Thursday, July 1, 2010

Kerja Ditempat Yang Kita Boleh Kerja...


Satu lagi pengalaman berinteraksi dengan orang-orang besar ialah mereka mencerita pengalaman mereka. Mereka telah menerajui banyak pejabat-pejabat kerajaan sejak hampir 20 tahun yang lalu.

"Kita ni, Pegawai Tadbir Negeri (PTN) selalu kena tukaq! Kita pi... Mana-manapun dalam Kedah aje. Tapi kalau tempat yang kita tak boleh kerja, kita dok sat, lepas tu kita minta tukaq", jelas seorang PTN senior.

"Ooh... pejabat KNKP teruk... 'corrupt', I tak tahan... I mintak tukaq", sambungnya lagi.

"Kenapa tuan tidak buat perubahan di situ supaya rasuah berkurangan dan kemudiannya terhapus", balasku pula.

"Dah memang teruk. Tak boleh buat apa dah!", balasnya pula.

Teringat aku kepada pesanan yang pernah aku lontarkan kepada saudara mara yang terlibat dengan profesyen yang berisiko tinggi, "Jangan diajar ambil duit (rasuah), kalau dah ambik sekali, pasti untuk ambik yang seterus seterusnya menjadi mudah!!!".

Ingatlah, kedua-dua orang yang memberi dan menerima akan menanggung dosa...

Dengan mengambil duit rasuah, kita tidak akan kaya dan kita juga tidak akan senang. Ketidakberkatan itu akan terus menyusahkan hidup kita seperti anak sentiasa sakit, kenderaan selalu rosak, jiwa sentiasa gusar, dan bermacam-macam lagi.

Oleh itu, eloklah diberhentikan tabiat yang buruk itu. Bertaubatlah dan kembali ke pangkal jalan... Mudah-mudahan kita akan mula dengan hidup baru tanpa rasuah. Rasuah adalah kanser kehidupan!

No comments:

Post a Comment