Friday, October 26, 2012

Eid Mubarak. Taqaballahu Minna Waminkum...

Seluruh umat Islam menyambut hari raya Eid-ul-Adha pada hari ini. Semalam kita sama-sama mengerjakan ibadah puasa pada hari Arafah. Seperti yang kita maklum pahala orang yang berpuasa di hari Arafah ialah Allah mengampunkan dosa-dosanya setahun yang lalu dan setahun yang akan datang. Begitu besar sekali pahalanya.


Maksud hari Arafah ialah hari dimana para hujaj berada di padang Arafah dan berwukuf di sana.

Kita sebagai manusia yang berakal seharusnya merebut peluang apabila adanya tawaran istimewa dari Allah SWT. Kalau kita tidak terpanggil dengan tawaran-tawaran seumpama itu maka amat rugilah kehidupan kita.


Dua bulan yang lepas, kita ditawarkan untuk berpuasa 6 hari di bulan Syawal disamping berpuasa sebulan di bulan Ramadhan untuk mendapat pahala berpuasa setahun.

Di bulan Ramadhan pula kita ditawarkan dengan beribadat di suatu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Malam Lailatul Qadr!


Begitu banyak sekali pelawaan dan tawaran yang diberikan oleh Allah SWT.

Kita pula si pendengar, adakah terasa terpanggil? Atau sekadar tahu dan maklum saja dan belum terasa untuk mengambil peluang yang ditawarkan...

Alangkah ruginya kita sekiranya membiarkan semua tawaran berlalu begitu saja tanpa membuat partisipasi.


Yang berlaku hari ini sehingga berakhirnya hari tasyrik ialah berqurban. Kita disunatkan untuk berqurban pada hari raya (10 Zulhijjah) dan pada 3 hari berikutnya (11 hingga 13 Zulhijjah). Jika kita masih merasa berat untuk berqurban maka kita kena membuat muhasabah diri.


Di dalam khutbah hari ini, Khatib membandingkan di antara harga sebahagian dari 7 bahagian qurban iaitu RM450 dengan jumlah langganan ASTRO yang kita buat untuk setahun. Kalau RM450 terasa begitu berat untuk kita membayar satu bahagian dari 7 bahagian qurban maka bayaran untuk kita menonton TV ASTRO sepatutnya lebih-lebih lagi terasa beratnya.


Tetapi ASTRO ok... sebab kita bukan bayar selepuk tujuh lapan ratus. Kita bayar bulan-bulan RM70 atau RM80.

Itulah hujjah kita... Sanggupkah kita memberi hujjah itu di hadapan Allah nanti?


Akhirnya, ingin saya nyatakan di sini bahawa kehidupan kita terlalu banyak tawaran-tawaran istimewa. Bukan setakat tawaran istimewa untuk membeli belah tetapi tawaran istimewa untuk kita merebut peluang pahala akhirat.


Rebutlah selagi usia masih ada...

No comments:

Post a Comment