Wednesday, January 14, 2015

Happy 27th Wedding Anniversary

"Happy 27th Wedding Anniversary". Itulah ucapan yang diterima dari isteri sebelum aku bangun untuk solat Subuh di masjid pagi ini.

Orang perempuan memang tidak lupa tentang tarikh-tarikh sebegini; hari lahir kita, hari lahir dia, wedding anniversary, tarikh lahir anak-anak dan segala macam tarikh-tarikh lagi.

Semoga Kak Long berjaya menjadi doktor yang Islamik

Aku pula untuk mengelakkan dari lupa semua tarikh-tarikh yang aku kira penting, aku masukkan dalam diary. So, I've never missed the important dates to remember!

Jangan main-main, sesetengah isteri sangat particular tentang benda-benda macam ni. Bagi kita, ia perkara kecil dan tak perlu diraikan setiap masa tetapi bagi mereka, inilah saat-saat yang perlu diingat.

Walau apapun ingatlah tarikh-tarikh tersebut semoga kita merasa semakin dekat dengan Allah SWT. Allah yang menjadikan kita. Kita sebagai hambaNya. Tugas kita ialah untuk beribadat kepadaNya. Kita yakin dengan alam Akhirat, dimana kehidupan kita yang kekal abadi, baik (syurga) atau buruk (neraka) kesudahannya.

Kita juga harus ingat tarikh-tarikh lahir kerana usia masing-masing semakin meningkat dan semakin hampir dengan kematian.

Kita harus ingat tentang tarikh anniversary kerana untuk mensyukuri betapa Allah masih mengekalkan hubungan kita sebagai suami isteri. Anak-anak masih sayang kepada kedua ibubapa mereka.

Anak-anak penyeri kehidupan

Tidak semua keluarga dapat mengekalkan ikatan perkahwinan. Ada kawan aku yang berpangkat besar tetapi perkahwinannya hancur setelah dia berkahwin seorang lagi.

Untuk mengekalkan ikatan perkahwinanpun tidak senang. Ada masa dan ketika bahtera kita begitu sejahtera bergerak maju. Dan ada masa dan ketika ia seperti hendak karam, ditiup angin kencang, dilambung gelora dan bagai hendak pecah berkecai...

Kejayaan kita mengekalkan atau sebaliknya, semuanya adalah rahmat Allah. Allah SWT mengetahui segala-galanya. Kalau ikatan perkahwinan kita kekalpun tetapi suasana kehidupan tidak semesra dulu dan selesa... pun tidak guna juga. Dalam kes ini, mungkin memulakan kehidupan baru lebih berbahagia...

Hadis riwayat Abdullah Ibn 'Amr Ibn 'Aas (RAA) relates that the Holy Prophet (SAW) said: The whole world is a place of useful things and the best thing of this world is a virtuous woman (wife). (Muslim)
Anak-anak saudara

Apapun, aku bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan. Akupun tidak pasti berapa lama lagi ia dapat bertahan... Dan yang paling utama, akupun tidak tahu bila masakah aku bakal meninggalkan alam dunia yang fana ini...

Ya Allah, yang Tuhanku, Engkau ampunkanlah dosa-dosaku, dosa-dosa isteri dan dosa-dosa anak-anakku. Engkau tetapkan kami di atas jalanMu yang benar. Engkau sejahterakanlah kehidupan kami. Engkau rahmatilah kami. Ya Allah, sesungguhnya kami amat berharapkan syurgaMu. Berikanlah kepada kami kesudahan yang baik. Berikanlah kami kebaikan di dunia dan juga kebaikan di akhirat. Amin, ya Rabbal 'Alamin!

No comments:

Post a Comment