Tuesday, October 23, 2012

Abang Dah Selesai Peperiksaan STAM Hari Ini...

Kak Ngah dah balik bercuti di rumah semalam dari UIA... bercuti sempena Hari Raya Aidhil Adha.

Abang baru selesai Peperiksaan STAM hari ini dan akan pulang ke rumah dari Pusat STAM IKRAM (PSI) Kajang. Kesian juga padanya kerana perlu membawa balik semua perkakas dan pakaian sepanjang penginapannya di PSI. Macam mana ya? Nak pergi ambil dengan Kancil, rasa tak larat nak 'drive'...


Tak apalah, dia lelaki! Mungkin ada idea yang terfikir olehnya sebagai seorang yang meningkat dewasa. Dah 18 tahunpun umur abang.

Aku pada usianya dulu, seorang diri pergi ke KL untuk mengambil biasiswa JPA, kemudian terbang ke USA. Budak kampung pertama kali ke KL tanpa teman... Kalau hendak difikirkan boleh mengalir air mata. Apakan daya, ibu ayah sudah tua pada masa itu. Adik beradikpun tak belajar setinggi mana...


Banyak pengalaman yang aku timba dan begitulah harapanku kepada anak lelaki yang pertama ini. Semoga pengalaman dan ilmu yang dituntutnya bakal menerangi dan memberi petunjuk kepada masa depannya.

Aku pernah berkata kepada anak-anak bahawa aku tidak punya harta tetapi sekiranya mereka ingin belajar... insyaAllah akan aku usahakan untuk mereka. Teringat kata-kata pepatah Inggeris; "If you give man a fish, it will be enough for a day but if you teach him how to fish, it will suffice (he won't be hungry) for the rest of his life".


Itulah yang dapat abah dan ummi bekalkan kepada kamu, wahai anak-anakku.

Kak Long di Cairo University, Mesir, juga ada peperiksaan hari ni. Anak sulungku ini telah menghantar sms tengahari tadi yang berbunyi; "Salam abah ummi. Kejap lagi Kak Long exam. Nak minta tolong doakan sangat-sangat dapat soalan mudah dan patient yang baik dan Kak Long tak blur. Jzkk".


Mungkin Kak Long diminta untuk memeriksa pesakit dalam peperiksaannya ini.

Apapun ketahuilah anak-anakku bahawa doa dari abah dan ummi sentiasa buat kamu. Dan doa kami yang merangkumi kehidupan kamu bukan setakat di dunia ini malah nun di akhirat sana! Semoga mereka berjaya di dunia dan di akhirat, amin!!!

No comments:

Post a Comment