ramai lagi didunia ini yg faham tentang makna kesyumulan Islam(ie Islam itu ibadah, cara hidup,sistem politik, ekonomi, sosial, pendidikan,perjuangan dsb). Semoga Allah swt sentiasa merahmati rohnya dan memberkati kita semua yg meneruskan perjuangan Islam yg diasaskannya berdasarkan sirah Al Rasul saw itu.

    ReplyDelete
  2. Amin! Betul tu Dr Md Nor. Dan kita doakan semoga kita sentiasa istiqamah di jalanNya...

    Jangan sekali2 rasa malas, letih, dah tua, etc., etc., etc.

    ReplyDelete