Monday, October 8, 2012

Musim Menjalani Ibadah Qurban Tiba Lagi...

Ibadah qurban menjelma lagi. Kita sebagai umat Islam amat digalakkan untuk melaksanakan ibadah ini.

Seperti biasa Qurban Kasih Ummah bagi tahun 1433H anjuran bersama Pertubuhan IKRAM Malaysia dan Aqsa Syarif Berhad menawarkan kepada kita untuk menjalankan ibadah qurban di tempat yang lebih memerlukan. Mereka menawarkan kepada kita untuk melaksanakan ibadah ini di 15 buah negara iaitu di Afghanistan, Bangladesh, Filipina, Indonesia, Iraq, Kemboja, Lubnan, Myanmar (Arakan), Palestin (Gaza), Pakistan, Sri Lanka, Sudan, Thailand, Vietnam, dan di negara kita sendiri Malaysia.


Mereka berpengalaman selama 13 tahun dalam melaksanakan ibadah ini. Pada tahun ini, mereka mensasarkan sebanyak 550 ekor haiwan bagi tujuan qurban dan aqiqah.

Pengorbanan hanya dilakukan oleh orang yang terpilih oleh Allah SWT. Tiadalah kesanggupan melakukannya melainkan ke atas orang yang benar-benar bertaqwa dan juga bertawakkal kepada Allah sahaja.


"Daging dan darah binatang qurban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan taqwa dari kamu. Demikianlah Ia memudahkan binatang-binatang itu bagi kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat nikmat petunjukNya. Dan sampaikanlah berita gembira (dengan balasan yang sebaik-baiknya) kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalnya." (Surah al-Hajj; ayat 37).


Qurban ialah menyembelih binatang ternakan berkaki 4 (al-An'am) pada hari Raya Eidul Adha atau hari-hari tasyrik (11, 12, 13 Zulhijjah) dengan tujuan beribadat kepada Allah. Hukum ibadah qurban adalah sunat muakkad bagi orang yang mampu dan wajib bagi yang bernazar. Ibadah qurban bermula selepas naik matahari sekadar cukup untuk solat 2 rakaat dan khutbah pada 10 Zulhijjah dan berakhir ketika terbenam matahari 13 Zulhijjah.


Ibadah ini dilaksanakan sempena mengingati peristiwa Nabi Ibrahim yang ingin menyembelih anaknya, Nabi Ismail kerana melaksanakan perintah Allah SWT. Walau bagaimanapun, peristiwa tersebut sekadar ujian Allah SWT kepada mereka berdua. Mereka telah berjaya dalam ujian tersebut di mana Nabi Ibrahim sanggup menyembelih anak sendiri dan Nabi Ismail pula patuh dengan perintah ayahnya untuk disembelih.


Peristiwa ini menunjukkan kepatuhan mereka berdua kepada perintah Allah lebih daripada yang lain. Lalu Allah telah menggantikan tempat nabi Ismail dengan seekor kambing (qibasy). Ibadah qurban juga dilakukan sebagai cara untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT.


Antara hikmah melaksanakan ibadah qurban adalah;
* Melatih diri sanggup berkorban untuk perkara kebaikan.
* Membuang sifat kedekut, bakhil dan tamak.
* Tanda kesyukuran di atas nikmat pemberian Allah.
* Meningkatkan ketaqwaan kepada Allah.
* Mengingati pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail. Ia boleh memupuk semangat pengorbanan terhadap diri dan masyarakat.
* Mengembirakan fakir miskin dengan pemberian daging qurban.
* Merapatkan silaturrahim di kalangan umat Islam.


Syarat-syarat sah ibadah qurban pula merangkumi;
+ Berniat qurban ketika menyembelih.
+ Sembelihan dilakukan dalam waktunya iaitu matahari naik kadar segalah pada 10 Zulhijjah hingga terbenam matahari 13 Zulhijjah.
+ Penyembelihan orang Islam.
+ Tidak terdapat kecacatan pada binatang qurban tersebut yang boleh mengurangkan dagingnya.
+ Binatang ternakan yang halal dimakan.
+ Binatang yang hendak disembelih mestilah sudah cukup umur.


Binatang yang sudah cukup umur untuk dijadikan qurban adalah seperti berikut;
Binatang                                       Umur
a) Biri-biri/Kambing                      1 tahun atau lebih
b) Lembu/Kerbau                         2 tahun atau lebih
c) Unta                                         5 tahun atau lebih


Pembahagian daging qurban pula adalah seperti berikut;
i) 1/3 disedekahkan kepada fakir miskin
ii) 1/3 dimasak untuk jamuan ramai
iii) 1/3 untuk orang yang berqurban


Perkara-perkara sunat untuk diamalkan ketika melaksanakan ibadah qurban;
a) Membaca basmalah atau takbir
b) Selawat kepada Nabi SAW
c) Menyembelih pada waktu siang
d) Memilih binatang yang gemuk dan sihat
e) Disembelih oleh orang yang berqurban
f) Binatang hendaklah dibaringkan di atas rusuk kiri dan mengadap kiblat
g) Orang yang berqurban makan sebahagian daging qurban
h) Menggunakan alat sembelihan yang tajam


Marilah kita sama-sama mengerjakan ibadah qurban pada tahun ini, baik di negara kita mahupun di luar sana. Sekiranya kita ingin melaksanakan ibadah qurban melalui program "Qurban Kasih Ummah 1433H", maka bolehlah tuan-tuan dan puan-puan melayari laman sesawang www.ramadhan-qurban.org.


Akhir kata, marilah kita sama-sama mendoakan supaya pengorbanan kita untuk melaksanakan ibadah qurban ini diterima Allah dan mendapat ganjaran yang sewajarnya.

IBADAH BUAT KITA, KEGEMBIRAAN BUAT MEREKA!!!

No comments:

Post a Comment