Saturday, June 5, 2010

Wahai Anak Islam, Jangan Jadi Barang 'Display'!


Saya sudah bicara pasal barangan 'display' tetapi biarlah, saya perkatakan lagi... Mudah-mudahan ada kesannya kali ini.

Apa maksud barangan 'display'? Barangan 'display' bermaksud barangan yang diletakkan di depan kaunter supaya pembeli boleh melihat, membelek, dan membuat percubaan sekiranya ia berkenan di hati.

Yang pasti barangan 'display' dipilih dari kalangan yang terbaik supaya pelanggan boleh terpikat. Contoh yang mudah ialah beg tangan. Pembeli akan datang, membelek dan mencuba menyangkutnya di bahu sama ada ia kelihatan sepadan dengannya.

Kalau pakaianpun begitu, pembeli akan membawanya ke bilik persalinan untuk mencuba, kot kot saiznya tidak terlalu besar dan tidak pula terlalu kecil.

Kereta 'display'pun begitu. Cuma yang saya dengar, kereta 'display' dibuat lebih baik kualitinya kerana terlampau banyak tangan yang mencuba untuk 'test drive'.

Anak-anak yang dikasihi,

Jika anak-anak lihat di kedai semasa keluar 'shopping' bersama ayah dan ibu, ramai tak pelanggan yang terus membeli barangan yang mereka cuba? Atau apabila mereka ingin membeli barangan tersebut, mereka meminta barangan yang sama tetapi masih berada di dalam kotak?

Pakcik perasan ramai yang meminta yang baru, yang masih di dalam kotak dan belum disentuh tangan-tangan lain!

Kenapa ya? Jawabnya mudah, sudah menjadi fitrah manusia mereka ingin benda yang baru dan yang masih asli. Mereka tidak ingin barang yang sudah dipegang, dibelek, dicuba oleh orang lain. Mereka ingin barangan 'first hand' dan bukannya 'second hand'!

Dewasa ini, pakcik lihat ramai anak-anak yang suka mempertontonkan diri mereka dengan pakaian yang bukan saja mereka suka tetapi orang lain juga 'terpaksa' melihat pakaian mereka.

Apa kesannya kepada masyarakat? Masyarakat akan terjerumus ke lembah maksiat. Bukan kerana mereka saja-saja ingin melihat tetapi mereka nampak ia agak berlainan dengan trend biasa dan menarik minat golongan yang tua bangka untuk memperhatikan gelagat anak-anak yang mungkin bertaraf cucu-cucu mereka.

Perawakan dan perwatakan yang demikian boleh mencairkan sisa-sisa iman yang masih ada di dalam dada pakcik-pakcik. Kepada anak-anak muda, gejala ini akan merangsang nafsu mereka yang sudahpun tidak terkawal. Akhirnya, apa yang terjadi? Lahirlah ramai anak-anak haram di sana sini!

Fikirlah wahai anak-anakku...

No comments:

Post a Comment