Friday, July 9, 2010

Persiapan Menempuh Ramadhan 1431H/2010


Setelah balik dari Jitra / Alor Setar, banyak berita kematian yang aku dengar.

Pertama, mantan dekan Fakulti Alam Bina, Prof. Dr. Supian bin Ahmad telah meninggal. Arwah Prof. Supian kenal aku mungkin kerana aku pernah jaga anaknya di KSDS, kemudian kami pindah Kolej 12, dan akhirnya ke Kolej 16 & 17. Aku sebagai Pengetua dan anaknya sebagai JKM Kolej. Akupun dah lupa nama anaknya, rasanya Amin?

Kedua, bilal MSI, Ustaz M Salleh bin Dangkek pun meninggal. Setahu aku, Ust Salleh dari dulu berulang alik dari Pontian ke MSI, UTM. Begitu juga waktu Subuh... Beliaulah yang mengazankannya.

Seingat aku, aku pernah bayar dia makan suatu masa di Kafetaria Noor dulu. Bukan nak bangkit tapi sekadar mengajar hati supaya sentiasa menjadi pemurah dan lembut kepada mereka yang berjuang dalam hal agama.

Ya Allah, Engkau cucurilah rahmat kepada roh kedua-dua orang yang aku kenali ini. Tempatkan mereka bersama para pejuang agamaMu, Ya Allah.

InsyaAllah, lebih kurang sebulan lagi Ramadhan 1431 bakal menjelma.

Sentiasalah kita berdoa seperti sahabat-sahabat Rasulullah (SAW) supaya kita sempat berada di bulan yang penuh pahala dan keberkatan ini. Allahummaba riklana pi Rejabi wa Syaaban waballiqna pi Ramadhan... Ya Allah, Engkau berkatilah bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikan daku ke bulan Ramadhan.

Kita takut kita tak sempat sampai di bulan Pesta Pahala. Bulan yang melimpah ruah pahala yang Allah ganjarkan kepada makhluknya. Dan yang kemuncaknya pula ialah Malam Lailatul Qadr... Ya Allah, ketemulah aku sekali lagi dengan malam lailatul qadr.

Kita panjatkan doa dan berazam sedaya upaya untuk beramal di Ramadhan 1431 dengan lebih giat lagi. Mudah-mudahan Ramadhan 1431 adalah yang terbaik sepanjang hayat hidupku... Amin!!! 11 Ogos 2010 begitu dinanti...

No comments:

Post a Comment