Tuesday, October 27, 2009

Esok Saya Mula Kerja Kat Hidayah...


"Esok saya mula kerja kat Hidayah!", jelas isteriku. Aku hanya diam tanpa berkata apa-apa sambil menikmati nasi goreng udang yang disediakan isteri. Nasi goreng begitu enak dimakan dengan keropok.

"Tiga minggu aje, ganti guru yang bercuti", sambungnya lagi. Aku faham, Sekolah Hidayah adalah segala-galanya bagi isteriku. Apatah lagi setelah berkhidmat lebih 10 tahun di sana sebelum berhenti pada tahun lepas setelah melahirkan Asmaa Solehah.

"Duit yang 'you' dapat akan habis untuk bayar duit jagaan Syakir dan Asmaa aje. Apapun tak dapat, tapi penat aje dapat.", balasku. "Tak apalah, kesian tak ada guru ganti", sambung isteriku lagi.

Aku teringat perbualanku dengan arwah ibu dulu semasa ibu menjalani perniagaan runcit di rumah sekitar tahun 80an. Aku pernah menyuarakan kepada arwah ibu bahawa modal duit dua tiga loripun tak cukup kalau mereka yang datang membeli berhutang tiga empat ratus tetapi bila cukup bulan hanya bayar seratus aje. Dan mereka terus mengambil barangan lagi. Modalpun tak balik apatah lagi untung!

Jawab arwah ibu, "Kalau kita tak bantu mereka, kepada siapa dan kemana mereka hendak mencari barangan makanan". "Untuk kita pula, barangan sudah ada di rumah, nak makan apapun tak payah beli", ujar ibu lagi.

Jadi aku sudah tahu, matlamat atau objektif perniagaan arwah ibu adalah bukan 'profit oriented' tetapi lebih kepada 'sosial obligation' kepada masyarakat. Begitu jua, perkerjaan isteriku sebagai guru ganti...

Dua tiga minggu lepas, isteriku sudah menyampaikan hasratnya untuk menjadi guru ganti. Aku tidak bersetuju kerana sebelum nipun, dia yang mengeluh, penatlah dan sebagainya. Aku sudah merasa selesa dengan keberadaan isteri di rumah walaupun rumah tak sekemas yang aku harapkan. Apa yang nak 'expect' lebih-lebih, kalau anak yang ada kat rumah 8 orang. Kemas sekejap, berselerak semula....

Pernah aku bersuara untuk mengambil 'maid' sebagai pembantunya, dan dia hanya mengarahkan 'maid' tersebut untuk melakukan segala kerja. Cadanganku ditolak isteri. "Susahlah ada 'maid', nanti nak kena jaga aurat dia, dan sebagainya", balas isteriku.

Perkara 'maid' ini biasa di zaman Rasulullah. Fatimah, anak kesayangan Rasulullah (SAW), isteri Saidina Ali (RA) juga pernah menyuarakan hasrat untuk mendapat khidmat 'maid' kerana kerja yang banyak.

Semasa isteriku bersalin pada 24 Oktober 2008, aku menyuarakan kepada isteri supaya dia berehat terus dan tak payah berkerja lagi. "Apa yang kita nak kejar?", tanyaku padanya. "InsyaAllah, saya masih mampu untuk menyara kehidupan kita sekeluarga seadanya", tambahku lagi.

Setelah mendapat respon negatif dariku saban minggu, maka hari ni dia bersuara lagi, tetapi bersuara dengan keputusan yang sudah dibuat. Buatlah apa yang patut, asalkan jiwa dan ragamu bahagia.....

Oleh itu bersedialah aku untuk menghadapi rutin lama isteri. Ia akan berulang lagi! Anak-anak dan isteri akan ke sekolah jam 7 pagi dan kembali ke rumah jam 7 malam. Pukul 9 malam, isteri akan tidur kepenatan dan bangkit semula jam 3 atau 4 pagi. Dan ia berulang, berulang dan terus berulang......

2 comments:

  1. itulah isteri..walaupun dimulut sering menyuarakan kepenatan dan sometimes mengeluh....tapi masih boleh membuat semua kerja utk keluarganya......

    ReplyDelete
  2. Betul, sangat setuju! "Walaupun dirinya penat, namun di wajahnya tetap bergembira".

    Pernah terbayang macamana keadaan rumah jika isteri tiada...

    Terima kasih kerana sudi memberi komen.

    ReplyDelete