Thursday, June 12, 2014

Doa Menhindari Dari Bebanan Hutang

Allahumma inni a'uzubika minal hammi wal hazan, Waa'uzubika minal 'agzi wal kasal, Waa'uzubika minal jubni wal bukhl, Waa'uzubika min ghalabatiddaini waqahrir rijal.

Ya Allah, sesungguhnya aku mohon perlindunganMu dari keresahan dan kesedihan. Aku mohon perlindunganMu dari kelemahan dan kemalasan. Aku mohon perlindunganMu dari sifat pengecut dan kebakhilan. Aku mohon perlindunganMu dari tertimpa hutang piutang dan penindasan manusia.

"Daripada Abu Sa'ied al-Khudri RA berkata: Pada suatu hari Rasulullah SAW telah masuk ke dalam masjid tiba-tiba baginda terserempak dengan seorang lelaki Ansar yang dikenali sebagai Abu Umamah lalu bagindapun berkata: Wahai Abu Umamah, mengapa aku lihat kamu duduk dalam masjid sedangkan (sekarang) bukan waktu solat? Beliau menjawab: Wahai Rasulullah, aku sedang menghadapi masalah dan dibebani dengan hutang. Baginda SAW bersabda: Mahukah kamu jika aku ajarkan sesuatu ucapan jika kamu baca nescaya Allah akan hilangkan masalah kamu dan menyelesaikan hutang-hutang kamu? Abu Umamah menjawab: Bahkan wahai Rasulullah. Baginda SAW berkata lagi: Bacalah doa ini setiap pagi dan petang. Akupun mengamalkannya lalu Allah telah menghilangkan masalahku dan menyelesaikan hutangku."
Hadis riwayat Ibnu Hibban di dalam kitab sahihnya.

No comments:

Post a Comment