Sunday, July 14, 2013

Panduan Kepada Mereka Yang Ingin Melunaskan Pinjaman Rumah

Diceritakan pengalaman saya ketika ingin melangsaikan hutang rumah dengan Bank Rakyat... Moga menjadi pedoman kepada mereka yang berkenaan.

Kita boleh menggunakan EPF isteri untuk melunaskan pinjaman rumah si suami. Itupun kalau isteri bersetuju. Apa yang penting si isteri perlu membawa satu salinan 'sale and purchase agreement' ke pejabat EPF, surat/kad kahwin dan surat baki hutang dari pihak bank.

Lebih kurang 2 minggu kemudian cek akan dikeluarkan.

Setelah mendapat cek, saya dan isteri pergi ke Bank Rakyat dan memaklumkan kepada pegawai bank (Bahagian Pinjaman Perumahan) untuk melunaskan pinjaman rumah saya.

Pegawai bank tersebut memaklumkan bahawa untuk melunaskan pinjaman rumah tidak semudah seperti yang kita fikirkan. Kita perlu melantik peguam (lawyer). Apa yang terbayang dalam kepala saya ialah 'duit lagi'.....

Pada pemikiran saya, apa yang susahnya... orang dah nak 'settle', terima ajelah.

Rupanya, banyak urusan pihak peguam perlu selesaikan dengan pejabat tanah untuk menamatkan cagaran dan mengeluarkan geran tanah baru dan sebagainya.

Saya menanyakan pihak bank berapa kos untuk melantik peguam. Beliau dengan selamba menjawab RM3 ribu. Habis melayang tiga ribu ringgit duit aku...

Ha. Yang ni saya nak tuan-tuan ambil perhatian.

Seboleh-bolehnya cuba anda cari anak-anak kawan kita yang menjadi peguam. Tetapi tidak semua peguam membuat kerja ini tetapi majoritinya membuat kerja ini kerana ia adalah 'easy money'...tak perlu keluar masuk 'court' dan surat menyuratnyapun adalah standardized.

Saya mendapat seorang iaitu Bint Huda binti Muhammad Ghazali. Huda berkhidmat dengan syarikat peguam Sazira.

Apabila bertanyakan kos yang bakal saya bayar kepada Huda, beliau memaklumkan bahawa saya akan dikenakan 'fee' sebanyak RM600. Jauh bezakan RM3,000 dengan RM600?

Itupun apabila ingin membayar 'fee' saya mendapat potongan lagi RM50 kerana saya mengenali peguam Sazira dan suaminya Anuar.

Intipati yang boleh diambil di sini ialah jangan sekali-kali terus menerima peguam dari pihak bank. Cari sendiri peguam yang kita kenali. Moga ia bermanfaat!

No comments:

Post a Comment