Tuesday, October 21, 2014

Api Perkauman Semakin Dicanang...

Any Barisan Nasional (BN) leader found guilty of issuing racist statements should be sacked from the coalition, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi said today after the suggestion was made by Gerakan earlier this morning.
The Umno vice-president said it is only fair that the same treatment is given to all BN leaders regardless of race.
“Don’t just focus on Malay leaders who are talking about Malay rights. What about the non-Malays fighting for non-Malay rights?
“They say something racist, sack them. Sack everybody,” he told a news conference here.
Bangi (19 Oktober 2014)


Kenyataan di atas diambil dari The Malay Mail Online. 
Apa yang kita boleh pelajari dari kenyataan ini? Pertama, kita boleh katakan bahawa perasaan tidak puas hati dengan bangsa lain masih menebal di sanubari pemimpin negara kita. Walaupun kita sudah merdeka selama 57 tahun tetapi api perkauman masih ada. 
Samaada ia secara sengaja atau tidak dicetuskan oleh pemimpin parti hanya Allah yang mengetahui. Hanya Allah SWT yang mengetahui apa yang tersirat di hati mereka.
Mungkin juga ia merupakan strategi parti untuk menguatkan atau meraih sokongan kepada sesebuah parti.

Tetapi hakikatnya, kalau kita bertanya kepada seseorang individu samaada mereka mempunyai pilihan untuk menjadi seorang cina, atau melayu, atau india? Sudah pasti jawapannya ialah kita tidak punya pilihan! 
Mungkin kita terasa betapa susahnya menjadi cina di Malaysia dan alangkah bertuahnya jika dilahirkan sebagai seorang cina di negara China, Taiwan, Hong Kong atau Singapura. Begitu juga seorang melayu, alangkah bertuahnya jika kita dilahirkan melayu di Brunai. Seterusnya, begitu juga dengan seorang India dan sebagainya.
Tidakkah kita mengetahui bahawa tujuan Allah menzahirkan kita kepada bangsa-bangsa atau kaum-kaum tertentu bukan untuk kita bertelagah tetapi untuk kita saling kenal mengenali di antara satu sama lain?


"O mankind! We created you from a single (pair) of a male and a female, and made you into nations and tribes, that ye may know each other (not that ye may despise each other). Verily the most honoured of you in the sight of Allah is he who is the most righteous of you. And Allah has full knowledge and is well-acquainted with all things." (Al-Hujurat; ayat 13)
Nah, apa perlu kita mencari perbezaan lagi?
Memang kita berbeza dari segi warna kulit, rupa paras dan bahasa tetapi kita mempunyai banyak persamaan. Kita ingin hidup aman damai, saling hormat menghormati, bantu membantu dan bersatu padu.
Kita tidak mahu suatu kehidupan yang saling benci membenci, bertelagah sesama bangsa yang mana kita tidak punya pilihan untuk menjadi bangsa yang kita inginkan.
Dan kita semua mengetahui bahawa Allah SWT amat menyanjungi seseorang yang bertaqwa kepadaNya.


Ayuh, “Destiny is not a matter of chance; it’s a matter of choice”

                                                                                                                     William Jennings Bryan (1860 – 1925)


 ‘Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri yang mengubah nasib mereka  (Al-Quran)



Masalah perkauman ini tidak timbul di kawasan-kawasan luar bandar. Kita lihat masyarakat cina di Kelantan, Terengganu dan Kedah fasih berbahasa melayu dan mereka hidup aman damai di sana.
Tidak salah untuk kita menyayangi bangsa kita selagi kita tidak menganiaya bangsa lain.
Jabatan Penerangan Malaysia seharusnya berperanan dengan mengeluarkan banyak sketsa-sketsa menarik yang mengajak masyarakat Malaysia untuk hidup secara harmoni sesama jiran yang berlainan bangsa. Sekira ia tidak ditangani dengan baik maka negara kita akan menjadi sebuah negara yang porak poranda.

Kitalah yang perlu berperanan dengan sebaik-baiknya sebagai khalifah Allah di muka bumi ini. Kita perlu mengajar anak cucu kita supaya tidak mempunyai sikap rasis sesama manusia. Usahlah kita membangkitkan tentang siapa penduduk asal atau sebagainya. Ia hanya mengecilkan hati di pihak yang satu lagi. Sebenarnya kita semua ini adalah pendatang. Pendatang atau pengembara yang menunggu masa untuk berhijrah ke negara yang kekal abadi... 

No comments:

Post a Comment