Wednesday, October 24, 2012

Perihal Mengambil Kad Pengenalan Anak...

Petang, sekitar jam 2.05pm, aku, Kak Ngah dan Asmaa bertolak ke Jabatan Pendaftaran Negara, Kulai, Johor. Tujuannya ialah untuk mengambil kad pengenalan Kak Ngah dan Kak Long yang baru.

Apabila tiba di sana, kamipun mengambil nombor; 2119 dan 2120. Pelanggan di pejabat ini agak ramai. Ada yang ingin membuat kad pengenalan baru dan ramai juga seperti kami yang hanya ingin mengambil kad pengenalan yang sudah siap.


Nombor yang dipanggil baru 2111, jadi sempatlah kami berehat sambil memerhati gelagat manusia di dalam pejabat.

Ada seorang berbangsa cina, yang lebih kurang sebaya denganku. Dia agak resah kerana agak lama terpaksa menunggu untuk membuat kad pengenalan baru untuk anaknya.

"Tadi ada olang bagitau wa... kejap aje", ujarnya kepadaku. Aku melihat nombornya dan cuba congak dengan nombor yang dipaparkan sekarang, ada lebih kurang 17 pelanggan lagi sebelum nombornya naik. "You kena tunggu lebih kurang 40 minit atau sejam lagi", maklumku kepadanya.


Kemudian kaunter 4 memanggil nombor kami, 2119. Kamipun beredar ke kaunter.

Kak Ngah menunjukkan surat dan kad pengenalan lamanya kepada pegawai bertugas. Setelah menaip sesuatu ke dalam komputer, pegawai tadipun membuat carian kad pengenalan di dalam laci yang menempatkan semua kad pengenalan yang sudah siap.


Sambil memegang kad pengenalan baru Kak Ngah, pegawai tersebut bertanya, "Ada buat yang kakak sekali ya?". Mungkin dia terpandang I/C Kak Long semasa membuat carian I/C Kak Ngah di dalam laci tadi.

Kak Ngah mengiakan sambil menghulur surat Kak Long. "I/C lama dia tak bawa?", tanya pegawai tersebut.

Kami mengatakan bahawa Kak Long membawanya ke Mesir. Disamping itu kami menjelaskan bahawa Kak Long akan tamat belajar 2 tahun setengah lagi.

"Kita hanya menyimpan kad pengenalan baru selama setahun setengah sahaja kemudian kami musnahkan", jelas pegawai tersebut.


Kebetulan ada seorang pegawai wanita lain yang melalui di belakang pegawai tersebut dan dia menjelaskan keadaan kepadanya. Pegawai wanita tadi masuk ke bilik. Rasanya pergi mendapat pandangan bosnya.

Kemudian dia keluar. "Kalau encik hendak ambil I/C anak tanpa I/C lama kita kenakan bayaran RM40. Kita kata hilang", jelasnya.

Aku malas untuk memberi pandangan atau pendapat lagi.

Setelah pegawai di kaunter mengembalikan I/C lama yang ditebuk 2 lubang (menandakan tidak 'valid' lagi) dan I/C baru kepada Kak Ngah, kamipun berlalu pergi.


Kalau aku ingin 'argue'..., Adakah kad pengenalan lama perlu diserahkan hanya untuk dibuat lubang kemudian menyerahkan kembali kepada pemunya?

Mungkin juga kalau tak diserah untuk dibuat lubang, Kak Long boleh jual I/Cnya kepada rakyat asing yang ingin menjadi penduduk tetap negara kita.



Aku juga tidak menafikan kesilapan Kak Long yang tidak meninggalkan I/Cnya.

Tetapi peraturan yang memerlukan seseorang menunjukkan kad pengenalan sebelum menaiki pesawat satu lagi perkara.

Walau bagaimanapun aku akur dengan keputusan yang dibuat. Mungkin itu peraturannya dan tiada lagi budi bicara...

No comments:

Post a Comment