Sunday, July 15, 2012

Pentauliahan PALAPES Di UUM

Pada tahun ini Istiadat Pentauliahan Diraja Pegawai Kadet PALAPES IPTA ke-31 akan berlangsung di Universiti Utara Malaysia (UUM). 16 IPTA yang mengambil bahagian dalam upacara ini sedang bersiap sedia menjalani latihan kawad disamping latihan menerima watikah. 16 IPTA tersebut adalah;


a) UM
b) UKM
c) USM
d) UTM
e) UPM
f) UiTM
g) UUM
h) UMS
i) UNIMAS
j) UTHM
k) UPSI
l) UNIMAP
m) UPNM
n) UMT
o) UIA
p) USIM


Pasukan USIM adalah dibawah 'strenght' UKM. Seramai 88 pegawai kadet PALAPES Darat akan ditauliahkan bagi UKM/USIM. IPT yang teramai bilangan anggota kadet yang akan ditauliahkan ialah UPNM dengan bilangan seramai 139 orang.

IPTA yang paling kecil bilangan pegawai kadet yang akan ditauliahkan ialah UMT dan UIA. Hanya 40 pegawai kadet Laut UMT dan 40 pegawai kadet Udara UIA yang bakal ditauliahkan pada 17 Julai 2012 nanti.

Pergerakan IPTA ke UUM bermula pada penghujung bulan Jun lagi dimana mereka melapor diri di UUM pada 1hb Julai 2012.


Dari 16 IPTA, hanya 3 universiti menawarkan ketiga-tiga perkhidmatan PALAPES Darat, PALAPES Laut, dan PALAPES Udara. Universiti-universiti tersebut adalah USM, UiTM, dan UUM.

UMS dan UNIMAS sahaja mempunyai perkhidmatan PALAPES Darat dan Udara. Universiti yang menawarkan perkhidmatan PALAPES Darat dan Laut pula ialah UTM, UPM, dan UM.

Pada pentauliahan kali ini, seramai 1,284 pegawai kadet dari 16 IPTA akan ditauliahkan.

1 comment: