Sunday, July 11, 2010

Semua Pelajar 9A+ Dapat Biasiswa JPA...

Semua pelajar cemerlang yang memperolehi 9A+ dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) layak menerima biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA). Begitulah apa yang disiarkan dalam akhbar hari ini... Hari itu, dengar kata duit tak cukup, JPA hanya taja 2,000 orang aje keluar negara.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pemberian biasiswa untuk pengajian ke luar negara atau dalam negara itu merangkumi semua pelajar tidak mengira etnik, kaum, keturunan dan latar belakang. Eloklah kerana yang kaya juga membayar cukai pendapatan.

Menurutnya, keputusan yang dibuat oleh Kabinet itu semata-mata untuk mengiktiraf pelajar cemerlang. Saya sangat bersetuju dengan keputusan ini kerana pelajar yang mendapat 9A+ akan merasa diri mereka dihargai.

"Keputusan ini bagi saya merupakan satu sejarah dan pencapaian yang tidak pernah dicapai sebelum ini khusus untuk pelajar-pelajar cemerlang di negara ini," katanya berucap pada perasmian Perhimpunan Agung MIC hari ini.

Najib berkata, keputusan itu juga jelas membuktikan 1Malaysia bukan setakat slogan tetapi telah dilaksanakan oleh kerajaan di bawah kepimpinannya. Baguslah. Cuma jangan disamakan semuanya!

Orang kata berlaku adil kepada anak-anak ialah memberi hadiah mengikut tahap mereka; anak yang besar mungkin diberi komputer notebook dan yang kecil diberi mainan aje!!! Begitu juga mereka yang beristeri ramai, katanya berlaku adil melihat kepada keadaan isteri. Isteri pertama yang mempunyai anak ramai wajar diberi kenderaan atau kediaman yang lebih besar berbanding isteri seterusnya yang tiada anak hanya memadai dengan Kancil atau rumah teres setingkat aje!!!

Saya cuma risau tentang kursus kami, Pertadbiran dan Pembangunan Tanah, sejak 3-4 tahun kebelakangan ini majoriti pelajarnya adalah bukan Islam. Kalau semua kursus begitu di IPTA, saya takut jurang pelajar Islam dan bukan Islam akan makin membesar...

No comments:

Post a Comment