Wednesday, October 17, 2012

Majlis Konvokesyen Ke-49, UTM

Majlis Konvokesyen amat ditunggu-tunggu oleh mereka yang bergelar sebagai mahasiswa. Ia merupakan suatu majlis yang meraikan para graduan yang telah berjaya menamatkan pelajaran mereka. Bukan setakat pelajar yang bergembira tetapi ibubapa dan adik beradik merekapun turut sama bergembira. Gembira kerana anak kesayangan mereka telah berjaya membawa pulang segulung ijazah!

UTM telah melaksanakan Majlis Konvokesyen Ke-49 pada 13-16 Oktober 2012, bersamaan 27-30 Zulkaedah 1433H di Dewan Sultan Iskandar (DSI).


Sejumlah 5,304 graduan dari pelbagai jurusan telah menerima ijazah mereka. Seramai 116 orang telah berjaya mendapat Ijazah Doktor Falsafah; 986 pelajar mendapat Ijazah Sarjana; 3,501 pelajar memperoleh Ijazah Sarjana Muda; dan 701 orang mendapat Diploma.

Pelajar-pelajar dari luar negara juga turut mendapat ijazah mereka. Dari 481 graduan luar negara, pelajar dari Iran merupakan graduan yang teramai iaitu seramai 171 orang graduan di peringkat Sarjana dan 25 orang di peringkat Ijazah Doktor Falsafah. Graduan dari China menduduki tempat yang kedua iaitu seramai 70 graduan. Seterusnya dari Indonesia iaitu 46 graduan (Sarjana Muda 7 orang; Sarjana 27 orang; Doktor Falsafah 12 orang). Kemudian dari Nigeria seramai 29 graduan; Somalia seramai 21 orang, Pakistan seramai 19 orang, dan sebagainya. Keseluruhannya, 481 pelajar-pelajar dari 30 negara lain telah berjaya menamatkan pengajian mereka di pelbagai peringkat di UTM. Syabas dan tahniah kepada mereka!


Saya telah mendapat jemputan untuk menghadiri sesi keempat bagi meraikan penganugerahan Ijazah Sarjana Muda kepada pelajar-pelajar Fakulti Kejuruteraan Awam, Fakulti Kejuruteraan Bioperubatan dan Sains Kesihatan, Fakulti Pendidikan dan fakulti saya sendiri iaitu Fakulti Geoinformasi & Harta Tanah. Dalam surat jemputan menyatakan bahawa saya perlu berada di DSI pada pukul 1.30 petang.


Saya keluar dari rumah sebelum pukul 1 lagi kerana ingin menunaikan solat Zohor berjamaah di Masjid Sultan Ismail (MSI). Isteri menanyakan samaada saya ingin makan tengahari dahulu. Saya menjawab bahawa makan tengahari disediakan (kerana melihat waktu jemputan ialah pada pukul 1.30 petang).

Selesai solat Zohor di MSI, sayapun bergegas ke DSI kerana ingin menepati masa 1.30 petang dan saya rasa, sayalah orang pertama yang mendaftar nama dalam komputer (untuk mengesahkan kehadiran).


Pandanglah kita ke kiri dan ke kanan dewan, kot-kot ada sedikit jamuan ringan untuk mengalas perut. Rupa-rupanya tiada apa kecuali dua tong air; satu berisi sirap dan satu lagi air masak. Syabas kepada UTM kerana mengambil langkah berjimat cermat!

Pada saya, jamuan tidak elokpun diberi kepada kami dikalangan pensyarah malah lebih bererti diberikan kepada ibubapa dan keluarga graduan yang datang dari jauh. Mereka lebih berhak diraikan walaupun dengan sebungkus nasi. Dan saya pasti kos untuk menempah nasi bungkus jauh lebih murah berbanding menyediakan  makanan 'buffet' kepada para pensyarah dan VVIP.


Selesai majlis sekitar jam 5 petang, kami diarahkan untuk minum petang di sebuah bilik yang dihidangkan dengan karipap dan kuih apam (kuih yang seperti orang Cina buat sembahyang tetapi dalam bentuk yang lebih 'cute'). Tahniah sekali lagi kepada UTM kerana mengambil langkah berjimat cermat!

Langkah berjimat cermat yang diambil ini diharapkan tidak hanya kepada kami tetapi seeloknya ia juga merentasi golongan atasan (VVIP). Amat tidak wajar jika kami yang sememangnya mendapat gaji dan elaun yang rendah dicatukan segalanya tetapi pihak atasan yang sememangnya mewah dengan elaun diberi segala-galanya.


Selepas minum petang (alhamdulillah rezeki Allah), kami terus ke tempat memulangkan jubah. Dan terus melangkah pulang ke fakulti.

Dalam perjalanan pulang, seorang sahabat saya berkata, "Semua nama pensyarah luar negara dimasukkan ke dalam buku konvokesyen tetapi kita yang telah berkhidmat 20, 30 tahun tiadapun nama dalam buku itu".

Saya hanya mampu tersenyum... Kita masih dijajah...

Produk tempatan masih dipandang enteng dan jenama luar masih kita agung-agungkan!

No comments:

Post a Comment