Monday, March 17, 2014

Semuanya 'based on trust'...

Pada minggu lepas, saya membawa pelajar-pelajar semester akhir yang berada di tahun akhir Kursus Pentadbiran & Pembangunan Tanah dari Fakulti Geoinformasi & Harta Tanah, UTM ke Pulau Langkawi dalam rangka lawatan akademik bagi matapelajaran Pengurusan Sumber Tanah Luar Bandar dan juga matapelajaran Kajian Pelancongan. 26 orang kesemuanya! Kami pergi dengan menaiki bas UTM.

Antara aktiviti-aktivitinya adalah mendapatkan taklimat berkaitan perancangan dan pembangunan Langkawi dari pihak LADA, berkunjung ke pulau-pulau yang berdekatan yang dipanggil 'island hopping', menaiki kereta kabel, lawatan ke pusat perusahaan gamat, lawatan ke Galeria Perdana, dan lain-lain lagi. Agenda 'shopping' coklat, kain, pinggan mangkuk dan bag adalah aktiviti sampingan. Itupun jika ada duit... Di tengah bulan ni, kebiasaannya tak ada lah sangat.

Lebih kurang 4 hari kesemuanya, dari 11 hingga 14 Mac 'on paper' walaupun sampai balik ke UTM pada pukul 3 pagi pada 15 Mac... Itu kira termasuk masa perjalanan bas pergi selama 12 jam dan perjalanan balik pula selama 12 jam.

Nasib baik kami pergi pada hari 'weekdays' tak ramai orang. Bila kami nak balik pada hari Jumaat, kelihatan makin ramai manusia dan chalet tempat kami menginappun penuh.

Kami bertolak pada pukul 6 petang pada 11 Mac dan sampai di Kuala Perlis pada pukul 6 pagi, 'just nice for fajar prayer at the mosque nearby the jetty'. Pada mulanya, saya ingin memaklumkan kepada pelajar bahawa kita berkemungkinan akan berimamkan seseorang yang tidak membaca doa qunut tetapi hati kecil mengatakan biarlah mereka lalui dan alami sendiri...

Masjid al-Hussain yang begitu cantik, menjual cenderahati jam tangan kepada sesiapa yang ingin membelinya dengan harga RM180 dan menyediakan juga tempat parkir bagi sesiapa yang ingin meninggalkan kereta untuk ke Langkawi (kalau tak silap dengan bayaran RM20 sehari) begitu selesa untuk beribadah. Kedudukannya ditepi laut begitu sejuk di waktu dinihari...

Seperti sangkaanku, memang imam tidak membaca qunut dan berzikir secara sendirian selepas solat Subuh! Setelah berada di dalam feri aku bertanya samaada mereka (pelajar-pelajar) jangka atau tidak bahawa tiada qunut di sesetengah masjid di Perlis. Jawapannya adalah tidak! Dan ada yang solat Subuh 2 kali kerana tidak selesa tanpa qunut!

Aku menyatakan kepada mereka bahawa di Mekah dan Madinahpun, kita solat tanpa qunut. Jadi tak perlu kita bergaduh tentang soal ranting, yang penting ialah kita solat. Jangan pula bertengkar sehingga meninggalkan solat.

Apa yang aku ingin kongsikan di sini ialah tentang cerita burung 'hornbill' atau burung enggang. Tertera di papan kenyataan di Pulau Dayang Bunting menceritakan kisah burung ini. Aku rasa papan itu diletakkan oleh agensi pelancongan bagi menceritakan sesuatu kepada pengunjung.

Kalau kita mengunjung tetapi tidak membaca apa yang ada di paparan maka sia-sia lah beribu-ribu ringgit pihak TDC membelanjakannya untuk memberi pengetahuan kepada kita. Saya tanya pelajar-pelajar, ada baca tak? Hanya segelintir yang membacanya.

Dinyatakan di situ bahawa setelah burung enggang bertelor maka lubang di batang pokok akan ditampal dengan selut oleh si jantan. Maka duduklah si betina mengeramkan telornya selama 4 bulan di dalam batang pokok tersebut. Lubang yang ada hanya muat untuk si betina mengeluarkan paruhnya bagi mendapatkan makanan dari si jantan. Si jantan dari masa ke semasa akan membekalkan 'isteri'nya makanan 'without failed'!

Teringat cerita penguin jantan yang mengeramkan telor di atas kakinya selama 4 bulan secara berkumpulan tanpa makan. Sila lihat filem ini di you tube (http://www.youtube.com/watch?v=Ide6HfWiOTU)

Lihatlah betapa percayanya si betina kepada si jantan! Andaikata si jantan menyeleweng pergi ke tempat lain atau mencari betina lain dan terus lupa kepada 'bini'nya atau mati secara tiba-tiba maka mati kelaparanlah si betina di dalam sarang!

'Hornbill' dikatakan sebagai burung yang paling setia dan mereka hanya mengawan dengan pasangannya sahaja. Subhanallah!

Kita dengan isteri dan anak-anakpun 'based on trust'. Kita percaya kepada isteri kita yang sudah pasti tidak akan melakukan sesuatu yang melukakan hati kita. Begitu juga dengan anak-anak, apabila mereka duduk berjauhan dengan kita, kita pasti mereka akan menjaga nama baik agama Islam dan nama baik kedua orang tua mereka. It's all based on trust! It's all based on trust! It's all based on trust! It's all based on trust!

It's all based on trust!