Friday, November 4, 2011

Berbeza Pelajar Sekarang Dan Pelajar Dahulu...

Pelajar zaman dulu dan zaman sekarang terlalu amat berbeza...

Sepanjang 16 tahun aku mengajar di IPTA, tidak pernah pelajar tidak menjawab panggilan telefonku (sejak adanya kemudahan handphone). Dan sejak aku mengajar juga, tidak pernah pelajar tidak membalas kembali pesanan ringkas sms ku (juga sejak adanya kemudahan handphone).

Adakah pelajar sekarang semakin 'kurang ajar'?

Pada tahun ini, aku dibekalkan dengan 12 orang pelajar yang aku menjadi penasihat akademik (PA) mereka. Sebelum ini (sebelum aku menyambung pelajaran), aku pernah menjadi PA kepada lebih 30 orang pelajar.


Aku hairan... Aku yang bertungkus lumus mendapatkan peruntukan untuk kem motivasi mereka dan mereka dapat melalui atau menjalani kem ini tanpa bayaran walau satu senpun. Berbanding dengan pelajar-pelajar kursus lain yang terpaksa membelanjakan duit sendiri lebih dari seratus ringgit seorang bagi tujuan yang sama.

Cuma, apa yang aku minta dari mereka ialah untuk menyediakan laporan program. Aku memaklumkan kepada mereka bahawa laporan itu perlu dihantar selepas 2 minggu tamatnya kem motivasi tersebut. Laporan ini perlu untuk aku hantar kepada Ketua Jabatan dan seterusnya kepada Dekan...

Sehingga ke hari ini, tiada laporan dihantar dan panggilan telefonku tidak mereka jawab. Mereka barangkali sudah berada di kampung untuk menyambut kedatangan Eid-ul-Adha. Subhanallah, beginikah perangai lepasan diploma kita?


Kesemua mereka ini adalah lepasan diploma samaada dari UTM KL mahupun dari Politeknik. Aku terkejut dengan perangai dan tingkah laku mereka ini... Cuba bayangkan kalau mereka telah keluar dan bekerja di pejabat-pejabat kerajaan mahupun swasta... Betapa malunya kita. Kita gagal mendidik mereka untuk menjadi seorang insan yang bertanggungjawab.

Tulisan ini sekadar meluahkan perasaan dan tiada implikasi sampingan darinya. Ekoran dari ini juga, aku merasakan bahawa kerjaku masih banyak demi membentuk peribadi mereka.

No comments:

Post a Comment