Thursday, June 10, 2010

Kenapa Tunggu Untuk Berjamaah?

Hari ini aku keluar rumah sekitar jam 08.15am. Kemudian singgah di warung 'Haneffa Mee' untuk pekena nasi lemak sebungkus, kuih ketayap sebiji dan kopi ais dengan harga RM2.00.

Kemudian terus ku pandu Kancil kesayangan ke Ibu Pejabat MADA. Kunjungan perkenalan telah ku buat sebulan yang lepas, jadi sekarang masa untuk menuai maklumat sebanyak yang mungkin.

Alhamdulillah buat hari pertama ini, pegawai-pegawai di MADA sangat membantu. Apa saja maklumat yang aku kehendaki, semua mereka sediakan. Beginilah sepatutnya suasana pejabat kerajaan dalam membantu sesiapa yang ingin membuat kajian ke arah kebaikan institusi mereka. 'At the end of the day', dapatan kajian membantu menambahbaikan organisasi mereka juga.

Suasana begini jarang berlaku di negara ketiga berbanding negara maju. Rata-ratanya, pejabat kerajaan 'or rather' pegawainya ingin menunjukkan 'power' dan cuba menyembunyikan data. Negara barat pula, mereka 'disclosed as much information as possible so that the result of the research will indirectly benefit them or the future generation'.

Walau apapun, aku amat berpuas hati berada di Ibu Pejabat MADA dari 9 pagi sehinggalah 3 petang.

Hari ini juga katanya, hari pertama mereka bekerja sehingga pukul 3.30 petang. Kebiasaannya, di Kedah mereka berkerja dari 8 pagi hingga 5 petang, dari Ahad hingga Khamis. Cuma untuk hari Ahad, mereka berehat agak lama iaitu dari 12.15 petang hingga 2.45 petang.

Dengan masa bekerja baru, mereka berehat tengahari pada masa yang sama untuk semua hari iaitu, 1 hingga 2 petang tetapi pada hari Khamis, mereka dapat balik awal.

Tak pasti pulak sama ada waktu bekerja baru ini hanya untuk MADA atau semua pejabat kerajaan di Kedah.

Pada aku, bagus juga waktu kerja baru ini kerana mereka dapat bercuti agak panjang, dari petang Khamis hinggalah hari Sabtu.

Sebenarnya, aku ingin menyentuh tentang perangai sesetengah dari orang kita apabila mereka ingin solat berjamaah.

Sewaktu aku di surau MADA tadi, aku perhatikan ada seorang hamba Allah yang menunggu-nunggu imam bangkit dari tahiyyat awal, baru ingin dia mengangkat takbir. Apa salahnya, kita terus masuk semasa imam bertahiyyat awal walaupun rakaat kita belum dikira. Tetapi pahalanya sudah dikira.

Ini tidak berlaku dengan warga Arab semasa aku di Masjid Nabawi mahupun di Masjidil Haram. Begitu juga, sepanjang ingatanku untuk masyarakat Bangladesh, Turki, Somalia dan sebagainya, mereka akan terus masuk tanpa mengira samaada rakaat itu sudah dikira atau belum.

Yang penting lagi awal kita bersama imam, lagi banyak pahala kita berjamaah!

Tetapi masyarakat kita begitu berkira... Kalau rakaat itu tidak dikira maka tak perlu lagilah. Kita tunggu imam bangun dululah... Kecuali bila imam sudah tahiyyat akhir maka kita terus bersama imam.

Nasihat aku ialah eloklah kita bersegera bersama imam, baik semasa imam rukuk ke, sujud ke, duduk antara dua sujud ke...dan tidak perlulah kita menunggu untuk bersama imam semasa dia berdiri sahaja!

No comments:

Post a Comment