Tuesday, October 16, 2012

Memperbaharui Lesen P Anakanda

Lesen P adalah lesen yang diberi bagi tempoh 2 tahun setelah seseorang itu lulus ujian memandu kenderaan. P bermaksud 'probation' atau percubaan. Ini untuk memastikan seseorang itu memandu secara berhemah selama mana ia memegang Lesen Memandu Percubaan Malaysia. Dan sudah pastinya, ia bukan bermaksud kita boleh memandu secara 'gila-gila' apabila tempoh P itu tamat.

Setelah berakhirnya tempoh 2 tahun, barulah seseorang itu diberikan Lesen Memandu Malaysia.


Saya bertolak dari rumah sekitar pukul 6.20 pagi semalam dari Taman Pulai Utama dan sampai di JPJ sekitar jam 6.50 pagi. Saya rasa sayalah pelanggan pertama yang sampai. Tujuan saya bertolak awal ialah untuk mengelakkan dari kesesakan lalulintas di sepanjang perjalanan menghala ke Pasir Gudang.

Apa yang baiknya mengenai pejabat JPJ ini, ia mula memberi nombor dan beroperasi seawal jam 7.30 pagi.

Apabila nombor saya dipanggil, saya memaklumkan kepada pegawai bertugas bahawa saya ingin memperbaharui lesen memandu bagi tempoh 5 tahun. Satu tempoh pembaharuan yang maksimum bagi negara kita.


Berbeza dengan UK, apabila kita lulus ujian memandu kita akan diberi lesen yang akan tamat tempoh sehingga umur kita mengjangkau 60 tahun.

Di USA pula, lesen memandu perlu diperbaharui seperti di Malaysia tetapi kadarnya agak murah. Di USA juga yang mempunyai 50 buah negeri, setiap negeri mengeluarkan lesen memandu masing-masing. Dengan kata lain, hasil bayaran lesen memandu tadi akan masuk kepada kerajaan negeri.

Kalau tidak silap saya, jika seseorang itu berhijrah dari sebuah negeri contohnya, California ke sebuah negeri yang lain, contohnya, Arizona maka lesen memandu California itu hanya 'valid' untuk 3 bulan sahaja di Arizona. Pemandu tersebut hendaklah pergi ke DMV (Department of Motor Vehicle) di mana-mana bandar di Arizona untuk menukar lesen memandunya tanpa menjalani ujian memandu lagi. Apabila lesen memandu Arizona dikeluarkan maka lesen memandu California akan diambil oleh pihak DMV Arizona.


Ini adalah kerana lesen memandu di USA merupakan satu ID yang penting yang digunakan untuk pelbagai urusan.

Saya dulu pernah berhijrah dari California ke Arizona, kemudian ke Louisiana, kemudian ke Kansas, dan berpindah semula ke California. Untuk memiliki dan menyimpan lesen memandu dari pelbagai negeri tersebut sebagai kenangan, saya terpaksa menjalani ujian memandu bagi setiap negeri yang saya duduki. Dengan ini, saya dapat menyimpan lesen-lesen memandu setiap negeri tersebut.


Lesen memandu yang saya perbaharui untuk anak saya sepatutnya tamat tempoh pada 14 Oktober 2017 kerana untuk tempoh 5 tahun. Tetapi pihak kerajaan (JPJ) memanjangkannya sehingga tarikh hari lahir anak saya iaitu 14 Mac 2018. Terima kasih kerajaan (JPJ)!

Langkah ini amat wajar memandangkan ramai dikalangan kita yang terlupa bilakah lesen memandu mereka tamat tempoh. Dengan menyamakan tarikh tamat tempoh lesen dengan tarikh hari lahir, maka ia akan mengurangkan masalah kelupaan untuk memperbaharui lesen memandu kerana semua orang ingat akan tarikh lahir mereka. Jika pihak kerajaan dapat memanjangkan terus tempoh tamat sehingga ke umur 60 tahun seperti di UK, saya kira ia amat memudahkan dan sangat dialu-alukan oleh pelbagai pihak.

Saya selesai berurusan di kaunter tepat jam 7.45 pagi.

No comments:

Post a Comment