Monday, October 22, 2012

Kem Pemantapan Jati Diri LADS 2012

Kem motivasi untuk pelajar-pelajar tahun pertama dari Kursus Pentadbiran dan Pembangunan Tanah telah dilaksanakan dengan jayanya pada 19 hingga 21 Oktober 2012.


Pelajar-pelajar ini dibimbing dan diselia oleh 'seniors' dari tahun 2, 3, dan 4. Mereka memulakan program di Kolej Tun Dr Ismail pada hari Jumaat dan kemudiannya bergerak ke Lembah Bio-Tek, Kota Tinggi, Johor pada hari Sabtu. Program berakhir pada hari Ahad dimana mereka bergerak pulang ke kampus dari Lembah Bio-Tek sekitar jam 5 petang.


Pengarah program bagi kem pemantapan ini ialah Saudara Wan Muhammad Yusuf bin Ahmad, pelajar tahun 3 SGT.

Banyak aktiviti yang telah mereka lalui. Antaranya ialah aktiviti trekking, berakit, 'water confident', 'team building games', mengenali kambing (memerah susu dan meminumnya), berkenalan dengan burung hantu, dan bermacam-macam lagi.


Rata-rata pelajar kelihatan begitu seronok dan berpuas hati dengan program yang disusun.

Keseluruhan pelajar yang menyertai program ini adalah seramai 60 orang. Mereka dikenakan bayaran yuran sebanyak RM70 seorang bagi menampung kos penginapan di khemah, makan, dan aktiviti-aktiviti yang dijalankan.


Pada pagi tadi mereka dijamu dengan sebiji kelapa pandan muda untuk setiap orang oleh pihak pengurusan Pertubuhan Peladang Negeri Johor (PPNJ). Pada hari sebelumnya, mereka telahpun dijamu dengan nangka madu dan buah belimbing. Lembah Bio-Tek yang keluasannya mengjangkau ratusan ekar telah diletakkan dibawah pengawasan dan pentadbiran PPNJ yang diketuai oleh pengurusnya yang berdedikasi, En. Omar.


Saya sempat menyampaikan sedikit kata-kata peransang selaku penasihat Kelab LAD sebelum mereka menjamu selera makan tengahari. Saya juga menjalankan satu aktiviti yang dipanggil muhasabah diri kepada peserta dan ahli jawatankuasanya.


Alhamdulillah, pada pandangan saya program ini sedikit sebanyak telah mencapai objektifnya.

No comments:

Post a Comment