Saturday, September 29, 2012

Bantu Produk Muslim

Sejak kita dibangku sekolah, kita cuba membantu mereka yang beragama Islam dari segi mendapat perkhidmatan, membeli barangan dan sebagainya. Ia cocok dengan jiwa kita kerana orang-orang Islam tidak sewenang-wenangnya akan mengambil bahan haram untuk menghasilkan produknya.

Rata-rata orang Islam, walau sejahat manapun mereka seperti tidak solat atau tidak berpuasa malah ada yang berjudi dan minum arak tetapi mereka tetap jaga untuk tidak memakan babi atau bahan yang berkaitan dengan babi. Itulah budaya orang melayu...


Cuma kalau boleh dikatakan 'exception', satu kes semasa saya belajar di US dulu, ada seorang melayu ni, dia minum arak, berzina, dan tidak solat. So, katanya, alang-alang dia buat semua yang Allah larang, why not teruskan aje makan babi... Ini sangat-sangat jarang berlaku.

Yang selalu berlaku adalah seperti yang saya kata di awal tadi. Walau sejahat mana, walau seburuk mana, babi tetap satu benda HARAM kepada semua orang melayu.


Pada hari Selasa, saya ke Taman Sri Putri untuk membeli tiket bas ke KL. Apabila sampai di kaunter "Transnasional', kelihatan tiada petugas. Dan saya bertanya kepada pakcik dan makcik yang bertugas di kaunter sebelah.

"Dia keluar kejap. Nak pergi mana dik?", balas makcik tadi.

"Nak ke KL. Saya suka naik bas Transnasional kerana dia milik Bumiputra", balas saya.

"Oh... Itu pandangan pelanggan tetapi bagi kami penjual tiket bas... Transnasional dah lama jadi milik cina... kalau tak silap... cina Singapura", sambung pakcik pula.


"Ye ke?", tanya ku sambil memikir-mikirkan tentang Syarikat Kenderaan Melayu Kelantan (SKMK) yang bersama-sama dengan Transnasional. Satu-satunya syarikat bas yang ada di Kelantan dan jelas terpampang milik melayu.

"Pakcik ada bas apa ke KL?", tanya ku.

"Causeway, Mara dan Maju. Maju milik Johor Corp", balas makcik pula.

"Oklah bagi saya bas Maju, pukul 3 petang, 29 September!", pinta ku.

Saya sebenarnya sudah banyak pengalaman dalam mencuba untuk membantu Bumiputera Islam. Baiki kereta, membeli di kedai runcit, membuat grill rumah, dan sebagainya. Banyak pengalaman yang mengajar bahawa niat murni kita pada awalnya berkesudahan dengan tidak menyenangkan hati kemudiannya. Dan akhirnya, timbul rasa penyesalan dan menyusahkan hati dan fikiran...


Tetapi perasaan ingin membantu perniagaan Islam masih menebal. Setidak-tidaknya, membantu mana-mana syarikat yang kita tahu mereka berupaya memberi perkhidmatan yang terbaik.

Apabila saya pulang dari tempat penjualan tiket, saya cuba google 'Transnasional' dan saya dapati Tan Sri Mohamad Nadzmi Salleh masih menjadi pengerusinya dan Transnasional adalah dibawah milik Nadicorp Sdn Bhd. Mana nama Cina Singapura itu?

No comments:

Post a Comment