Tuesday, June 29, 2010

Dilema Seorang Penjawat Awam...

Pengalaman memungut data sungguh banyak untuk dikongsikan... Perbualan dengan Pentadbir Tanah, Pegawai Pihak Berkuasa Tempatan, dan pegawai-pegawai yang lain mengajarku tentang kehidupan masyarakat kita yang sebenar.

Kali ini aku ingin kongsikan tentang bagaimana susahnya penjawat awam ingin menguatkuasakan peraturan.

"Bila tembok depa kena roboh kerana dibina di kawasan larangan atau di luar tanah mereka, ada ahli politik yang menelefon saya supaya tidak diambil tindakan", jelas pegawai.

"Ini tidak terhad kepada ahli politik yang memerintah sekarang tetapi ada juga ahli politik kerajaan dahulu... Macamana kita mahu 'educate' masyarakat jika sentiasa ada orang yang ingin menjadi "juara" di hati rakyat", ujarnya lagi.

"Ahli politik ini cuba menunjukkan bahawa depa prihatin kepada rakyat dan ingin memenangkan rakyat walaupun rakyat menyalahi peraturan", sambungnya lagi.

Dalam TV3 semalam disiarkan tentang "kezaliman" kerajaan Pulau Pinang yang meroboh warung ala DO RE MI yang didirikan di kawasan larangan!

Selagi kita masih mementingkan 1 undi dari rakyat tanpa mengira bahawa rakyat itu telah menyalahi peraturan, maka selagi itulah sukar untuk kita mengajar masyarakat supaya mematuhi peraturan.

Contoh yang paling mudah ialah apabila anak kita telah melakukan kesalahan maka si bapa telah menjatuhkan hukuman tetapi si ibu pula telah menyebelahi anak. Akhirnya, si anak akan menjadi 'spoilled' dan penguatkuasaan peraturan akan menjadi rumit.

Apabila kesalahan yang sama dilakukan oleh anak-anak yang lain, maka mereka akan menjadikan peristiwa sebelum ini sebagai 'precedent'.

Betapa sukarnya hendak berprinsipkan dengan prinsip Rasulullah (SAW)... "Jika Fatimah binti Muhammad mencuri, tetap akan ku potong tangannya".

No comments:

Post a Comment