Saturday, November 9, 2013

Kita Guna Apa Yang Kita Perlu

Kita selalunya mengambil berat tentang harta kita. Kita berjimat kerana kita tidak mahu berbelanja lebih dari apa yang perlu.

Sebaliknya pula, kita tidak kisah apabila ia tidak melibatkan harta atau perbelanjaan kita.

Lampu yang bernyala di rumah jika tidak digunakan terus kita tutup. Begitu juga penggunaan air, kita akan pastikan bahawa tidak ada air yang mengalir tanpa diguna. Sungguh cermat kita...

Apabila di tempat awam seperti di universiti, tandas yang airnya mengalir kerana rosak atau sebagainya sepatutnya kita berusaha untuk menutup 'main pipe'nya supaya air tidak dibazirkan sementara pihak yang berkenaan datang membaikinya.

Begitu juga lampu yang terpasang di pejabat kita, sepatutnya kita matikannya apabila kita tiada di bilik. Tapi kita biarkannya saja kerana kita fikir kita tidak membayar bil bulanannya.

Tetapi tahukah kita bil-bil di bangunan awam dibayar dengan duit cukai kita atau kita panggil 'tax payers money'!

Begitu juga apabila kita menginap di hotel, kita biarkan saja lampu, hawa dingin, TV dan sebagainya 'on' kerana kita kata kita dah bayar bilnya. Makanan pagi yang disediakan di hotelpun kita mengambil berlebihan dari kadar yang diperlukan kerana kita tidak kisah sekiranya tak habis kita tinggalkan saja.

Sedangkan jika kita mengambil langkah berjimat cermat mungkin suatu hari nanti kadar sewa hotel mungkin dapat diturunkan kerana kos penyelenggaraan, utiliti, makanan dan sebagainya sudah dapat dijimatkan. Kalaulah 'impossible' sewa hotel akan turun tetapi setidak-tidaknya pun kita mengamalkan sunah ar-Rasul supaya tidak membazir.

Sikap kita yang tidak 'environmental friendly' ini sepatutnya dibuang kerana pembaziran adalah kawan syaitan dan ia tidak membantu untuk mewujudkan 'sustainable environment' atau kehidupan yang mampan. Kita selalunya tidak ambil kisah lagi tentang penjimatan apabila kita telah membayar perkhidmatan yang diberikan. Itulah perangai kita.

Di sini bukanlah bermaksud kita perlu sentiasa tutup lampu apabila berada di hotel. Gunakanlah sehingga 24 jam sekalipun jika perlu! Tetapi jika kita tiada di bilik maka seelok-eloknya kita 'off'kannya.

Saya juga dapati sesetengah pemandu kenderaan kerajaan membiarkan saja enjin berjalan dan dia seronok tidur atau menonton video walhal kenderaan berhenti. Ini kerana dia fikir, bukan dia bayarpun bil minyak. Kalau dia yang kena bayar, saya rasa mungkin dia akan fikir 10 kali sebelum melakukannya.

Mentaliti sebegini sewajarnya dihentikan dari pengamalan kita. Itu semuanya suatu pembaziran! Cubalah kita berubah demi penjimatan wang dan harta benda negara...

No comments:

Post a Comment