Friday, October 21, 2011

'CUEPECS Medical Card'

Kebelakangan ini untuk mendapat rawatan di hospital kerajaan tidak lagi semudah dan secepat dulu. Mungkin penduduk semakin ramai, ditambah pula dengan pendatang asing dengan izin dan tanpa izin yang mendapatkan rawatan di hospital kita juga. Mungkin juga bilangan doktor masih belum mencukupi…

Tetapi apa yang penting ialah apabila kita sakit, kita memerlukan rawatan yang mesra, prihatin, cepat, dan pantas. Kadang-kadang, menunggu giliran adalah lebih menyakitkan kerana terpaksa menanti dan adakalanya ‘turn’ kita dipotong oleh mereka yang lebih serius sakitnya mengikut pandangan doktor. Teringat aku tentang sebuah cerita tentang orang sakit yang menunggu giliran di sebuah hospital di Kelantan.


Pakcik ini sudah lama menunggu. Dari awal pagi dia menaiki teksi dari kampungnya menuju ke Hospital Daerah Tumpat. Dia mendapat nombor yang agak awal iaitu nombor 3. Pesakit nombor 1 pun masuk menemui doktor. Apabila selesai, pesakit nombor 2 pula masuk. Pakcik ini amat teruja kerana lepas ini tiba gilirannya pulak.

Tiba-tiba datang sebuah ambulan dan membawa pesakit yang agak tenat.

“Kecemasae! Kecemasae!”, jelas pemandu ambulan sambil terus masuk membawa pesakit menemui doktor.

“Huh! Kecing masae… Ore ni kecing manis, sepatutnya kito keno masuk dulu la”, balas pakcik tadi sambil marah.

Tergelak besar bila aku mendengar cerita ini pada kali pertama.

Pakcik tersilap faham tentang kecemasan dan kencing masam…

Apapun cerita tadi sebagai sampingan aje. Isu yang sebenarnya ialah dari segi mendapat rawatan yang segera dari pihak hospital.


Sepatutnya, kita sebagai kakitangan kerajaan kategori A tiada masalah untuk mendapat rawatan di hospital. Kemudahan sepatutnya banyak iaitu kemudahan mendapat perkhidmatan wad kelas pertama dan hanya bayaran perkhidmatan yang minima dikenakan.

Tetapi kadang-kadang, apabila kita terpaksa menunggu giliran untuk membuat sesuatu pembedahan maka kita mula mencari alternatif. Alternatif yang ada ialah kita mendapat perkhidmatan di hospital swasta.

Hospital swasta tidak menawarkan perkhidmatan yang murah. Kawan saya yang tidak tahan menunggu giliran untuk membuat pembedahan apendiks di hospital kerajaan terpaksa beralih ke hospital swasta. Akhirnya, bil yang dikenakan ialah hampir RM10,000. Cuba bayangkan kalau kita tidak ada duit pendahuluan (deposit), tak mahu hospital itu menjalankan pembedahan ke atas kita...

Sebagai alternatif, ramai staf kerajaan mula mendapatkan ‘medical card’ melalui agen insuran dan takaful.

Aku beberapa tahun yang lepas telah mengambil ‘medical card’ dari sebuah agen syarikat takaful. Seribu lebih kena bayar. Tahun depan naik lagi… Akhirnya aku berhenti dari takaful ini. Yurannya naik kerana skim yang kita sertai bilangan ahlinya tak ramai… mungkin sekitar 100 orang. Lepas itu, mereka yang menyertainya pula, sakit sikit-sikitpun pergi ke hospital swasta… mana tak naik yurannya? Sepatutnya, kalau bukan sakit yang teruk dan tak ‘need urgent attention’ pergi aje ke klinik atau hospital biasa dulu. Nak marah merekapun tak boleh, kerana mereka juga menyertai skim ini. Pihak takaful pula, bila lagi ramai ‘claim’ masuk hospital, lagi naik yuran dia.


Sekarang aku menyertai skim takaful insuran yang dilaksanakan oleh CUEPECS. Baru sebulan aku pohon dan masih belum mendapat ‘medical card’ lagi. Harganya agak berpatutan iaitu RM490 untuk seluruh keluarga (tanpa mengira bilangan ahli keluarga). Anak-anak yang masih belajar di universiti juga boleh dimasukkan dalam skim ini walaupun telah berumur melebihi 23 tahun. Kalau tak silap, ‘coverage’nya setakat RM60K setahun. Bagi staf kerajaan yang belum berkeluarga, bolehlah mengambil skim ini untuk diri sendiri dan harganya lagi murah.

Bagaimana skim ini boleh menawarkan harga yang begitu murah? Ini adalah kerana ‘pool of customers’ adalah lebih besar atau staf kerajaan yang menyertainya lebih ramai. Dan kedua, tidak semua orang sakit dan bagi mereka yang sakit pula tidak semua mendapatkan perkhidmatan di hospital swasta. Mungkin tanggapan saya ini betul atau mungkin juga salah.

No comments:

Post a Comment