Monday, June 21, 2010

Pengalaman Memungut Data...


Memungut data itu sendiri adalah suatu pengalaman yang memberi banyak pengajaran kepada setiap individu. Belum lagi memproses data... Belum lagi peringkat menganalisa data... Belum lagi membuat rumusan, 'recommendation', dan sebagainya.

Walau apapun, 'approach must be right'. Intonasi, gaya, pakaian, bahasa, mesti bersederhana. Budak-budak sekarang ni kata, jangan 'over'. Kalau ter'over' maka responden akan 'reserved' dan mula nampak 'gap' antara kita dengan dia, dan seterusnya, dia akan 'kemut' maklumat!

Cuba juga elemen-elemen pujian apabila berbicara... Sudah lumrah, manusia suka puji-pujian TETAPI jangan terlebih. Kalau terlebih, nanti dia perasan... Mentang-mentang hendak maklumat aku, angkat aku sikit punya tinggi... Amboi!

Jangan mendesak! Kalau dia tidak ingin menjawab sesuatu soalan, biarkan... Mungkin kita akan mendapat maklumat tersebut secara 'indirect' nanti.

Ada sesetengah responden merasa agak kekok apabila kita mengambil namanya. Oleh itu, penjelasan mesti dibuat dengan nyata bahawa segala identiti responden tidak akan ditunjukkan (reveal) kepada umum dan penyelidikan ini adalah kajian akademik semata-mata.

Pengalaman saya, responden Cina begitu takut untuk menjawab soalan. Ada 2 orang pengarah dan seorang 'Deputy General Manager' (Timbalan Ketua Pengarah), berketurunan Cina, agak 'reluctant' untuk memberi 'feedback' walaupun mereka bekerja dalam sektor kerajaan. Pandai-pandai kita menggunakan psikologi...

Ada juga responden yang susah untuk didekati... ada aje alasan, ada mesyuaratlah, appointmentlah, dan sebagainya. Jangan kita 'force him' untuk menerima kita sekarang! Datang kembali, esok atau lusa, dan mungkin dia sudah bersedia untuk berjumpa dengan kita.

Jangan kita 'guide' responden untuk memberi jawapan seperti apa yang kita hendak! Biarkan mereka memberi jawapan secara sukarela. Apabila ada soalan yang dia kurang faham, maka kita perlu memberi penjelasan supaya soalan tersebut jelas kepadanya.

Akhir sekali, 'just do it'! Setiap hari berbeza. Hari ini, mungkin responden lebih ramai dari semalam, ataupun sebaliknya pula. Jangan patah semangat! Teruskan dan teruskan...

Tetapi kadang-kadang apabila 'response is so good', ia membuat kita ingin meneruskan membuat interview atau menjalankan soal-selidik. TETAPI perlu diingat, kita hanya mempunyai ruang masa yang AMAT terhad. 'So, you should know when to stop'!!!

No comments:

Post a Comment