Wednesday, July 31, 2013

Tawaran Balik Beraya Dengan Bas UTM...

Alhamdulillah, kita semua sentiasa berusaha untuk membuat kebaikan di dunia ini. Lebih-lebih lagi di bulan Ramadan yang penuh barakah ini. Semua mengejar ganjaran Allah SWT yang melimpah ruah untuk kita raih.
Belum tentu Ramadan tahun depan, kita masih gagah berdiri untuk membuat kebaikan dan kebajikan...

Pagi tadi aku menelefon En. Ali dari Pejabat Harta Bina, UTM untuk bertanya samaada pada tahun ini ada ke 'trip' ke Kelantan untuk mereka pulang beraya. "Tiada pelajar... kerana semua sudah balik bercuti", balas En. Ali.

"Ok. Kalau saya dapat kumpulkan pelajar, staf dan keluarga mereka, berapa bilangannya untuk sebuah bas?", tanyaku.

"38 orang", balas En. Ali.

"Berapa caj kita kenakan?", tanyaku lagi.

"RM50 seorang untuk sehala", balas En. Ali.

Setelah berbincang panjang, kami bersetuju untuk bertolak balik ke Kelantan pada 5 Ogos dan pulang ke Skudai pada 17 Ogos. Saya perlu membuat 'confirmation' dengan En. Ali pada 2 Ogos samaada 'trip' ini akan diteruskan atau dibatalkan.

Pada saya, tarikh 5 Ogos adalah amat sesuai kerana ia merupakan 3 hari sebelum Hari Raya. Manakala tarikh pulang semula ke Skudai pada 17 Ogos adalah 'splendid' kerana sekolah mula dibuka semula pada 19 Ogos. Ia memberi masa selama 12 hari untuk mereka pulang bercuti di kampung.

Walau apapun, itulah yang dapat saya bantu staf UTM, pelajar master atau phd serta keluarga mereka jika mereka tiada kemudahan kenderaan untuk balik beraya di Kelantan.

Harga tiket bas komersil lagi mahal dan saya pasti semuanya sudah habis dijual.

Semoga ikhtiar saya yang kecil ini diberi ganjaran oleh Allah SWT.

Saya juga teringat pernah diceritakan bahawa Assyahid Hassan al-Banna telah bergerak ke suatu tempat untuk memberi ceramah. Setibanya di sana beliau melihat, orang ramai masih belum tiba dan beberapa orang petugas sedang menyusun kerusi.

Lantas, beliau turut serta menyusun kerusi. Beliau ditegur oleh petugas supaya berehat kerana sekejap lagi beliau akan berucap.

Dengan baik beliau menjawab kepada petugas tersebut, "Aku tidak pasti samaada tugasku menyusun kerusi atau menyampaikan ceramah yang diberi pahala dan ganjaran oleh Allah SWT!"

No comments:

Post a Comment