Saturday, November 17, 2012

Integriti

Ramai orang suka bercakap tentang integriti. Dan memang ramai orang atau kita katakan kesemua manusia sukakan integriti. Kerana apa? Kerana hasilnya dari integriti adalah tulus, ikhlas, tepat, amanah, dan bertanggungjawab! Dan yang pasti bukan sebaliknya, pilih kasih, rasuah, pilih bulu, tidak amanah dan perkara-perkara yang seumpamanya.

Apa yang kita ingin lihat ialah sesuatu keputusan dibuat dengan sebetul-betul ikhlas atau seperti kata 'mat saleh' ialah 'without fear or favour!'


Saya mendapat maklumat dari seorang guru yang bekerja di PPD yang mengatakan bahawa keputusan UPSR lambat keluar pada tahun ini adalah kerana masalah sebuah negeri yang menggalakkan murid-muridnya untuk meniru di dalam peperiksaan UPSR. Tujuannya ialah untuk mengekalkan prestasi peratus negeri tertinggi yang mendapat 5A.

Keputusan peperiksaan UPSR dijangka keluar pada 19 November!

Saya menegaskan kepada beliau bahawa jangan kita membuat tuduhan, jika tiada bukti kukuh! Dia menegaskan pula bahawa guru-guru di negeri tersebut mengajar anak-anak meniru di peringkat sekolah rendah lagi.


Apapun, jika benar seperti apa yang dikata, kita merasa sedih... Guru-guru mungkin mendapat habuan mereka kerana telah mengekalkan prestasi pencapaian sekolah dan negeri dan mungkin diberikan imbuhan kenaikan pangkat, gaji dan sebagainya.

Apa yang murid dapat? Mungkin keputusan peperiksaan yang baik tetapi bukan hasil kerja atau usaha mereka! Pelajar juga mungkin mendapat pendidikan songsang yang menghalalkan pelakuan buruk seperti meniru, menipu di peringkat usia muda dan mungkin akan terbawa-bawa ke peringkat usia dewasa.


Saya juga 'terdengar' ada guru tuisyen yang mengajar beberapa matapelajaran yang memaklumkan soalan-soalan yang mungkin keluar dalam peperiksaan UPSR kepada pelajar-pelajar tuisyennya. Ini berlaku kerana guru tersebut terlibat dengan penggubalan soalan dan pemeriksaan kertas UPSR.

Guru membuat tindakan sedemikian untuk meyakinkan masyarakat bahawa sesiapa yang pergi membuat tuisyen dengannya akan mendapat A dalam UPSR. Keuntungan dari segi penambahan pelajar yang akan bertuisyen dengannya dan matlamat akhir ialah pulangan yuran atau wang yang lumayan.


Ada yang saya dengar komen dari bekas pelajarnya bahawa "Soalannya keluar sama sebiji sebiji, ustazah!".

"Kamu beritahu tak soalan itu kepada kawan-kawan kamu sebelum peperiksaan UPSR?", tanya ustazah.

"Tak", jawab pelajar tersebut. Mungkin dia dipesan oleh guru tuisyennya supaya merahsiakan perkara ini.

Integriti sudah tidak penting lagi. Apa yang penting ialah poket penuh dan kita dapat hidup mewah dan lumayan dengan hasil yang diusahakan. Halal haram usah dibicarakan...


Cuba kita lihat kembali matlamat pendidikan negara.

"Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara."


Di peringkat universitipun apa kurangnya? Beberapa semester yang lepas, saya 'dengar' ada matapelajaran yang diajar oleh pensyarah bukan Islam yang mana pelajar-pelajar bukan melayu mendapat markah yang tinggi dan skrip jawapan pelajar bukan melayu ini pun katanya 'sebiji' dengan nota yang diberikan. Pelajar melayu hanya mampu meraih markah yang bawah-bawah aje; C dan paling kuatpun B!

Ada desas desus mengatakan pelajar-pelajar bukan melayu diberi 'hint' tentang soalan-soalan yang akan keluar dalam peperiksaan. Tetapi tidak kepada pelajar melayu.

Inilah apa yang berlaku sekiranya kita tidak memikirkan tentang 'accountability' kita dengan Allah SWT apabila kita dihisab di hadapanNya nanti.


Kita sebagai pensyarah Islam tak sanggup untuk membezakan pelajar-pelajar melayu dan bukan melayu. Semuanya disamaratakan! Kita takut nanti Allah tanya kenapa engkau lebihkan markah untuk pelajar melayu dan tidak kepada pelajar bukan melayu? Mampukah kita menjawab soalan ini?

Tetapi bagi sesetengah orang, mereka mampu melakukan apa saja asalkan matlamat mereka tercapai... 

2 comments:

  1. “In the end you should always do the right thing even if it's hard.”
    ― Nicholas Sparks, The Last Song

    Harapnya sistem pentaksiran berasaskan sekolah(PBS) sedikit sebanyak akan mengurangkan masalah exam-oriented ni.

    Kadang-kadang sistem reward yg ditawarkan kpd sekolah dan guru pun seolah-olah meggalakkan kepada penyakit mengejar "strings of A's" ni, tu yang macam-macam helah keluar. Cuba tukar KPI mejadi jumlah zero zina, zero ponteng, zero merokok, zero masalah disiplin, zero gagal dlm exam,zero jenayah...

    ReplyDelete