Saturday, November 2, 2013

Hati Mana Tak Sayang Anak...

Dulu masa kita mula-mula bekerja, gaji kecil, kenderaan hendak dibawa ke tempat kerjapun pinjam. Nasib baik ada abang ipar yang pemurah memberi pinjam motorsikal Honda C70nya. Kalau tidak amat payah untuk ke tempat kerja, bertolak pukul 7 pagi dan sampai rumah pukul 7 petang dengan hanya gaji bulanan RM500.

Hendak menyewa rumah tidak mampu... Terpaksa bergilir-gilir samaada seminggu di rumah ibu manakala seminggu kemudian di rumah mertua. Kalau tidak digilirkan nanti terasa pula hati isteri, asyik-asyik di rumah mak mertua aje. Isteri juga ingin tinggal di rumah dimana dia 'familiar' dengan ibubapa dan adik beradiknya.

Tahun bertambah tahun. Anak juga semakin ramai. Tetapi Allah tetap dengan janjiNya bahawa rezeki setiap anak Adam dalam genggamanNya. Rezeki makin murah dikurniakanNya.

Sekarang sudah mampu sewa rumah. Kenderaanpun sudah mampu dimiliki sendiri walaupun 'second hand'.

Lama-kelamaan terasa ingin miliki rumah sendiri. Maka belilah sebuah rumah yang mempunyai 4 bilik. Anak semakin bertambah dan rumah empat bilik sudah terasa sempit kerana anak-anak sudah meningkat remaja.

Allah menambahkan lagi rezeki kerana Allah telah berfirman sesiapa yang bersyukur akan ditambahkan lagi rezeki mereka dan kepada mereka yang kufur, Allah telah mengingatkan bahawa azabnya amat pedih.

Bila ada peluang untuk membeli rumah baru yang ada tanah maka ditambah 4 lagi bilik disamping 4 bilik yang sediaada. Ingat rasa seronok kerana anak-anak masing-masing sudah ada 'privacy'.

Tetapi sekarang keadaan sudah berubah, seorang demi seorang meninggalkan rumah kerana meneruskan pengajian. Terasa rumah besar semakin sunyi...

Anak-anak yang masih ada di rumah hanya tinggal 5 orang dari 9 kesemuanya.

Ya Allah Engkau jagalah anak-anakku di luar sana. Tetap dan teguhkan hati-hati mereka di dalam Iman dan Islam. Jauhilah ujian yang tak mampu mereka tempuhi. Berikan mereka hidayah dan sentiasa istiqamah di jalanMu. Jadikan gerak geri mereka ke arah mardhatillah. Dan akhirnya kembalikan mereka kepadaMu dengan lafaz Laailaha illallah...Muhammadur Rasulullah. Semoga mereka berjaya di dunia yang fana ini dan lebih-lebih lagi berjaya di akhirat sana. Amin!

No comments:

Post a Comment